Zdravlje
“ŽIVJETI ZDRAVO”

Posvetite se odlukama u kojima ćete uživati
Objavljeno 10. veljače, 2020.
Iziđite u šetnju, koristite se stepenicama umjesto dizalom, upišite tečaj plesa

Početkom godine mnogi od nas zadaju si brojne ciljeve i donose odluke na koje nerijetko zaborave već do kraja siječnja. Razlozi su nerealni ciljevi, nagle, drastične restrikcije, a i odluke koje su u potpunoj suprotnosti s našim životnim stilom. Novogodišnje odluke ne bi nam trebale stvarati pritisak, naprotiv – trebale bi nas radovati i motivirati da nastavimo njihovo provođenje. Datum koji će označiti početak uvođenja zdravih navika u naš život nije važan i promjene ne moraju nastupiti s prvim danom nove godine. Važno je da ustrajemo u zdravim izborima. U nastavku donosimo nekoliko korisnih savjeta tima "Živjeti zdravo" Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.

Prehrambene navike
Suvremeni način života svakodnevno utječe na njegovu kvalitetu, ali i na način prehrane. Lošije prehrambene navike posljedica su nedostatka vremena i dinamike života, pri čemu se hrana uglavnom konzumira izvan kuće, pa se zato mnogi, posebno mladi, odlučuju za obroke na brzinu, koji ne sadržavaju dovoljnu količinu hranjivih tvari. Kako biste 2020. godine poboljšali prehrambene navike, odlučite se na polaganiji ritam usvajanja novih navika, što će povećati vjerojatnost da ćete ih dugoročnije primjenjivati. Pratite što jedete tijekom obroka i međuobroka. Jedete li manje od pet porcija voća i povrća, povećajte unos za jednu porciju voća i povrća. Ako volite jesti slatkiše, nemojte imati osjećaj krivnje kada ih jedete, nego se podsjetite da ih je poželjno jesti u umjerenim količinama, uz dovoljan unos ostalih vrsta namirnica i tekućine te svakodnevnu tjelesnu aktivnost.

"Želite li učiniti prvi korak prema zdravijoj prehrani, u ovoj godini birajte proizvode s jamstvenim žigom ‘Živjeti zdravo‘, koji garantiraju smanjenu količinu soli, šećera i zasićenih masnih kiselina, a zadovoljavaju i preporučeni omjer energije i hranjivih tvari te sadržavaju više vlakana, bjelančevina i vitamina, zbog čega pozitivno utječu na zdravlje i kvalitetu života", savjetuje dr. sc. Lea Pollak, dipl. ing, znanstvena suradnica i voditeljica Odjela za dodatke prehrani i biološki aktivne tvari iz Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i komponente Zdravlje i prehrana Nacionalnog programa "Živjeti zdravo".

Hodajte!
Koji bi mogao biti bolji poticaj za hodanje od činjenice da se hodanjem izlučuje hormon sreće? Jedino što u hodanje morate uložiti jesu slobodno vrijeme i volja, a ono će vam mnogostruko uzvratiti. Važno je da se svaki dan krećete najmanje 30 minuta umjerenim intenzitetom, a još važnije da u tome doista uživate. Dobra vijest je da je hodanje rijetko povezano s ozljedama, a u taj oblik tjelesne aktivnosti mogu se uključiti osobe svih dobnih skupina, uključujući i one koji se nikad nisu bavile nekom tjelesnom aktivnošću. "Samo neki od povoljnih učinaka hodanja na zdravlje su smanjenje rizika od obolijevanja od bolesti srca i krvnih žila, šećerne bolesti tipa 2, raka debelog crijeva i raka dojke, povoljan utjecaj na san i intelektualne sposobnosti te smanjenje simptoma stresa i depresivnih poremećaja", kazao je Slaven Krtalić, voditelj Odsjeka za tjelesnu aktivnost, u Službi za promicanje zdravlja u Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo i voditelj Elementa 2, Zdravlje i tjelesna aktivnost, u sklopu projekta "Živjeti zdravo". Ako želite naučiti pravilno hodati i želite hodati u grupi koja će vas ohrabrivati i motivirati da ne odustajete, priključite se javnozdravstvenim akcijama pod nazivom "Hodanjem do zdravlja", koje se održavaju u mnogobrojnim gradovima diljem Hrvatske.

Mentalno zdravlje
Važno je imati na umu kako je briga o vlastitom mentalnom zdravlju, o svojim osjećajima, odnosima i mislima izuzetno važna, kao i briga o našem tjelesnom zdravlju. Sami svakodnevno možemo činiti male stvari za očuvanje našeg mentalnog zdravlja i psihološke dobrobiti. Neke jednostavne dnevne aktivnosti koje mogu poboljšati naše osobno zadovoljstvo i sreću, smanjiti stres i anksioznost te potaknuti pozitivno mentalno zdravlje preporučuje dr. sc. Ljiljana Muslić, klinička psihologinja, voditeljica Odjela za promicanje mentalnog zdravlja u Službi za promicanje zdravlja HZJZ-a.

Pomaganje, dijeljenje i ljubaznost prema drugima promiče osjećaj vlastite vrijednosti, može emocionalno ispunjavati te jača zajednicu. Stjecanje novih znanja i vještina može povećati vaše samopouzdanje i biti jako zabavno. Možete, primjerice, eksperimentirati u kuhinji ili učiti novi jezik ili instrument. Aktivnost smanjuje stres, povećava energiju i jača imunosni sustav. Iziđite u šetnju, koristite se stepenicama umjesto dizalom, upišite tečaj plesa ili uređujte svoj prostor za stanovanje.

Jasminka Knežević
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

STUDIJA O ZDRAVSTVENIM RIZICIMA MESA

Meso je povezano s većim izgledima za bolesti srca

2

ZDRAVSTVENI UČINCI

Jedno jaje dnevno ne utječe na zdravlje srca

3

JELO NAKON VJEŽBANJA MOŽE POJAČATI UČINAK IZGARANJA MASTI

Više se može izvući iz vježbanja ako to činite prije doručka