Autoglas
POTOP AUTOINDUSTRIJE

Više smo proizvodili u 2. svjetskom ratu
Objavljeno 2. lipnja, 2020.
Otpuštanje radnika u Velikoj Britaniji najavila je grupa McLaren, a Nissan je poručio kako zatvara svoju tvornicu kod Barcelone

Nakon što pandemija koronavirusa popusti, automobilska će se industrija mjesecima, ako ne i godinama izvlačiti iz problema koje su prouzročili obustava proizvodnje i zatvaranje autosalona u svim dijelovima svijeta. Tako se britanska proizvodnja automobila u travnju gotovo potpuno zaustavila strmoglavivši se za 99,7 % u odnosu prema istom mjesecu prošle godine.

Prema podatcima britanskog udruženja proizvođača motornih vozila i trgovaca motornim vozilima (SMMT), travanjska proizvodnja automobila u toj zemlji je na najnižoj razini još od Drugog svjetskog rata, a i prije njega. U travnju je u tamošnjim tvornicama automobila, a kojih nije malo, proizvedeno samo 0,3 posto uobičajene količine automobila. Ako uzmemo u obzir podatak da se mjesečno proizvodilo njih 400.000, lako je izračunati da je u svim tvornicama zajedno proizvedeno samo 1200 vozila. Od toga je s tvorničkih linija u istom tom mjesecu sišlo samo 197 premium i luksuznih automobila, od kojih je 45 isporučeno kupcima iz Velike Britanije.

Očekuje se da će samo travanjski manjak od 400.000 neproizvedenih automobila stajati britansku automobilsku industriju do 12,5 milijardi funti prihoda. U travnju je u Velikoj Britaniji proizvedeno samo 830 automobilskih motora, od kojih je 781 izvezen. To je za 99,5 % manje u odnosu prema godini prije.

Otpuštanja
Čak su i tijekom Drugog svjetskog rata, iako se proizvodilo samo za vojne potrebe, proizvodne brojke bile nemjerljivo veće. Očekuje se da će polovina britanskih proizvođača automobila ovoga tjedna konačno krenuti s aktivnostima.

Britanski proizvođač automobila i ekipa Formule 1 McLaren planira zbog krize smanjiti radnu snagu za više od četvrtinu. Tvrtka zapošljava oko 4000 ljudi, a otpustit će 1200 radnika, među kojima i 70 zaposlenika iz ekipe Formule 1. Iz McLaren grupe poručili su kako su "ozbiljno pogođeni krizom" i da je kompanija naporno radila kako bi smanjila troškove i izbjegla otpuštanja. "Ali sada nemamo drugog izbora, nego smanjiti našu radnu snagu", rekao je izvršni direktor Paul Walsh za BBC. U ekipi Formule 1 radi oko 800 ljudi, a očekuje se da će njih 70 biti otpušteno.

Nissanovi problemi
Japanski Nissan Motor odlučio je u sklopu globalnog restrukturiranja zatvoriti tvornicu u Barceloni, što će dovesti do gubitka oko 3000 radnih mjesta. Zatvaranje tvornice u Barceloni stajat će japanskog proizvođača i do milijardu eura, izvijestila je španjolska vlada tvrdeći da bi ulaganje u tvornicu Nissanu bilo jeftinija alternativa. "Jasno je da žalimo zbog takve odluke", rekla je ministrica gospodarstva Nadia Calvino poručivši da će vlada nastaviti razgovore s Nissanom i lokalnim i regionalnim vlastima kako bi se vidjelo kako dalje i možda pronašlo alternativno rješenje.

Zatvaranje tvornice težak je udarac za Španjolsku, pritisnutu rastom nezaposlenosti i dubokom recesijom zbog koronakrize. U glavnoj Nissanovoj tvornici u Barceloni zaposleno je oko 2400 radnika te još 600-tinjak njih u povezanim pogonima. To je glavna Nissanova tvornica u Europi, nakon one u Britaniji. Sindikati upozoravaju da bi njezino zatvaranje neizravno moglo pogoditi i do 25 tisuća radnih mjesta.

Nissanovi radnici prosvjeduju od početka svibnja jer je japanska kompanija nakon ublažavanja mjera karantene tek djelomično nastavila proizvodnju privremeno obustavljenu zbog pandemije. U tvornici u Barceloni uglavnom se proizvode električni kombiji i kamioneti, a radi se daleko manje od maksimalnih kapaciteta. Radnici štrajkaju od početka svibnja žaleći se da ne postoji jasan plan poslovanja. Kompanija je odvojeno objavila da je u fiskalnoj 2019. godini koja je završila u ožujku poslovala s netogubitkom od 671,2 milijarde jena (6,2 milijarde dolara) zbog pada prodaje, troškova restrukturiranja i posljedica pandemije koronavirusa. Prihodi su pali za 14,6 posto, na 9900 milijardi jena. Kompanija je u tom razdoblju prodala ukupno 4,93 milijuna vozila, što je pad za 10,9 posto u odnosu prema prethodnoj fiskalnoj godini.

Nissan i njegovi partneri Renault i Mitsubishi Motors objavili su da kreću u reorganizaciju proizvodnje kako bi smanjili troškove i povećali učinkovitost. Nissan će igrati glavnu ulogu u Japanu, Kini i Sjevernoj Americi, Renault u Europi, Rusiji, Južnoj Americi i sjevernoj Africi, a Mitsubishi u jugoistočnoj Aziji i Oceaniji.

Milan Bugarić/Mato Pavličević
// ugroza autoindustrije //
I RENAULT ĆE SMANJITI PROIZVODNJU
Renault je u petak objavio da u iduće tri godine planira smanjiti troškove za dvije milijarde eura, što bi moglo utjecati na 15.000 radnih mjesta diljem svijeta, od čega 4600 u Francuskoj. Renault trenutno zapošljava gotovo 180 tisuća radnika u 39 zemalja svijeta. Do 2024. godine Renaultov sadašnji standardni proizvodni kapacitet od četiri milijuna vozila godišnje bit će smanjen na 3,3 milijuna. Usmjerit će se na učinkovitu proizvodnju modela, što će dovesti do pada od 20 posto. Kompanija će ostati fleksibilna, uz maksimalni ukupni proizvodni kapacitet u 2024. godini od 4,9 milijuna vozila. Renault je prošlu godinu zaključio s netogubitkom od 141 milijun eura, u odnosu prema 3,3 milijarde eura netodobiti u 2018. Njegov japanski partner Nissan također je prošlu financijsku godinu zaključio s gubitkom zbog pada prodaje, troškova restrukturiranja i pandemije.
PREPOLOVLJENA PRODAJA TOYOTE
Toyota je u travnju prodala 45,3 posto manje vozila nego u istom prošlogodišnjem razdoblju. Grupa je u travnju prodala ukupno 472.703 vozila, kada se u obzir uzmu i Daihatsu Motor i Hino Motor. Obustavljena je proizvodnja u mnogim dijelovima svijeta. Krajem ožujka ponovno je počela s radom u Kini, a postupno obnavlja proizvodnju i u nekim drugim zemljama. U tekućoj financijskoj godini koja završava u ožujku 2021. očekuju pad prodaje za 14,9 posto. Procijenili su da bi im se zbog pandemije koronavirusa dobit u novoj financijskoj godini trebala smanjiti za 79,5 posto, na 4,6 milijardi dolara.