Novosti
JEDNOSTAVNI POSTUPAK STEČAJA POTROŠAČA

Priliku da im se otpiše dug odbilo 29 tisuća građana
Objavljeno 7. siječnja, 2020.
Fina je lani sudovima poslala više od 95.000 prijedloga za jednostavni stečaj

Nakon što je početkom 2019. godine na snagu stupio Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o stečaju potrošača, a čime je u našu praksu uveden institut jednostavnog postupka stečaja potrošača, Financijska agencija prošle je godine građanima s dugom do 20.000 kuna na osnovi glavnice, a koji su neprekidno u blokadi duže od tri godine, dostavila više od 134.000 poziva za očitovanje o tome žele li provedbu jednostavnog stečaja potrošača. Riječ je o pozivima upućenima poštom, a tamo gdje to nije uspjelo, pozivi su objavljeni preko e-oglasne ploče sudova, gdje ih je 2019. godine bilo 43.700.



Neupućenost

Ako potrošač nema prijavljeno boravište/prebivalište u Hrvatskoj, na e-ploči sudova objavljuje se poziv potrošaču na dostavu adrese, a kojih je lani bilo više od 5000. Velike su to brojke, no, s druge strane, i velika neupućenost dužnih građana u ovaj institut. Jer uvođenjem jednostavnog stečaja potrošača u praksu dužnicima s dugom do 20.000 kn, ovisno o vrijednosti njihove (pokretne) imovine, pruža se mogućnost otpisa duga, no brojni dužnici iz neznanja, neinformiranosti, pa i straha od termina "stečaj", koji u našoj stvarnosti (najčešće) ne završava preustrojem, nego likvidacijom, brisanjem, to su odbili, tj. uskratili suglasnost na poziv o očitovanju o jednostavnom postupku. K tomu, dobar dio zaduženih građana nije se čak ni očitovao pristaje li na postupak, naime, na primljeni poziv reagiralo je samo 41.000 dužnih građana, od kojih je jednostavni stečaj potrošača prihvatilo samo njih 12.000, a čak ga je 29.000 odbilo - odbivši tako mogućnost da im se otpiše dug.


- Dobio sam poziv za taj postupak, otišao u Osijek i uskratio suglasnost iz bojazni da će mi, ako ga prihvatim, sjesti na to malo mirovine - kaže zaduženi Đakovčanin. "Osnovnu edukaciju treba provesti od lokalne razine, od gradskih četvrti, letcima, osnovnim infomiranjem o jednostavnom stečaju. No i blokirani građanin trebaju se redovito informirati o svom statusu, mogućnostima otpisa, smanjenja duga, izlasku iz blokade..." kaže stečajna upraviteljica iz Osijeka Snježana Sudarević. I njezin đakovački kolega Zdravko Grubeša drži da javnost mnogo bolje treba educirati o ovom institutu, no na krajnje pojednostavljen način.


- Dok edukacija o jednostavnom postupku ne bude doslovno "visila" u svakom mediju, vladat će neinformiranost o tome - kaže Grubeša. Fina je u 2019. godini nadležnim općinskim sudovima poslala više od 95.000 prijedloga za provedbu jednostavnog steĉaja potrošača, od čega ih se više od 20.000 odnosi na sudove u Slavoniji. Stečajni upravitelji ističu da su sudovi zatrpani tim predmetima te da ni tehnički ni kadrovski ne mogu sve to pratiti.


- Nisu bili pripremljeni za to, toliki broj predmeta i tu najezdu. Zovu me sa sudova da im pojasnim stvari u vezi s tom problematikom. Edukacijom jednostavni postupak treba približiti i zaduženim građanima i sudstvu - kaže Grubeša, s dugogodišnjim iskustvom stečajnog upravitelja, čija struka u cijeloj priči postavlja i pitanje vjerovnika, pita li se vjerovnike išta u tom otpisu duga.
Dvije skupine

Zakonodavac je građane s dugom, kada je riječ o ovom instititu, podijelio u dvije skupine. Prema navodima Fine, ako sud utvrdi da je vrijednost imovine potrošaĉa koja bi se mogla unovĉiti kao steĉajna masa jednaka ili manja od 10.000 kuna, donosi rješenje o otvaranju i zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača, a kojim rješenjem će osloboditi zaduženog građanina od preostalih obveza u odnosu prema osnovama za plaćanje i vjerovnicima za koje je proveden jednostavni postupak.

- Ako je vrijednost imovine potrošača veća od 10.000 kuna, sud donosi rješenje o otvaranju jednostavnog stečaja potrošača, imenuje povjerenika koji je dužan u roku od 12 mjeseci od otvaranja postupka unovčiti pokretnine, tražbine, dionice, poslovne udjele, vrijednosne papire i druga imovinska i materijalna prava potrošača - navode u Fini. Nakon unovčenja stvari i prava potrebnih za namirenje vjerovnika sud će rješenjem zaključiti jednostavni postupak potrošača te ga osloboditi od preostalih obveza u odnosu prema određenim osnovama i vjerovnicima koje navodi u odluci o oslobođenju od preostalih obveza. Sud Fini e-putem dostavlja rješenje o zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača i oslobođenju od preostalih obveza, kao i sva ostala rješenja iz jednostavnog postupka.


Suzana Župan
Krajem 2019. u blokadi 241.000 građana
Do 30. studenoga 2019. u blokadi je, prema podatcima Fine, bilo 241.807 građana, što je 1848, ili 0,8 posto, manje nego krajem listopada, a 27.775 manje nego prije godinu dana. Dug građana iz osnova iznosio je 17 milijardi kuna (glavnica), što je 108 milijuna kuna, ili 0,6 posto, manje nego prethodnog mjeseca, a 1,2 milijarde kuna manje nego u studenome 2018. Najveći dio duga, u iznosu od 6,1 milijardu kuna (bez kamata), odnosio se na dug građana financijskom sektoru - bankama, štedionicama, kreditnim unijama, leasing, factoring i osiguravajućim društvima te tvrtkama čija je djelatnost kartično poslovanje, a što je udio od 35,9 posto. Gotovo 90.000 građana ima dug tvrtkama čija je pretežita djelatnost u području - informacije i komunikacije, u koje su svrstani i teleoperatori. Dug građana koji su blokirani za dug veći od milijun kuna, njih 1487 (udio u broju blokiranih građana 0,6 %), iznosi 6,8 milijardi kuna (udio u ukupnome dugu građana 40 %), s tim što se najveći dio odnosi na dug vjerovnicima iz financijskog sektora (2,8 milijardi kuna).
DELIKATNA ULOGA POVJERENIKA
I ovaj postupak na površinu izbacuje ulogu povjerenika u financijskom discipliniranju prezaduženih građana. I ono malo stečajnih upravitelja što je nakon stupanja na snagu Zakona o stečaju potrošača 2016. položilo za povjerenike vrlo brzo je izišlo iz toga. Jer opća je ocjena - delikatan je to, vrlo osjetljiv i nezahvalan posao, ulaženje u nečiji život i financijski "preodgoj" odrasle prezadužene osobe. Sudarević upozorava da najnovija zakonska rješenja stečajne upravitelje dovode pred zid. "Najnovijim izmjenama stavili su nas da budemo u stečajevima potrošača, htjeli mi to ili ne htjeli. No držimo da nije ustavno da moramo raditi nešto što ne želimo, pa bi se ustavnom tužbom išlo protiv toga da nam se nešto nameće", kaže Sudarević. Ni Grubeša, dodaje, ne poznaje nikoga na ovom području tko se prihvatio uloge povjerenika. "Nikada to ne bih radio; dođe li do toga da nemam izbora, zatražio bih brisanje s liste stečajnih upravitelja", odlučan je Grubeša. Sudarević je za to da se za posao povjerenika formuliraju nezaposlene osobe, kategorije s VSS, VŠS...
12.000

građana prihvatilo je jednostavni stečaj