Zdravlje
ZDRAVLJE U TANJURU

Najzdravije povrće za borbu protiv bolesti i jak imunitet
Objavljeno 16. ožujka, 2020.
Špinat je izvrstan izvor svih nutrijenata i vitamina koji su nam potrebni

Povrće je važan dio svačije prehrane. Sadržava važne hranjive tvari i obiluje vlaknima. Nutricionisti preporučuju da bi se na dan trebalo jesti pet porcija (pri čemu porcija iznosi otprilike jednu šaku povrća) i time ćete ojačati imunitet i pomoći u sprječavanju raka, srčanih bolesti i dijabetesa.

Koje je to najzdravije povrće koje biste trebali uzgajati u svom biopovrtnjaku i jesti kako biste ojačali svoj sustav za borbu protiv bolesti?

1. RAJČICE
l Iako su tehnički gledano rajčice zapravo voće, najčešće ih ipak poslužujemo kao povrće. Prepune su likopena i poznate po tome da su korisne u sprječavanju raka. Ne samo da obiluju vitaminima (od A do K) nego nam i pomažu u održavaju normalnog krvnog tlaka te u borbi protiv slobodnih radikala.

Rajčica je biljka tropskog podrijetla pa stoga može rasti samo u toplim mjesecima. Upravo zato važno je uzgoj započeti još tijekom zime u toplim uvjetima (prijesadnice, rasada, flanci).

2. Brokula
l Rijetko se koje povrće može mjeriti s brokulom. Ova je zelena biljka prepuna antioksidansa koji pomažu pri smanjenju rizika od raka želudca, pluća i debelog crijeva. S obzirom na to da je brokula bogata beta-karotenom i vitaminom C, također je jako dobra u borbi protiv prehlade i gripe.

Za uzgoj brokule najbolje odgovaraju blage zime mediteranskog podneblja, no uspijeva odlično i u kontinentalnoj klimi.

3. Kelj pupčar
l Ovi malo zeleno povrće naročito je važno za trudnice jer je puno folne kiseline, vrste vitamina B koji osigurava zdravlje zametka. Kelj pupčar također sadržava vitamin C i K, kao i vlakna, cink i omega-3 masne kiseline.

Kelj pupčar uzgaja se zbog zelenih glavica koje se razvijaju u pazušcima listova uzduž stabljike. U kontinentalnom području sije se obično kada i kasni kupus.

4. Mrkva
l Ovo narančasto čudo puno je hranjivih tvari dobrih za oči, kožu i kosu. Također je najbogatiji izvor antioksidansa poput vitamina A. S obzirom na to da također sadržava vitamin C, dobra je i za zaštitu kardiovaskularnog sustava.

Mrkva je vrlo jednostavno i popularno povrće. Vjerojatno je razlog u tome što raste svagdje i u svako doba, pa se u njezinu korijenu može uživati doslovce cijele godine. Ovisno o terminu sjetve, odnosno berbe, mrkve se dijele na rane, srednje i kasne.

5. Bundeva
l Dobar su izvor hranjivih tvari koje štite od upala, primjerice beta-karotena. Pomažu u liječenju desetaka bolesti, kao što su astma i artritis. Također su bogate cinkom, magnezijem i vlaknima te potpomažu probavu. Bundeva je biljka korisna na mnogo načina, čak se i njezin cvijet može jesti.

6. Patlidžan
l Bogat je vrlo zdravim nutrijentima, naročito antioksidansima koji štite mozak od oštećenja. S obzirom na to da su patlidžani puni vlakana i kalija, znanstvenici vjeruju da imaju blagotvoran učinak u sprječavanju moždanog udara i demencije.

Patlidžan je biljka srodna paprikama i rajčici pa se, poput njih, uzgaja iz prijesadnica. Sjetva mora započeti u kući tijekom veljače ili ožujka, kako bi prijesadnice bile spremne za presađivanje u vrt.

7. Špinat
l Ova namirnica prepuna klorofila izvrstan je izvor gotovo svih nutrijenata i vitamina koji su nam potrebni. Znanstvenici vjeruju da prehrana bogata špinatom može spriječavati srčani udar, rak debelog crijeva, artritis te osteoporozu.

Špinat je povrće koje se može uzgajati gotovo cijele godine. Otporan je na hladnoću, pa se može sijati već u ožujku.

8. Luk
l Ovo povrće oštra mirisa naročito je dobro za one koji boluju od osteoporoze (kao i za njezino sprječavanje) zato što je luk prepun peptida koji usporavaju gubitak kalcija. Luk je dobar i u borbi protiv srčanih bolesti te dijabetesa jer sadržava mnogo vitamina C i folata.

Luk je trogodišnja biljka. Prve se godine iz sjemena razvija lučica, druge se iz nje razvija glavica luka, a treće cvijet i sjeme.

Jasminka Knežević
Korisno ako želite smanjiti težinu
Voće i povrće čini temelj mnogih dijeta i korisno je ako želite regulirati ili smanjiti svoju tjelesnu težinu. Razlog tomu je činjenica da su voće i povrće namirnice koje imaju jako malo masti i kalorija, a sadržavaju veliku količinu vlakana i vode zbog čega ćete često osjećati zasićenost nakon konzumiranja tih namirnica. Osjećaj zasićenosti posebno je koristan osobama koje drže dijetu jer su im potrebne kalorije koje će ih više ispuniti te će tako smanjiti unos štetnih kalorija.