Magazin
TEMA TJEDNA: EUROPA U HRVATSKOJ (I.)

Spremni preuzeti odgovornost za Europsku uniju
Objavljeno 28. prosinca, 2019.
Obveza od 1. siječnja: Šest mjeseci za potvrdu stabilne europske Hrvatske

Hrvatska za tri dana, na šest mjeseci, od Finske preuzima predsjedanje Vijećem Europske unije i time postaje središtem EU-a. To, između ostalog, znači i potvrdu europske Hrvatske, stabilne članice Unije. Riječ je o velikoj obvezi i izazovu, ali i benefitu za budućnost napretka i razvoja zemlje predsjedateljice, u ovom slučaju Hrvatske.

Stoga nije čudno što je golem dio poslova i priprema za taj povijesni datum na sebe preuzeo sam premijer Andrej Plenković, koji često naglašava i prioritete predsjedanja. Što se tiče prostora u kojem će se odvijati najvažniji sastanci i donositi odluke, svjedočili smo predstavljanju novouređene Nacionalne sveučilišne biblioteke (NSB) u Zagrebu, koja će biti središte predsjedanja EU-om.

VELIKA OČEKIVANJA
"Dovršavamo veliki projekt za hrvatsku kulturu, znanost i slobodno možemo reći da ova znamenita institucija danas dobiva dodatni kongresni i konferencijski karakter", rekao je Plenković. Za pripremu NSB-a za predsjedanje izdvojeno je 95 milijuna kuna. Za potrebe brojnih sastanaka spremna je velika dvorana, od 550 kvadratnih metara, osam manjih dvorana, za 60 do 80 ljudi, press-centar i blagovaonica za delegate. Tu su i prevoditeljske i televizijske kabine, videozidovi i ambulanta. NSB će biti prva zgrada u Hrvatskoj s 5G mrežom, koja je još uvijek u nekomercijalnoj upotrebi.

Inače, prvo važno pitanje koje odmah dolazi na dnevni red uređeni je Brexit, jer bi Velika Britanija već 31. siječnja trebala istupiti iz EU-a, no tu je još niz važnih pitanja koja će Hrvatska koordinirati u polugodišnjem razdoblju. "To je povijesni trenutak i kruna našega europskog puta", izjavio je nedavno predsjednik Vlade te o Brexitu dodao: "Nakon što je Konzervativna stranka Borisa Johnsona dobila vrlo komotnu većinu, to znači da je sada posve izvjestan izlazak Ujedinjenog Kraljevstva iz EU-a 31. siječnja. Nakon tih izbora dobili smo jasnoću, stvorene su pretpostavke za ratifikaciju sporazuma. To je ta jasnoća koja je najvažnija i sada trebamo pristupiti izradi pregovaračkog okvira za sporazum o budućim odnosima", rekao je Plenković te nastavio: "Usmjereni smo daljnjem jačanju i izgrađivanju Unije kao Europe koja se razvija, povezuje, štiti i koja je globalno utjecajna, a tijekom predsjedanja Hrvatska će imati nekoliko važnih političkih prioriteta za budućnost EU-a, to su: uređenje budućih odnosa Europske unije i Ujedinjenog Kraljevstva u slučaju provedbe Brexita, dovršetak pregovora za donošenje novoga višegodišnjeg financijskog okvira, koji će odrediti ključne prioritete Unije u sedmogodišnjem razdoblju, proces proširenja i odnosa EU-a sa zemljama jugoistoka Europe te konferencija o budućnosti Europe", naglasio je Plenković.

Važan korak koji će obilježiti 2020. jesu i aktivnosti za ulazak Hrvatske u tečajni mehanizam ERM II. To je svakako prijeloman korak na putu Hrvatske k uvođenju eura, istaknuo je guverner Hrvatske narodne banke Boris Vujčić. "Namjera je HNB-a i Vlade RH da ispune mjere predviđene Akcijskim planom do sredine iduće godine, kako bi se odluka o ulasku Hrvatske u ERM II, kao i o uspostavi bliske suradnje HNB-a i Europske središnje banke, mogla donijeti u drugoj polovini 2020. Kada je riječ o gospodarskim kretanjima, u 2020. neće biti onako loše kao što su mnogi najavljivali. Strahovi da bi SAD i EU mogli biti u recesiji kod većine ekonomista više ne postoje. No možemo očekivati usporavanje rasta u 2020., uz naglašene negativne rizike koji dolaze zbog neizvjesnosti glede trgovinskih odnosa, posebno SAD-a i Kine, a dodatno postoje rizici u odnosima EU-a i SAD-a, kao i neizvjesnost u vezi s Brexitom", rekao je Vujčić. I hrvatski europarlamentarci imaju velika očekivanja od predsjedanja Vijećem EU-a, koje bi se, prema njihovu mišljenju, moralo iskoristiti u interesu građana. Potpredsjednica socijaldemokrata u Europskom parlamentu Biljana Borzan kaže da građani prepoznaju i razumiju opipljivu vrijednost predsjedanja kad im se jasno obrazlože stvari od kojih će oni imati koristi. Zastupnik najbrojnije političke grupacije u Europskom parlamentu, Europske pučke stranke, Tomislav Sokol smatra kako je na Hrvatskoj velika odgovornost tijekom predsjedanja u delikatnom razdoblju za Uniju, od Brexita do novog proračuna. Smatra kako su prioriteti dobro definirani. Hrvatska će se u izradi višegodišnjeg financijskog okvira zauzimati za kohezijsku politiku, a u Konferenciji o budućnosti Europe ključ je strateški definirati smjer EU-a i u sve procese uključiti građane. Summit o proširenju EU-a bit će važan za usklađivanje stavova o toj važnoj politici za Hrvatsku, kaže Sokol, posebno oko europske perspektive BiH.

MANJE EUROSKEPTIKA
Zastupnik liberalnog bloka Valter Flego smatra kako je za Hrvatsku važno inzistirati da u višegodišnji financijski okvir uđu sredstva koja su prioriteti za državu, od kohezijske i poljoprivredne politike do zaštite okoliša i digitalizacije. Budući da je njegova skupina pokretač ideje o Konferenciji o budućnosti Europe, koju će u Komisiji koordinirati Dubravka Šuica, tvrdi da na kraju procesa treba doći do toga da Europa bude brža, manje birokratizirana, bliža građanima i svjetski lider u mnogim područjima.

Uzimajući sve u obzir, pred Hrvatskom je pravi ispit europske zrelosti. Položimo li ga uspješno, to bi moglo značiti ostvarenje također još jednog od prioriteta - ulazak u Schengen! Zato je za Vladu radi ostvarenja spomenutih ciljeva važna i unutarnjopolitička stabilnost. Jer kada je riječ o predsjedanju Vijećem EU-a, tu bi u svakom slučaju bio poželjan i nužan konsenzus svih aktera na domaćoj političkoj i otaloj sceni. Uglavnom, Hrvatska prvi put predsjeda EU-om, što se zna još od srpnja 2016., nakon rezultata referenduma o Brexitu, kada je uskočila na mjesto Velike Britanije. Danas 43 posto hrvatskih građana ima pozitivan stav prema Europskoj uniji, a čak je 81 posto ispitanika upoznato s činjenicom da Hrvatska od 1. siječnja 2020. prvi put predsjeda Vijećem EU-a. Zaključak je to istraživanja koje je na inicijativu Platforme za međunarodnu građansku solidarnost Hrvatske CROSOL, zahvaljujući sredstvima EU-a, provela agencija IPSOS Puls. Glavni cilj te najnovije analize bio je istražiti stavove i informiranost javnosti o hrvatskom predsjedanju Unijom. Da se danas održava referendum o ulasku u EU, 68 posto ispitanika bilo bi za, s 28 posto njih bilo bi protiv. Podsjetimo, 2012. godine referendumsko je pitanje dobilo podršku 67 posto građana koji su izišli na izbore, a tada je protiv glasalo 33 posto. Gotovo polovina ispitanika, točnije, 47 posto, smatra da je Hrvatska imala više koristi nego štete od ulaska u EU. Europljanima se smatraju dvije petine ispitanika, a taj je osjećaj najrašireniji među najmlađim i najstarijim građanima. Gotovo polovina ispitanika očekuje da će predsjedanje EU-om imati pozitivan utjecaj na gospodarstvo i ekonomski standard, što ujedno smatraju i najvećom mogućom koristi te uloge. Čak 65 posto građana navelo je borbu protiv korupcije kao jedan od prioriteta kojem bi se Hrvatska tijekom predsjedanja Vijećem EU-a trebala najviše posvetiti, a u sam vrh ljestvice smjestili su se i zaštita ljudskih prava te borba protiv klimatskih promjena, koju 36 posto građana smatra ključnim prioritetom. U kontekstu europskih politika, građani smatraju da bi EU najviše trebao raditi na smanjenju socijalnih i ekonomskih razlika među članicama te borbi protiv klimatskih promjena, koju 77 posto ispitanika smatra gorućim problemom, unatoč i više nego očitom nedostatku zelenih stranaka na hrvatskoj političkoj sceni. Neovisnost pravosuđa, rad javnih institucija i slobodu izražavanja građani Hrvatske smatraju najvećim razlikama između EU-a i RH. Naime, građani upravo neovisnost pravosuđa smatraju najvećom preprekom demokratskom razvitku Hrvatske, a najmanje relevantnima vide političke stranke; samo 21 posto. Iz priloženog se može zaključiti da, unatoč tome što hrvatski birači u neusporedivo manjoj mjeri sudjeluju na izborima za Europski parlament nego na parlamentarnim i predsjedničkim izborima, više vjeruju europskim nego domaćim institucijama.

Ukupno uzevši, kada govorimo o hrvatskom predsjedanju Vijećem EU-a, riječ je o velikom događaju za malu zemlju poput Hrvatske, osobito zato što će tu dužnost, ali i odgovornost, prvi put preuzeti na sebe. Uostalom o tome svjedoči i službeni slogan hrvatskog predsjedanja, a koji glasi: "Snažna Europa u svijetu punom izazova".

Piše: Damir GREGOROVIĆ
EU pred velikim reformama
Konferencija o budućnosti Europe, događaj zamišljen kao mjesto i vrijeme za osmišljavanje velike reforme Europske unije, trebala bi početi 9. svibnja 2020. i rad završiti do ljeta 2022., predložila je radna skupina Europskog parlamenta. Konkretno, riječ je o velikoj reformi EU-a, a o čijoj će budućnosti odlučivati i više od 1000 građana. Prema planu, birokrati će ideje građana pretvarati u prijedloge odluka, a moguće je da će se ići i na promjenu temeljnog ugovora o funkcioniranju Europske unije.

BOŽO SKOKO

GLOBALNA MEDIJSKA VIDLJIVOST SVE JE PREPOZNATLJIVIJA

 

Godina 2020. ima posebnu simboliku u životu hrvatske države jer je znači godinu velikih potencijala i mogućnosti u smislu privlačenja globalne pozornosti. Podsjetimo, u prvoj polovini godine Hrvatska predsjeda Europskom unijom, a Zagreb će na pola godine, zajedno s Bruxellesom, biti glavni grad ujedinjene Europe. Rijeka je Europska prijestolnica kulture. Hrvatska nogometna reprezentacija, svjetski viceprvak, nastupa na Europskom nogometnom prvenstvu, a najuspješniji sportaši na Olimpijskim igrama u Tokiju. Iduće godine Hrvatska će se predstaviti u velikom stilu i na Svjetskoj izložbi u Dubaiju kreativnim i inovativnim potencijalom svojih ljudi tijekom povijesti i danas. A cijelu godinu obilježavamo i 1600. obljetnicu smrti svetog Jeronima, jednog od najpopularnijih svetaca Katoličke Crkve, velikog crkvenog naučitelja, velikana kršćanske kulture i europske civilizacije, prevoditelja Biblije na latinski jezik i zasigurno jednog od najvećih velikana rođenih na našim prostorima.

VIDLJIVI IGRAČ
Dakle, imamo niz mogućnosti i izazova zahvaljujući kojima bi Hrvatska mogla i trebala biti u središtu europske i svjetske pozornosti. Pozornost, dakle, imamo, a na nama je da svijetu ispričamo svoju priču, po kojoj će nas prepoznati, zapamtiti i još više poštovati. Marketinškim rječnikom rečeno - pozornost je tu, a sada je pred nama pobuditi interes i želju te potaknuti na akciju, odnosno promatrače pretvoriti u zainteresiranu publiku, obožavatelje, goste, kupce, poklonike i lobiste…

"U svijetu tradicionalne politike moći radilo se o tome čija će vojska ili ekonomija pobijediti. U današnjem se informacijskom dobu u politici radi i o tome čija će ‘priča‘ pobijediti. Nacionalne su priče zaista jedna vrsta valute. Vlade se natječu jedna s drugom i s drugim organizacijama kako bi poboljšale svoju vjerodostojnost i oslabile onu svojih suparnika", piše američki diplomat i profesor Joseph Nye, autor koncepta "meke moći", koji tvrdi da 21. stoljeće pripada i malim državama, ako imaju snagu karizme i vrijednosti, koje će utjecati na druge. A Hrvatska potencijal za to definitivno ima. Samo je pitanje je li osvijestila to svoje bogatstvo i koristi li ga na pravi način. Upravo zbog toga nam se predsjedanje Europskom unijom čini izvrsnom prilikom da se svijetu predstavimo ne samo kao turistička destinacija, što smo uglavnom činili do sada, nego i politički, odnosno kao gospodarski brend.

Još u proljeće 2016. europski portal Politico pisao je kako je Hrvatska najmanje utjecajna članica Europske unije. U međuvremenu su napravljeni znatni iskoraci, što je vidljivo po sve većem utjecaju Hrvata u europskim političkim institucijama. Uostalom Hrvatica Marija Pejčinović Burić, bivša ministrica vanjskih i europskih poslova, izabrana je za novu glavnu tajnicu Vijeća Europe, europarlamentarka Dubravka Šuica nova je potpredsjednica Europske komisije… Hrvatska predsjednica, koja je percipirana kao jedna od najpopularnijih svjetskih liderica, inicirala je jače povezivanje Hrvatske sa zemljama srednje Europe kroz inicijativu "Tri mora", koju je zdušno podržao i američki predsjednik Trump, otoplila je odnose s najutjecajnijim državama svijeta te potaknula niz tema na globalnim forumima, poput UN-a.

Dubrovnik je bio domaćin važnog samita Kine i zemalja srednje i jugoistočne Europe, a Zagreb su za svoj izborni kongres izabrali i političari utjecajne Europske pučke stranke. Dakle, kombinacija diplomata na čelu države - Andreja Plenkovića na poziciji predsjednika Vlade i Kolinde Grabar-Kitarović na čelu države, dala je rezultate. Hrvatska postaje sve vidljiviji igrač u europskim poslovima, ali i na globalnoj pozornici. No konkurencija je velika, baš kao i potrebe suvremene Hrvatske, pa je ovo prilika da naša zemlja izgradi dodatnu i trajnu prepoznatljivost svojim politikama i inicijativama, odnosno vrijednostima koje donosi u zajedničke institucije te da se nametne kao članica EU-a bez koje se ne može odlučivati. "Hrvatsko predsjedanje Europskom unijom je politička šansa za pozicioniranje i jačanje hrvatske uloge u Europi te još veće senzibiliziranje hrvatske javnosti da je Hrvatska dio te Europe", poručio je predsjednik Vlade Andrej Plenković na konferenciji Večernjeg lista "Hrvatska kakvu trebamo", posvećenoj upravo predsjedanju EU-om. Uistinu je ovo šansa, jer predsjedanje automatski ne donosi globalnu vidljivost, popularnost, ni promociju…

Donosi željenu medijsku pozornost i pozornost kreatora javnog mnijenja, ali poštovanje i besplatnu promociju treba zaslužiti kvalitetnim domaćinstvom, mudrim kormilarenjem zajedničkim interesima te konkretnim projektima, porukama i pričama.

DOPRINOS EUROPI
Gosti očekuju odličnu organizaciju i srdačno gostoprimstvo, ali tek faktor iznenađenja i oduševljenje donose pomake. Treba voditi računa da političare, diplomate i novinare koji će boraviti u Zagrebu neće zanimati samo tehničke informacije oko predsjedanja nego i život u Hrvatskoj, njezine mogućnosti i potencijali, povijest i doprinosi Europi. Svi ti dužnosnici i medijski djelatnici u slobodno vrijeme su i potrošači, i turisti, i konzumenti kulturnih sadržaja…

Zato se Zagreb i drugi hrvatski gradovi gdje će se održati susreti europskih ministara moraju pripremiti kako bi ih ne samo ugostili nego uistinu oduševili. Jasno, Hrvatska može osigurati globalnu medijsku vidljivost ako Zagreb bude mjesto donošenja/odašiljanja snažnih političkih odluka/poruka, a to je vrlo moguće s obzirom na važne teme poput Brexita i proširenja EU-a na jugoistok Europe.

Ali i zanimljivim i manje poznatim pričama o svome identitetu, načinu života, doprinosima civilizaciji i Europi… A takvih ima napretek. Samo ih treba znati oživotvoriti i ispričati na pravi način.

Piše: Božo SKOKO

DUNJA DUIĆ

OSTVARITI PRIORITETE

 

Svijet se ubrzano mijenja i javljaju se novi globalni akteri i izazovi. Države članice davno su shvatile da EU može puno više učiniti u novom globaliziranom svijetu negoli pojedina država članica sama za sebe. Zbog toga sustavno svakom izmjenom ugovora uvode su brojne promjene s ciljem jačanja zajedničke vanjske i sigurnosne politike. Međutim, pitanje je jesu li izmjene bili uspješne, s obzirom na to da i danas EU, s ukupnom populacijom većom od 500 milijuna, čini više od 20 % svjetskog ekonomskog učinka i najveći je svjetski donator humanitarne pomoći, ali je i danas tzv. soft power - kaže dr. sc. Dunja Duić, autorica knjige “Vanjska i sigurnosna politika Europske unije”.

Po čemu je sustav zajedničke vanjske i sigurnosne politike poseban i drukčiji od ostalih politika Unije?

- Zajednička vanjska i sigurnosna politika EU-a pomalo je zanemarena od pravnika, iako su sve njezine odrednice propisane ugovorima. Zajednička vanjska i sigurnosna politika je de facto i dalje specifična i jasno odvojena od ostalih politika. Takva pravna regulacija dovodi do nejasnoća i netransparentnosti ukupnog područja vanjskog djelovanja Unije. Treba naglasiti i da institucije EU-a imaju sasvim drukčiji utjecaj u okviru vanjske politike. Europski parlament i Komisija, koji su stupovi EU institucionalnog utjecaja, u okviru te politike imaju ograničene ovlasti. Europsko vijeće i Vijeće EU-a najjače su institucije u području vanjske politike. Treba istaknuti i da je najveći “gubitnik” u lisabonskim promjenama Predsjedništvo Vijeća, koje je prethodno bilo izuzetno utjecajno u području zajedničke vanjske i sigurnosne politike, a s izmjenama iz Lisabona gubi pravnu osnovu za svoje djelovanje u tom području. Konačno, visoki predstavnik EU-a za vanjsku politiku mora voditi ZVSP, a za to mora imati čvrsto povjerenje dviju institucija čiji je specifičan član. Nije jednak s ostalima, što samo po sebi otežava suradnju. Visoki predstavnik u svom radu ovisi o mandatu, koji mu daje Europsko vijeće, stoga izravno ovisni o dobroj volji članova Europskog vijeća, a obavlja funkciju potpredsjednika Komisije i vodi Vijeće za vanjske poslove.

O čemu zapravo ovisi zajednička vanjska i sigurnosna politika Europske unije?

- Zajednička vanjska i sigurnosna politika u velikoj mjeri ovisi o karizmi i znanju osobe imenovane na tu funkciju. Nakon dvije visoke predstavnice (Catherine Margaret Ashton i Federice Mogherini), od 1. prosinca 2019. na tu je funkciju imenovan Josep Borrell, 72-godišnji španjolski ministar vanjskih poslova. Borell je europski federalist koji je bio uključen u izradu nacrta Ustava za Europu, član je Europskog parlamenta od 2004. do 2009. i predsjednik Europskog parlamenta od 2004. do 2007. Svjestan da je suočen sa sve snažnijom Kinom i promjenom američke vanjske politike, pri preuzimanju svog mandata naglasio je da će Europa, ako ne djeluje zajedno, postati irelevantna. Uz to kao prioritet naglašava i šest balkanskih država (Srbija, Kosovo, Crna Gora, Albanija, BiH i Sjeverna Makedonija) koje teže priključenju Uniji jednog dana. Taj fokus u skladu je i s ciljevima Hrvatskog predsjedanja Vijećem EU-a. Ostaje vidjeti u idućim mjesecima hoće li početi provoditi čvršću vanjsku i sigurnosnu politiku EU-a. Jasno je da je ZVSP nemoguće odvojiti od političke situacije u kojoj se nalazi Unija. Danas, deset godina nakon stupanja na snagu Lisabonskog ugovora, Unija nije politički na istom stajalištu kao u trenutcima usvajanja Lisabonskog ugovora. Važno je pritom naglasiti pravnu strukturu zajedničke vanjske i sigurnosne politike jer upravo je ona temelj za postupanje svih političkih aktera. Trenutna regulacija, svakako je neadekvatna za pravno-političku situaciju u kojoj se Unija danas nalazi.

Hrvatska od 1. siječnja predsjeda Vijećem EU-a. Kakva je to zapravo funkcija?

- Funkcija predsjedanja Vijećem EU-a stvorena je u sedamdesetim godinama prošlog stoljeća i njezina prva dužnost bila je inicirati sastanke ministara vanjskih poslova. Tijekom godina Predsjedništvo Vijeća EU-a obavljalo je sve više i više funkcija i prometnulo se u važno tijelo, posebice u području vanjske i sigurnosne politike EU-a. Predsjedništvo se bavilo poslovima unutar Vijeća i Europskog vijeća, iniciralo brojne ideje u svojim programima; posredovalo kao medijator između država članica; bilo veza Vijeća i Europskog vijeća s drugim EU institucijama i predstavljalo EU na međunarodnoj sceni. Međutim, s obzirom na svoju narav, tj. promjenu države članice koja predsjeda svakih šest mjeseci, Predsjedništvo, koje se nametnulo po važnosti u području vanjske politike, svakako je negativno utjecalo na učinkovitost vanjske politike EU-a. Predsjedništvo je izgubilo velik broj ovlasti koje mu je prethodno jamčio ugovor i danas je to tehnička funkciju koja gubi snagu u političkom i posebice vanjskopolitičkom smislu. Danas Predsjedništvo ima dvije glavne zadaće: planiranje i predsjedanje sastancima u Vijeću i sastancima njegovih pripremnih tijela te predstavljanje Vijeća u odnosima s drugim institucijama EU-a.

Koji će biti prioriteti hrvatskog predsjedanja Vijećem EU-a?

- U svom programu predstavljena su četiri glavna prioriteta: Europa koja se razvija; Europa koja povezuje; Europa koja štiti i Europa koja je utjecajna. Već danas znamo da je ispred RH u okviru predsjedanja velik izazov izlaska Velike Britanije iz EU-a i početak suradnje s novom Komisijom, koja je rad počela u prosincu 2019. Kaže se često da država postaje “prava” članica Unije tek kada je jednom predsjedala Vijećem EU-a. To je trenutak kada državne vlasti temeljno spoznaju funkcioniranje svih kompleksnih procesa donošenja odluka u EU-u. Baš taj proces donošenja odluka i planiranje i predsjedanje sastancima u Vijeću daju određenu komparativnu prednost “malim” državama članicama kada predsjedaju Vijećem. Planovi i ciljevi koje je RH u okviru četiri zadana prioriteta postavila za svoje šestomjesečno razdoblje više su nego ambiciozni. Ti prioriteti prije svega su vezani uz EU, pa ne možemo reći da će se na taj način riješiti neki hrvatski problemi. Ono što bi možda trebalo izdvojiti kao bitno za RH i naše susjedstvo, nakon što nije dogovoreno otvaranje pristupnih pregovora sa Sjevernom Makedonijom i Albanijom, jest planirani sastanak na vrhu čelnika Europske unije i država zapadnoga Balkana, koji će se u svibnju održati u Zagrebu, gdje će se RH pokušati postaviti kao regionalni lider. Konačno, vjerojatno najveća dobrobit predsjedanja za RH kao najmlađu članicu Unije jest prezentacijska, da se na pravi način predstavi europskoj javnosti. Učinkovitost i dobrobit predsjedanja Vijeće EU-a svakako će biti zanimljivo promatrati u idućim mjesecima i analizirati ostvarenost postavljenih ciljeva i prioriteta. (D.J.)
Najčitanije iz rubrike