Magazin
INTERVJU: KREŠIMIR MACAN

Ako izgubite kompas, izgubili
ste pažnju birača, a time i izbore
Objavljeno 14. prosinca, 2019.
Negativna kampanja uvijek pogoduje nekom trećem

Vezani članci

INTERVJU: KREŠIMIR PETKOVIĆ

Politički nekorektan diskurs postao je ulog kampanje

TEMA TJEDNA: PREDSJEDNIČKI IZBORI (I)

Kocke su bačene, kampanja postaje sve oštrija

Službena kampanja za predsjedničke izbore u središtu je pozornosti medija i javnosti i s tim u vezi svjedočimo "igri bez granica" kad se radi o izbornoj retorici i međusobnim optužbama pojedinih kandidata za Pantovčak.

Imaju li etika i politika posebno značenje kad se radi o izbornim kampanjama?

- Etika je uvijek bitna u svemu što radimo, no budimo realni, praksa se često pretvori u igru bez pravila. Izborna kampanja ima sličnosti s pravim ratovanjem i otud naziv. A sami znate da u svakom ratovanju ima svega, i kolateralnih žrtava, i prijateljske vatre, pa sve do ratnih zločina i osvete. Kad malo pogledate dosadašnji tijek predsjedničke kampanje, imate već svega pomalo. Ovo su jako personalizirani izbori i ključna je osobnost kandidata. I tu će prije proći mangup, koji će se i potući ako treba, nego netko tko će se slijepo držati pravila. Birači vole nestašne, bit će, primjerice, zanimljivo vidjeti kako će Boris Johnson proći na izvanrednim parlamentarnim izborima u Ujedinjenom Kraljevstvu. On je radio svašta - kuhao, bagerom rušio prepreke na putu Brexitu, dobivao pljuske u javnost, ali se nije zaustavljao do zadnjeg trena.

KANDIDAT OSVETNIK
Kad se sve uzme u obzir, dojam je kako se u toj i takvoj napadnoj komunikacijskoj retorici, napose i samohvali kandidata, lako i gubi kompas...?

- Ako izgubite kompas, izgubili ste pažnju birača, a time i izbore. Negativna kampanja uvijek pogoduje nekom trećem, u ovom slučaju bi Milanović mogao profitirati od žestokog sukoba za desne birače između Grabar-Kitarović i Škore. No, ako ne odradi svoj dio posla, upravo bi zbog toga mogao i propustiti drugi krug. To je taj čar kampanje, ne možete samo čekati da završi neka bitka da bi vam pobjeda pala u ruke, morate voditi i svoje tako da šaljete poruke koje vaši birači žele čuti. A u svađama se one prve izgube i dobro je da se Milanović odlučio promijeniti pristup - ne napadati toliko predsjednicu i premijera, jer tu zasad očito nije dobivao jer je stagnirao u anketama. On nudi "normalnu" Hrvatsku lijevim biračima i to mu je dobra poruka s obzirom na to da se na drugoj strani nudi izbor između Plenkovićeva i kako neki analitičari kažu Bujančeva HDZ-a.

Vidimo da se Škoro oštro okomio na HDZ, Plenkovića i KGK, ali ni Plenković mu nije ostao dužan... Hoće li se retorika još više zakuhati?

- Škoro je krenuo u finiš kampanje, potaknut anketama prema kojima se probio iz blokade ispod 20 %. Htio je dati taj konačni zamah kampanji i krenuo je izravno na HDZ i njegova predsjednika Plenkovića. Pitanje je možda je li trebao odmah sve karte baciti na stol jer je dao dosta vremena drugoj strani da mu odgovori i gledat ćemo žestoku bitku za svakog birača jer će prije svega krajnja desnica pokušati ovim utjecati na buduće odnose na čelu i unutar HDZ-a. To je znak za uzbunu za svaku stranku i završnica prvog kruga bit će sve samo ne dosadna. Sada je i potvrđeno ono što se naslućivalo od prvog dana Škorine kandidature - on je pomalo kandidat osvetnik, među ostalim i bivšeg savjetnika predsjednice Mate Radeljića, te ključna figura za okupljanje Hrvatskih suverenista, svih onih na krajnjoj desnici koji se duboko ne slažu s politikom Andreja Plenkovića, a njihov glavni promotor i katalizator je Velimir Bujanec. Zasad su obavili prvi dio posla - spriječili su da Kolinda Grabar-Kitarović dobije izbore u prvom krugu jer su podijelili glasove na desnici te su ujedinili krajnju desnicu u Hrvatske suvereniste. Škoru uz njih podržava i Most koji se konačno svrstao tamo gdje mu je srce - krajnje desno konzervativno. Pitanje je samo hoće li zbog toga rasti ili im prijeti asimilacija u suvereniste.

Druga je faza pokušaj ulaska u drugi krug i eventualna pobjeda Miroslava Škore čime žele pokušati utjecati na odnose u HDZ-u. Zato se i krenulo s oštrom retorikom prema HDZ-u i sa Škorinom porukom "Ja želim biti vaš predsjednik" dijelu HDZ-ovaca jer mu upravi tih nekoliko postotaka nedostaje zasad i mora ih uzeti od Kolinde. No siguran sam da će HDZ žestoko na ovo uzvratiti.

IKONA HRVATSKE
Može li i u kojoj mjeri kampanja koja brutalno udara po protukandidatima, bilo s koje strane, biti na koncu uspješna? Ili se takva retorika može vratiti poput bumeranga pa da netko treći u tome profitira?

- Negativna je kampanja legitiman odabir, ali nikad ne sama, jer je kontraproduktivna. Dakle, birate tko lupa po protivnicima, tko tuče s negativom i privlači pažnju da bi ostao prostor za samog kandidata da pošalje i pozitivne poruke svojim biračima zašto upravo njemu/njoj dati svoj glas. Što će to biti drugačije nakon izbora ili reizbora da bi birača motiviralo da iziđe na izbore? Kod Škore je to sada jasno: Sad ili nikada da preuzmemo upravljanje cijelom desnicom i HDZ-om! Kod Milanovića je da podsjeti kako je to s istim ljudima u pozadini izgledalo 2015. i da to nije bilo "normalno", te da im predstavi kako bi to normalno moglo izgledati.

Kolinda Grabar-Kitarović je ikona Hrvatske u svijetu, koja je svojim potezima bitno utjecala na rješenje velikih kriza u Hrvatskoj (poput Agrokora - sjetite se Putina, koji joj je komplimentirao u Sočiju pitavši direktora Sberbanke što pravi problem oko te milijarde-dvije eura i zašto to mirno ne riješi), pomogla je da se smanji broj blokiranih i otvarala pitanje demografije. Dakle, pokazala se na pitanju vanjske politike i obrane, no i aktivno uključila u rješavanje domaćih problema. Ima i ona što ponuditi uz zdušnu podršku premijera Plenkovića. A i Crkve u Hrvata, ako je suditi po posljednjoj propovijedi kardinala Bozanića.

MODERNA VREMENA
Digitalizacija, globalna umreženost i mogućnosti suvremenih medija u kampanjama? Tu je i stara dobra televizija, no dojam je da te i takve mogućnosti kandidati premalo koriste?

- Vidimo da nema televizijskih spotova, iako je televizija i dalje najjači medij za slanje poruka u izborima. Nakon toga nam dolaze društvene mreže koje nude more mogućnosti uz relativno skromne troškove. Mislav Kolakušić samo tako radi i ostvario je uspjeh na EU izborima, a sada je stranka iznad praga, a on na oko 10 % podrške. Dakle, može se jer je digitalizacija demokratizirala medije i svatko može biti medij ako imaš što za reći i ako postoji publika koja te želi slušati. Samo to bez novca ne možete preko noći, treba vam nešto vremena.

Kratka ocjena do sada viđenog i čutog od glavnih kandidata za Pantovčak?

- Malo konkretnih poruka o budućnosti i sljedećem mandatu. Vjerujem da ćemo do kraja prvog kruga imati jasnu sliku što je to "normalna" Hrvatska Zorana Milanovića te da će u drugi plan pasti predsjednik s karakterom i bez programa. To može okupiti birače na ljevici da bi u drugom krugu bilo mi ili oni, ako Milanović prođe. Mi ili oni je ovo sad ili nikad Miroslava Škore gdje se bitka prebacila na teren unutarstranačkih odnosa u HDZ-u i tu će biti izazov da od oboje kandidata čujemo nešto drugo.

Ostaje im nabrijati što više svojih desnih birača koje će morati i izvesti na birališta, no i uz neke druge poruke, ne isključivo stranačke. Škoro nudi sebe kao alternativu, Kolinda kao kontinuitet i kvalitetna alternativa krajnjoj desnici, stabilnost koja treba Hrvatskoj, nasuprot nestabilnosti koje se sjećamo iz Karamarkovih vremena koju su stvarali mnogi koji danas aktivno podržavaju Škoru. No sve to moraju objasniti biračima - zašto da upravo njima daju svoj glas. (D.J.)
Za sada nema televizijskih spotova, iako je televizija i dalje najjači medij za slanje poruka u izborima. Nakon toga dolaze društvene mreže...
Sada je i potvrđeno ono što se naslućivalo od prvog dana Škorine kandidature - on je pomalo kandidat osvetnik te ključna figura za okupljanje suverenista...
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike