Osijek
DRUGI KRUG SEZONSKIH SNIŽENJA

Popusti oko 40 posto, ponuda oskudna, a kupaca nikad manje
Objavljeno 29. srpnja, 2020.
Dok su građani u lovu na popuste, Državni inspektorat u lovu je na nepravilnosti vezane uz sezonska sniženja

U osječkim trgovačkim centrima sve je u znaku ljetnog sezonskog sniženja, koje je ovoga tjedna ušlo u drugi krug. Kupci očekuju dodatne popuste na ljetnu odjeću i obuću te popularne artikle za plažu i rekreaciju na otvorenom. Oni koji su već u kupnju krenuli izvještavaju kako su popusti unatoč reklamama “slabašni”, kao i da je ponuda oskudna, a obilaskom trgovina da se primijetiti kako se građani radije pridržavaju mjera opreza od zaraze COVID-om negoli love popuste.

No, unatoč svemu, primamljive ponude "vrište" iz brojnih izloga, a dobrih se prilika za kupnju može naći. Roba koja je u srpnju bila snižena za prosječno 30 posto, sada se prodaje za oko 40 posto posto svoje redovite vrijednosti. Tako se sada, primjerice, ženski kupaći kostimi mogu kupiti za manje od 100 kuna, dječje papuče za plažu za tridesetak kuna, a vrtni namještaj snižen je između 40 i 60 posto. Ljetne majice kratkih rukava za odrasle mogu se kupiti već za 20 kuna, a dječje i za deset. Kada je u pitanju obuća, najveći dio trgovaca pojačao je svoje ponude akcijama "dva para obuće kupiš jedan dobiješ besplatno" ili pak "1+1 gratis" akcijama.

Pravna savjetnica iz područja zaštite potrošača, Dunja Maletić, upozorava lovce na popuste kako na sezonskim sniženjima valja kupovati oprezno te naglašava u čemu građani najviše griješe pri ovakvoj kupnji.

"Tijekom sezonskih sniženja potrošači se najviše žale da im neki trgovci tvrde kako se snižena roba ne može reklamirati zbog nedostatka. Zatim ne bude jasno istaknuto na koju se točno robu odnose snižene cijene. Lokalne i manje trgovine pompozno oglašavaju popuste, a ispostavi se da oni iznose samo 10 ili 20 posto, pa su potrošači nezadovoljni. I četvrti je problem da kupci kupuju stihijski i bez isprobavanja, pa se začude kad saznaju da im trgovac tada nije dužan odobriti zamjenu ili povrat novca, ako se predomisle, a proizvod nema nedostatak", kaže Maletić.

Zbog brojnih prigovora potrošača na sezonska sniženja proteklih godina iz Državnog inspektorata izvještavaju kako se u srpnju i kolovozu obavljaju inspekcijski nadzori ljetnog sezonskog sniženja, popusta te drugih posebnih oblika prodaje koje trgovci provode.

"Konkretno, nadzorima se kontrolira isticanje cijena proizvoda kao i poslovna praksa trgovaca. Ovi nadzori nastavak su kontinuiranog praćenja provedbe sezonskih sniženja u cilju zaštite prava potrošača i jačanja dobre poslovne prakse trgovaca. Tijekom sezonskog sniženja kao i drugih posebnih oblika prodaje trgovac je dužan voditi se odredbama Zakona o zaštiti potrošača kako bi se izbjegla zavaravajuća poslovna praksa trgovaca glede cijena proizvoda, načina na koji su one izračunane ili postojanja pogodnosti u odnosu prema cijeni proizvoda koji se prodaju tijekom razdoblja ljetnog sezonskog sniženja. Sukladno Pravilniku o uvjetima i načinu provođenja sezonskog sniženja ljetno sezonsko sniženje počinje 1. srpnja i traje najduže 60 dana. Sezonskim sniženjem, sukladno odredbama članka 21. Zakona o zaštiti potrošača, smatra se prodaja proizvoda po sniženoj cijeni nakon proteka sezone. Proizvod koji se prodaje u okviru sezonskog sniženja mora biti jasno, vidljivo i čitljivo označen redovnom cijenom te novom sniženom cijenom”, poručuju iz Inspektorata.

Napominje se i kako se sniženja u praksi dijele na tri kruga. Prvi krug u kojem se trgovci samo zagrijavaju povoljnim ponudama i traje do 25. srpnja, nakon čega su postotci snižene robe prosječno veći za 20 posto. Finalno sniženje ljetne robe očekuje se između 10. i 15. kolovoza, kada se očekuje tzv. bagatela.

Ivana Solar
Najviše zabluda oko povrata robe
Kupci najviše problema imaju s povratom robe s greškom kupljene na sniženju, ali i pogrešnom predodžbom o tome što se sve u trgovinu može vratiti i pod kojim uvjetima. Naime, pri kupnji na sniženjima treba znati da trgovac ne smije odbiti reklamaciju proizvoda koji ima materijalni nedostatak ako je proizvod kupljen po sniženoj cijeni. No, s druge strane, valja imati na umu i kako robu kupljenu na sniženju nije moguće zamijeniti ili ostvariti pravo na povrat novca samo zato što smo kupili pogrešnu veličinu. Ipak trgovine, u kojima je zbog COVID-a i dalje onemogućeno isprobavanje robe, zamjenu u pravilu odobravaju.
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike