Objavljeno 22. svibnja, 2020.
Vlasnici restorana i kafića nadaju se većem prometu dolaskom ljepšega vremena
Hrvatski zavod za javno zdravstvo u najnovijoj je preporuci o radu
ugostiteljskih objekata objavljenoj 20. svibnja ukinuo ograničenje njihova rada
do 23 sata.
Nema svečanosti
Prema riječima brojnih ugostitelja,
ta im mjera ne donosi puno, jer bilježe znatno smanjenje broja gostiju i tijekom
dana, a posebice u večernjim satima. Tome je, kažu, uzrok i nemogućnost
održavanja svadbenih svečanosti, krizmi i drugoga, no problem je i u, kako
tvrde, posve drukčijim navikama građana kad je u pitanju odlazak u kafić,
restoran, pa i hotel.
"Najveći je problem što se vratilo samo 30
posto gostiju, a što ne čudi jer su neki bankrotirali, drugi su dobili otkaz, a
neki su se jednostavno okrenuli odlasku u prirodu umjesto u kafiće. Promet se u
ugostiteljstvu znatno smanjio i nama ugostiteljima nije se problem naviknuti na
nove mjere i pratiti upute, no razočarani smo što nema prometa. Recimo, ljudi su
znali prije posla doći na kavu ili popiti piće nakon posla, a sad toga nema",
zaključuje Atila Varga, predsjednik Upravnog odbora Ceha ugostitelja Obrtničke
komore Osječko-baranjske županije i vlasnik restorana "Mađarska Retfala". Kaže
kako se nada da će se građani dolaskom ljeta ipak vratiti starim
navikama.
Kad su, pak, u pitanju nove navike, Varga kaže da se
osoblje drži svih uputa, on kao vlasnik također, i naglašava da ih se svi
trebaju pridržavati. Nitko ne zna, kaže Varga, koliko je novi koronavirus opasan
pa, unatoč tome što priznaje da su mjere promijenile dugogodišnje navike rada
bez maski, rukavica, razmaka i dezinfekcijskog sredstva, kaže kako bi mu bilo
užasno kad bi se, primjerice, u prostoru s 30-ak osoba netko zarazio upravo u
njegovu restoranu. Stoga apelira na ugostitelje da se drže mjera, a upute
HZJZ-a, kaže, upravo se i mijenjaju u smjeru da svaki ugostiteljski objekt može
donekle normalno funkcionirati. Naime, kao predsjednik ceha, svakodnevno sluša o
raznim problemima kako u kafićima tako i restoranima, no mišljenja je da se
upravo u popuštanju mjera svaki od objekata mogao pronaći.
Pokušat će
to i Ante Dozan, vlasnik restorana "Đeram čarda" koji je s poslom krenuo prije
nekoliko dana. Kaže da novim mjerama gubi dosta prostora u svom objektu, no to
će mu, navodi, biti manji problem od činjenice da mu je poznato kako je promet u
njegovoj branši itekako opao. "Moj je restoran bio najviše posjećen petkom i
vikendom navečer, i to uz obaveznu živu glazbu. Sad živa glazba, koliko znam,
nije još dopuštena i to više nije to. Nema više ni plesa i sve će to
pridonijeti, čini mi se, manjem prometu", ocjenjuje Dozan, koji je svjestan da
gužve na terasama ima jedino na osječkoj promenadi. Tek je u prvim danima
otvaranja kafića, kaže naš sugovornik, bilo nešto više gostiju, no unatoč
relativno lijepome vremenu, na terasama ih više gotovo i nema bilo da je riječ o
kafićima ili restoranima. Sve epidemiološke mjere, dodaje, pratit će na dnevnoj
bazi, a priželjkuje kraj pandemije pa da se sve vrati na staro.
Bit će "čupavo"
Vrijeme prije koronavirusa
priželjkuje i Ivica Pravdić, vlasnik restorana i sobe "Nada" u Vukovaru. Ima
sreću, kaže, što je prostor velik pa nije morao razmjestiti stolove, već goste
smjestiti za svaki drugi stol. No nema više one gužve kao
prije.
"Mogu ja raditi i cijelu noć kad imam gostiju, no nema ih.
Osim toga, prije su nam pristizali brojni turisti autobusima, imali smo
organizirane karmine, svatove i slično, a sad tek bude poneki poslovni ručak.
Supruga i ja imamo sreću što smo u vlastitome prostoru pa ne plaćamo najam, a
unatoč tome, kažem vam, bit će ‘čupavo‘, posebice ako bude najavljenih otkaza pa
ljudi jednostavno neće imati dovoljno novca ni za redovne potrebe, a kamoli
nešto više", zaključuje Pravdić dodajući kako ni u kafićima u Vukovaru nije puno
bolja situacija.
"Svoje" umirovljenike koji su redovito dolazili na kavu u
oba objekta "Petra Pana" u Osijeku priželjkuje i vlasnica Neda Junušić. Uz to,
dodaje, nema djece jer nema škole, a izostaju i korisnici domova za
umirovljenike koji su običavali doći na kolač ili sladoled. S manje ili više
gostiju ipak se mora, naglašava, pridržavati svih mjera za koje se nada da će
se, budu li se građani pridržavali svih uputa, uskoro ukinuti.
Marija Mihelić
Osim radnog vremena, za ugostiteljske i smještajne objekte sve su druge mjere ostale iste
NELOGIČNOSTI
U donesenim mjerama, smatraju neki ugostitelji, ima dosta nelogičnosti. Primjerice, Pravdić smatra da u slučaju posluživanja jela u restoranu rukavice nisu praktične, odnosno ne štite kao često pranje ruku. "Jasno mi je da u mesnici djelatnik mora imati rukavice jer je u izravnom kontaktu sa svježim mesom. No konobaru je lakše oprati ruke nego poslužiti jelo s rukavicama, potom uzeti pepeljaru i isprazniti je i onda opet uzeti nešto drugo", smatra.