Osijek
VLASNICI AUTOŠKOLA UPOZORAVAJU:

Nitko se ne upisuje u autoškole
Objavljeno 20. svibnja, 2020.
Naši sugovornici pohvaljuju Vladine mjere za pomoć ističući da se instruktori pridržavaju svih naputaka

U sklopu treće faze popuštanja mjera s radom su ponovno počele i autoškole. Nakon gotovo dvomjesečne stanke i u potpuno drukčijim uvjetima djelatnici i polaznici moraju se prilagoditi donesenim epidemiološkim mjerama koje su bile uvjet za ponovni početak poslovanja.

Kako nam ističu neki od djelatnika osječkih autoškola s kojima smo razgovarali, otvaranje su jedva dočekali. Međutim, uz rješavanje svakodnevnih izazova i brige o kandidatima, uskoro ih čeka i suočavanje s financijskim posljedicama koje je ostavila kriza izazvana koronavirusom. Vlasnik Autoškole Zebra, Josip Kovaček, kaže da, iako su se vratili poslu, osjete znatno smanjen broj polaznika. "Krenuli smo s radom proteklog tjedna pridržavajući se danih preporuka, ali zasad je malo zainteresiranih kandidata zbog čega nam se znatno smanjio obujam poslovanja. Što se tiče ispita kandidata, oni su započeli krajem prošloga tjedna, međutim naši polaznici još nisu bili na rasporedu iako je većini ostalo nekoliko sati do polaganja. Ono što je nama bitno kad su naši polaznici u pitanju jest da se osjećaju zdravo i da im, poštujući upute nadležnih, osiguramo sigurno okruženje u vrijeme obuke", kaže Kovaček.

Bez otkaza
S radom nastavljaju i u Autoškoli Novak, čija suvlasnica Vesna Novak objašnjava kako nakon gotovo dvomjesečne stanke nastavljaju tamo gdje su stali. "Onog trenutka kad smo počeli raditi, zaboravili smo stanku koja je iza nas. Poštujemo sve donesene mjere, pa tako instruktori vode tri ili četiri kandidata kako bi mogli voditi računa o njihovu zdravstvenom stanju i kontrolirati situaciju dođe li do poteškoća. Također, krenuli smo s predavanjima, međutim broj kandidata u učionicama trenutačno je prepolovljen u odnosu prema stanju prije izbijanja pandemije, zbog čega ih je i lakše rasporediti u prostoriji, a ako se broj poveća, spremni smo raditi u jutarnjim i poslijepodnevnim satima. Smatram da bi se uskoro mogle stvarati gužve kako pri izlascima na ispit tako i u samim autoškolama, jer se izvjestan broj budućih polaznika predbilježio, a nakon otvaranja autoškola i ostvario upis", ističe Novak i osvrće se na svoje zaposlenike, čija su radna mjesta uspjeli sačuvati unatoč krizi i gubitku prihoda.

"Mi nismo bili skloni otkazima, čak ni u trenutku kad nismo znali hoće li Vlada određenim mjerama pomoći poduzetnicima, jer u našoj djelatnosti već duže vrijeme nema dovoljno kvalitetnih instruktora, pa ih nismo željeli izgubiti. Također, važan nam je i socijalni dijalog s njima zbog čega smo se dogovorili da izdržimo mjesec ili dva te da isplatimo ugovorene plaće bez stimulacija ostvarenih kroz broj sati, prolaznost i slično. Moram napomenuti da pohvaljujem donesene Vladine mjere pomoći, jer smo i zahvaljujući toj participaciji uspjeli sačuvati radna mjesta. Važan doprinos dao je i Grad Osijek s 1000 kuna po djelatniku, a kako ih mi imamo devet, dobili smo 9000 kuna koje smo utrošili na nabavu zaštitnih sredstava za zaposlenike i kandidate. Osim toga, velika pomoć nam je bila smanjenje komunalnih davanja, jer kolege u nekim drugim gradovima nisu imali tu sreću. Ipak, treba imati na umu da će se pravo stanje stvari i gubitaka vidjeti na kraju godine jer se nama obujam posla počeo smanjivati već u veljači kada se koronavirus tek pojavio u našoj okolini, a kulminiralo je u svibnju. Dakle, to su gotovo tri mjeseca poslovanja. Budemo li do kraja godine imali 30 posto manje kandidata, možemo biti zadovoljni", zaključuje Novak.Određeni problemi u poslovanju javljaju se s plaćanjem obveza prema autoškoli, ali i održavanjem voznog parka. Vesna Novak objašnjava kako njihova vozila imaju rok trajanja, a zbog ove situacije bit će teško ispuniti sve ono što moraju ostvariti prema pravilniku.

Neplatiše
"Ostaje vidjeti hoće li Vlada imati sluha za produženje starosne dobi kako bi pomogla poduzetnicima. U trenutcima kad imamo smanjene prihode, bit će gotovo neizvedivo nabaviti zamjenska vozila za ona kojima istječe dopuštena starosna dob, s obzirom na to da se tu radi i o teretnim vozilima i autobusima koji su skupi za nabavu, ali i održavanje", ističe Novak.

Svoje viđenje cijele situacije dao je i Antonio Starčević, predsjednik Strukovne grupacije autoškola Županijske komore Osijek, ujedno i vlasnik Autoškole Starčević, koji je istaknuo kako im je velik problem naplata usluge s obzirom na to da polaznicima omogućavaju plaćanje na rate, a dobar dio njih je nakon pojave koronavirusa prestao plaćati svoja dugovanja iako je već položio ispite. "Za sada je teško reći koliko smo u minusu, treba pričekati kraj godine. Međutim, čak sam i ja ostao iznenađen koliko nas je koštao samo ‘hladni pogon‘ u razdoblju kada, recimo, nijedan sat nismo odradili", zaključuje Starčević.

Ema Nenadić
ZAPOČELA I PROVEDBA ISPITA POLAZNIKA U HAK-ovim CENTRIMA
S ispitivanjem polaznika autoškola i organizacijom ispita proteklog je petka započeo i HAK-ov Regionalni ispitni centar Osijek, a kako nam ističe Davor Pavelić, brzo će se riješiti sve stare prijave. “Provođenje ispita (propisi, vožnja i prva pomoć) započeli smo 15. svibnja, a kako bismo nadoknadili propušteno i izbjegli stvaranje gužvi, radit ćemo i subotom. Nakon što je 19. ožujka donesena odluka da se obustavlja provedba ispita, mi smo u RIC-u Osijek imali zakazane ispite 19., 22. i 23. ožujka te smo ih u dogovoru s autoškolama zbog novonastale situacije odgodili. S obzirom na to da je već tada koronavirus dospio u našu okolinu, nisam želio sastavljati raspored daleko unaprijed, pa sada, srećom, treba nadoknaditi samo tri dana prethodno dogovorenih ispita. Nakon što smo ovih dana započeli s radom, zamolili smo autoškole da kontaktiraju svoje polaznike koji su trebali izaći na ispite u spomenutim terminima i povratno nam jave koji od njih žele sada izaći na ispit kako bi imali prednost pri novom sastavljanju rasporeda. To znači da svi oni koji se ne osjećaju dovoljno spremno da odmah pristupe ispitu nakon što smo započeli s provedbom ispita, mogu, recimo, u dogovoru s autoškolom uzeti dodatne sate i ispit prijaviti kasnije. Što se tiče ispita u učionicama (prva pomoć i propisi), sada ih provodimo s deset umjesto prijašnjih 20 kandidata kako bismo ispunili epidemiološke preporuke, a između dolaska dviju grupa ostavili smo pola sata razmaka kako bismo dezinficirali sav prostor i izbjegli njihov susret. Procjenjujem da će nam za ispitivanje starih kandidata trebati oko deset dana”, zaključio je Pavelić.
Autoškole započele s radom, a krenuli su i ispiti kandidata u HAK-ovim centrima, čak i subotom
Najčitanije iz rubrike