Autoglas
70. ROĐENDAN

Seat je automobilski ponos Španjolske
Objavljeno 12. svibnja, 2020.
Na početku se dnevno proizvodilo pet automobila, a danas se ta brojka na modernim tvorničkim trakama ostvari za samo tri minute

Prije 75 godina krenula je španjolska automobilska priča jednostavnog naziva SEAT. Službenog naziva Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A., osnovan je 9. svibnja 1950. nakon potpisivanja sporazuma između španjolskog Nacionalnog instituta za industriju, sedam velikih španjolskih banaka i talijanskog Fiata. Institut je imao 51 posto vlasništva, banke 42 posto, a Fiat je dobio sedam posto vlasništva, zauzvrat se obvezavši pružiti tehničku podršku i proizvodne licence svojih modela.

Tvrtka je u državnom vlasništvu bila do 1986. godine, a onda ju je kupio Volkswagen. U 90-im godinama dugačko ime je promijenjeno u danas prepoznatljiv - Seat. Danas je Seat jedina automobilska tvrtka koja dizajnira, razvija i proizvodi vozila te ih stavlja na tržište u Španjolskoj. Proizvodnja automobila krenula je 1953. godine s 925 radnika zaposlenih u tvornici Zona Franca čiji je dnevni kapacitet bio - pet vozila Seat 1400. Danas Seat zapošljava više od 15.000 ljudi, a u tvrtkama koje opskrbljuju Seat zaposleno je još oko 100.000 ljudi. Nakon 40 godina proizvodnje legendarnih modela Seat 600 i Seat 127 izgrađena je nova, veća i suvremenija tvornica, čime se od 1993. godine proizvodnja iz Barcelone premješta u Martorell. Prvi automobili u novom pogonu bili su druga generacija Ibize te nova Cordoba, uz kapacitet proizvodnje od 1500 vozila dnevno.

Marka Cupra
U 70-godišnjoj povijesti Seat je na tržište uveo ukupno 75 modela. Sve je 1953. startalo s modelom Seat 1400, a nastavljeno je 1957. s legendarnim modelom Seat 600 koji je postao simbolom slobode i mobilnosti. Godine 1984. na tržište je stigla Ibiza, a 1999. i Leon, koji je od samog početka ostvarivao golem prodajni uspjeh. Prije četiri godine Seat ulazi u segment SUV vozila modelima Ateca, Arona i Tarraco, a prošle je godine najavljen model Seat Mii electric, prvo električno vozilo.

Ove i iduće godine Seat će na tržište uvesti nove električne i plug-in hibridne modele, novu obitelj modela Leon koji je dostupan u PHEV verziji; model Tarraco PHEV i nedavno predstavljen model Cupra Formentor, koji će biti dostupan i u električnoj plug-in hibridnoj varijanti. Naposljetku, model elBorn pridružit će se modelu Mii electric kao drugo potpuno električno vozilo marke.

Cupra je oduvijek predstavljala najviši stupanj izražavanja sportskog karaktera Seata, i to još od uvođenja modela Ibiza Cupra 1996. godine. Seat je 2018. odlučio Cupru predstaviti kao zasebnu marku, jer ona omogućava Seatu pristup novim tržištima i novim kupcima. Cupru karakteriziraju suvremen dizajn i sportske performanse modela koji se temelje na električnom sustavu. Nakon uvođenja Cupre Atece i nove obitelji Cupre Leona, stigla je i Cupra Formentor, prvo vozilo koje je specijalno dizajnirano za marku s najizraženijim sportskim karakteristikama.

Izvoznik
Seat je prošle godine proglašen Centrom za kompetencije za cjelokupni Volkswagen koncern u području mikromobilnosti kako bi mogao predvoditi strategiju za nove proizvode i usluge namijenjene urbanoj mobilnosti. Pokrenut je stoga Seat Urban Mobility, strateška poslovna jedinica u području urbane mobilnosti, te je predstavilo konceptualno vozilo eScooter, prvi Seatov moped, kao i konceptualno vozilo eKickscooter, proizvode koji se pridružuju električnom eXS Kickscooteru.

Tijekom 70-godišnje povijesti Seat je imao stabilnu putanju održiva rasta, a nju je poticala španjolska automobilska industrija. Uz promet od 11,157 milijardi eura u 2019. godini, pri čemu su izvoz kako vozila tako i komponenti činili 81 % prometa (9,041 milijarda eura), Seat je vodeći španjolski industrijski izvoznik. Također, danas je Seat Martorell tvornica koja proizvodi najviše automobila u Španjolskoj. K tomu je potrebno spomenuti da je Seat u 2019. godini namijenio 1,259 milijardi eura za ulaganja te troškove istraživanja i razvoja. Od toga je 27 milijuna eura bilo izravno uloženo u inicijative održivosti za objekte u Martorellu radi smanjenja emisija CO2, a što bi trebalo, zahvaljujući ambicioznoj ekološkoj strategiji, do 2030. godine postići da bude tvornica sa “zero carbon footprint”.

Milan Bugarić
// obljetnica //
SEATOVE TVORNICE DILJEM SU EUROPE
Seat u Španjolskoj ima tri tvornice: Barcelona, El Prat de Llobregat i Martorell, gdje se proizvodi Ibiza, Arona i Leon. Model Ateca proizvodi se još u Češkoj, Tarraco u Njemačkoj, Alhambra u Portugalu i Mii electric u Slovačkoj. Do danas je proizvedeno više od 19 milijuna Seatovih vozila. S izvozom je Seat počeo 1965. u Kolumbiju. Od tada je Seat postao vodećim španjolskim industrijskim izvoznikom. Seat se danas izvozi i u Novi Zeland, Meksiko i Francusku Gvajanu. Evolucija Seata bila je eksponencijalna, od dizajna preko proizvodnje sve do obujma izvoza. Danas se za tri minute proizvede jednak broj vozila za koji je prije bio potreban cijeli radni dan, a u usporedbi s dvogodišnjim čekanjem na isporuku modela Seat 600 tijekom 50-ih, danas automobil u sklopu usluge “Fast Lane” možete kupiti za 10 minuta u pet klikova mišem i primiti ga za manje od 21 dan.
SEATOVA POMOĆ RANJENIM BOLNICAMA
I Seat je reagirao na koronavirus. Pokrenute su razne inicijative, proizvodnja opreme koja je bila najpotrebnija bolnicama, na primjer respiratora. Tim koji se sastojao od 150 stručnjaka radio je četiri tjedna na razvoju prototipa upotrebom mjenjača koje je proizveo Seat, ručica mjenjača i prilagođenog motora brisača vjetrobranskog stakla Leona. Kao rezultat toga proizvedeno je više od 600 respiratora i poslano u bolnice diljem Španjolske, što je bio njihov mali doprinos davanju nade za budućnost, u kojoj će se ponovno kretati ulicama i voziti cestama kako bi se opet mogla iskusiti istinska sloboda.
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike