Osijek
POSLJEDICA ZABRANE RADA NEDJELJOM

Hoće li Osijek nakon više od
pola stoljeća ostati bez Autotržnice
Objavljeno 15. svibnja, 2020.

Autotržnica nedjeljom radi otkad je svijeta i vijeka. Točnije, radila je sve do 8. ožujka, kad su se ondje posljednji put okupile tisuće građana. Dva mjeseca kasnije, bar prema sadašnjoj situaciji, čini se da popularna "Autopija" više neće biti dostupna ni kupcima, ni prodavačima, i to zbog zabrane rada nedjeljom u cijeloj Hrvatskoj. Da se zabrana rada nedjeljom odnosi i na tržnice, potvrdio je nedavno na konferenciji za novinare županijskog Stožera civilne zaštite načelnik Goran Ivanović. Organizator, gradska tvrtka Tržnica d.o.o., i stotine prodavača glasno negoduju zbog toga.

- Naša Autotržnica oduvijek radi isključivo nedjeljom od 6 do 13 sati. Poštujući sve odluke i propise, ipak smatram da zabrana rada nedjeljom ne bi trebala podrazumijevati i nešto što se desetcima godina održava isključivo nedjeljom prijepodne. Ostane li odluka o zabrani rada, Autotržnica nakon pola stoljeća pada u zaborav - upozorava Medić naglašavajući kako bi, poštujući mjeru Nacionalnog stožera o obveznom razmaku, Autotržnica i u ovim epidemiološkim uvjetima teoretski mogla raditi uz velike napore za provođenje postojećih mjera, poput glavne tržnice na Gajevu trgu, no zabrana rada nedjeljom to je onemogućila.

Ne tjerajući, kako kaže, vodu na svoj mlin, Medić ističe, prema njemu, "bitnu razliku između rada nedjeljom u trgovačkim lancima i rada nedjeljom na tržnicama." Tvrdi, na osječkoj Autotržnici 90 posto zakupaca ujedno su i vlasnici koji žele raditi nedjeljom, odnosno na to ih ne tjera poslodavac, pa se Medić pita - zašto im to ne omogućiti uz odgovarajuću zaštitu?

- To nije ideološko pitanje! Neka tržište odluči treba li netko raditi nedjeljom ili ne, a zakonom neka se regulira odgovarajuće plaćanje nedjeljnog rada radnicima. No nema logike da oni koji sami rade u svojoj tvrtki ili obrtu, odnosno u našem slučaju zakupe klupu na Autotržnici, ne smiju raditi nedjeljom premda to žele. Iako bespogovorno poštujem sve zadane mjere i zakone, smatram da rad tržnica nedjeljom treba biti dopušten, posebice kada mjere zbog koronavirusa budu ukinute. Naime, ako odluka o zabrani rada nedjeljom ostane, onda smo u problemu - zaključuje Medić.

Argumentira to sljedećim brojkama: za sedam sati rada nedjeljom tijekom 52 tjedna Tržnica d.o.o. ostvari oko 1,5 milijuna kuna prihoda bez PDV-a, a u ovom trenutku to je nula kuna. Isto je, kaže, i s mnogim zakupcima koji su samo na Autotržnici mogli preživjeti prodajom bez velike "papirologije", dozvola i sl.

- Godinama su čistili svoje i tuđe podrume i tavane te svoj kućni proračun upotpunjavali prodajom robe po niskim cijenama - kaže. Poznate su mu, naime, uhodane varijante čišćenja tavana i podruma gratis, uz uvjet da onaj tko ga očisti dobije sve što ondje nađe i prodajom na Autrotržnici osigura si nekoliko stotina kuna do sljedeće prodaje. Rad Autotržnice, dodaje Medić, značajan je jer su od nje živjele stotine osoba koje jedva spajaju kraj s krajem. S druge strane, drži kako su generacije Osječana i ljudi iz okolice vrijeme prije nedjeljnog ručka rado provodile baš na "Autopiji" kao omiljenom okupljalištu.

- Strahujem da će ako se odluka o zabrani rada nedjeljom ne promijeni kad su tržnice u pitanju, gubitnici biti i kupci i prodavači i Tržnica. Ja ne mogu preko noći promijeniti običaj i tradiciju "sajmovanja" baš nedjeljom. Bilo bi promašeno otvoriti Autotržnicu subotom kada je velik pritisak na ostale tržnice. Ponavljam, poštujem sve odluke, no mislim da ne griješim kada tvrdim kako se zabrana rada nedjeljom, ako se poštuju mjere, ne bi trebala odnositi na tržnice, čak ni u ovoj epidemiološkoj situaciji - ističe Medić.

Marija Mihelić
NA AUTOTRŽNICI MOGLO SE NAĆI SVE - OD IGLE DO LOKOMOTIVE
Generacije su godinama na Autotržnici kupovale odnosno prodavale sve i svašta. U sklopu Autotržnice, naime, nalazio se buvljak, rabljeni automobili, restorani, prodaja voća, povrća, cvijeća, starinskih predmeta, odjeće, obuće... Nerijetko su dolaskom na Autotržnicu ondje mnogi iskoristili i mogućnost kupnje pečene prasetine ili janjetine koju bi odnijeli kući i imali gotov ručak. Na tome mjestu prodavali su se i bicikli i razni dijelovi, alati, a što je oduvijek pobuđivalo veliko zanimanje zato što se sve to moglo kupiti za cijenu pristupačnu svačijem džepu. Ne pretjerujemo kažemo li da se nije moglo dogoditi da je netko otišao na Autotržnicu i vratio se kući praznih ruku. To uopće ne čudi jer je ondje doista bilo svega - rekli bismo od igle do lokomotive. Ne treba zanemariti ni tradiciju, stare navike, pa i druženje brojnih generacija koje su ondje sklapale prijateljstva...
Najčitanije iz rubrike