Osijek
ZIMSKA SLUŽBA CESTINGA

I posipanje solju je elektronički upravljano iz kabine kamiona
Objavljeno 23. siječnja, 2020.

Sa jednim vozilom koje pokriva 35 kilometara ceste, osječki Cesting među najosposobljenijim i najopskrbljenijim je zimskim službama u Republici Hrvatskoj.

Tvrtka Cesting je trgovačko društvo koje izvodi radove redovitog održavanja javnih cesta, pa se i u zimskom razdoblju brine o osiguranju prohodnosti u Osječko-baranjskoj i Vukovarsko-srijemskoj županiji, te na području Orahovice u Virovitičko-podravskoj županiji. U održavanju ukupno 2.358 kilometra državnih, županijskih i lokalnih cesta na raspolaganju imaju 67 teretnih automobila (kamiona-unimoga) opremljenih silosnim posipačima soli i snježnim plugovima. Potom je tu podrška 11 strojeva za utovar posipala, dva grejdera, osam posipača kapaciteta do 1 tone, jedna snježna freza i odbacivač snijega.

- Ova je mehanizacija raspodijeljena po županijama i po cestama prema razinama prednosti, tako da i u situaciji snježnih padalina, kada se ocjeni da treba preventivno djelovati, istovremeno djelujemo u svim županijama i na cestama svih razina prednosti - naglasit će Nikola Ercegovac, pomoćnik direktora Cestinga i šef Operativnog stožera zimske službe.

Tijekom ove zimske službe bilo je samo preventivnog posipavanja. Ercegovac naime pojašnjava kako je svaki posipač elektronski upravljiv iz kabine kamiona, na način da se može programirati količinu soli po četvornom metru, te širinu posipavanja sa soli i kombinacijom soli s kalcijevim kloridom.

- Pri čemu se može programirati posipanje u širini od dva do osam metara. A kako je elektronika povezana s tahografom, pa kada se vozilo zaustavi, primjerice na semaforu prestaje i posipavanje. Dakle nema uzaludnog razbacivanja, pojašnjava Ercegovac. No još važniji faktor je čovjek - naime ovisno o intenzitetu padalina može programirati posipanje u rasponu od 5 do 40 grama. A budući su Cestingovi vozači iskusni, s puno iskustva u zimskim uvjetima, u mogućnosti su ispravno donijeti odluku o količini posipavanja u gramima po četvornom metru.

Prošle zimske sezone, koja nije donijela previše snježnih padalina, posipano je ukupno 6.400 tona soli, sezonu prije 9.300. Za ovu sezonu Cesting u zalihama ima 5.000 tona što skladišne, što silosne soli, oko 400 kubičnih metara kamenog agregata 2-5mm, te 40 tona kalcijevog klorida. Ovaj se kalcijev-klorid upotrebljava u kombinaciji sa soli, te u tekućem stanju u rezervoarima silosnih posipača posipa u situacijama kada je temperatura ispod -5 stupnjeva celzijevih.

U zimskim uvjetima vožnje vozači često budu nepravedni u ocjeni što je to prohodna cesta. Pravilnik o održavanju cesta stoga precizira i taj dio u dijelu zimskog razdoblja koje, u pravilu, traje od 15. studenoga do 15. travnja. Zimske službe imaju zadaću osigurati prohodnost na cestama uz najveću moguću sigurnost sudionika u prometu i prihvatljive troškove. Održavanje prohodnosti pojedinih cesta u zimskom razdoblju određeno je prema razini prednosti koja je utvrđena godišnjim planom, a ovisno o vrsti ceste, gustoći i strukturi prometa, klimatsko-teritorijalnim uvjetima i lokalnim potrebama. Jedina cesta na području koje pokriva Cesting a koja je u prvoj razini prednosti je brza cesta, odnosno južna obilaznica Grada Osijeka, kao dio D2 i ona jedina mora imati osiguranu prohodnost 24 sata. Ceste druge razine prednosti su javne ceste, pa se tako na državnim cestama mora osiguravati prohodnost od 5 do 22 sata, županijskim cestama od 5 do 20 sati, lokalnim cestama od 7 do 20 sati, a nakon tog vremenskog razdoblja dužnost je osiguravati prohodnost sa zastojima do dva sata. No važno je znati da se pod osiguranjem prohodnosti podrazumijeva da je cesta iz I. i II. razine prednosti prohodna u situaciji kada visina snijega na kolniku ne prelazi 10 cm, a na drugim cestama 15 cm i ako je promet moguć s vozilima koja imaju zimsku opremu.

Dario Kuštro
INFOCENTAR - 031/234-500
Važno je znati kako Cesting ima i svoj informativni centar putem kojega u bilo kojem trenutku dana i noći (24 satno dežurstvo) vozači mogu dobiti informaciju o stanju na pojedinim prometnicama (naravno u Cestingovoj zoni odgovornosti). No isto tako broj ovog centra, 031/234-500, može poslužiti kako bi vozači i sami, sa svježim informacijama, dojavili stanje na dionicama kojima prometuju. Dakle u pitanju je dvosmjerna komunikacija.
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike