Autoglas
ZIMA DOLAZI

Od 15. studenoga zimske gume ili prijeti 1000 kn kazne
Objavljeno 12. studenog, 2019.
Zimske gume su jedan od najvažnijih dijelova vozila, a budući da posreduju između automobila i ceste, presudne su za sigurnost

Od petka (15. studenoga) zimska je oprema, zakonski, obvezna na svim vozilima. Tako će zimske gume, prema potrebi i lanci, morati biti obvezna oprema sve do 15. travnja 2020. godine. Ako na kotačima ostavite "ćelave" ljetne gume, sada vam prijeti 1000 kuna kazne, što je zbog postroženih kazni od početka kolovoza poskupljenje za 300 kuna.

Inače, zakon kaže kako se obvezna uporaba zimske opreme odnosi na sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika. Malo će vrijediti objašnjenje policajcu: "Ali vrijeme je toplo, gotovo ljeto!" Također, zimska oprema može biti obvezna na pojedinim cestama prije ili nakon tog razdoblja, što ovisi o trenutačnim vremenskim uvjetima, u slučaju snijega ili poledice. Pod zimskom opremom za vozila najveće dopuštene mase do 3,5 tona podrazumijevaju se zimske gume (M+S) na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm i lanci za snijeg (pripravni za postavljanje na pogonske kotače).

Mnogim vozačima još uvijek treba objasniti pojam - zimske gume. To nisu gume za snijeg, nego gume za zimsko razdoblje i zimske uvjete. Gume su jedan od najvažnijih dijelova vozila, a budući da posreduju između automobila i ceste, presudne su za sigurnost. Neupitno je trebamo li zamijeniti ljetne gume zimskima čim počnu zimski uvjeti vožnje, odnosno čim se temperatura zraka spusti ispod +7 °C. Tada ljetne gume gube elastičnost kao i svojstva prianjanja uz podlogu koja imaju u uvjetima za koja su predviđena.

Provjerite antifriz
Ljetna guma ni po snijegu gotovo da nema nikakve šanse. Najvažnije, njome se produljuje zaustavni put, što može biti opasno. Kod temperature od -10 °C automobil s ljetnim gumama pri brzini od 60 km/h zaustavit će se nakon 55 metara, dok će se automobil koji na kotačima ima zimske gume zaustaviti nakon 44 metra. Na nižim temperaturama put kočenja još je duži.

Prije početka zime (uostalom to biste svi trebali redovito provjeravati, a ne samo zimi), sustav rasvjete zahtijeva temeljiti pregled. Posebnu pozornost treba obratiti na farove. Staklo iznutra mora biti suho, a snop svjetla jasan. Ako je u svjetla ušla vlaga, došlo je vrijeme za njihovu zamjenu. Preporučujemo obratiti pozornost i na stražnja svjetla za maglu i nemojte ih paliti ako za to doista nema potrebe.

Provjerite i razinu i stanje rashladne tekućine koja mora biti funkcionalna do minus 25 Celzijevih stupnjeva. Nemojte riskirati jer zbog zamrzavanja hladnjaka i vode u bloku motora riskirate posjet serviseru i veliku štetu. Također, ne treba zanemariti - najbolje da provjerite kod svakog posjeta benzinskoj postaji - tekućinu za pranje vjetrobrana. Zaštita treba biti najmanje minus deset, bolje na minus 20 stupnjeva Celzijevih. Za jasan pogled ispred važni su i brisači. Provjerite ih i zamijenite. Brisače starije konstrukcije (metalni) podmažite ako još ne trebaju zamjenu.

Prikladna oprema
Čak i ako ste se spremili za zimu prema našim naputcima, ne zaboravite još pokoju sitnicu. Preporučujemo uvijek u automobilu imati sprej za odmrzavanje, strugalo za led, metlicu, maramice za vjetrobransko staklo (sprječavaju magljenje), baterijsku svjetiljku, toplu deku i rukavice. Nije naodmet imati negdje i svijeću i šibice. Pomaže ako ostanete zameteni u snijegu. Oni koji češće putuju u snježne krajeve (skijanje) ili žive u njima, također bi trebali razmišljati o lancima i lopati za snijeg u prtljažniku.

Mnogi već kod prvog mraza cupkaju pred automobilom sa zaključanim i smrznutim bravama. Grafit ili silikon najbolji su za sprječavanje zamrzavanja brave. Gumena brtvila i spojeve najbolje je premazati masnom olovkom ili silikonskim sprejem kako bi ih zaštitili od smrzavanja, sljepljivanja ili pucanja.

Na početku zimskog dana sve može ovisiti o akumulatoru. Moderni olovo-kiselina akumulatori općenito se smatraju jeftinima i jednostavnima za održavanje, ali razinu tekućine treba provjeriti bar jednom godišnje. Najbolje prije zime, koja je za bateriju uvijek stresno doba godine. Ako je razina preniska, dolijte destiliranu vodu. Nakon nekoliko godina vrijeme je za novi akumulator. Ako ste u nedoumici, konzultirajte se s prodavačem. Preporučljivo je držati površinu akumulatora čistom i suhom.

Možete to i sami napraviti.

Milan Bugarić
ZAKON JE ZAKON, MIJENJAJTE GUME
Savjeti sa zimskim gumama ovih dana izgledaju pomalo smiješno zbog toplih vremenskih uvjeta. Dnevna temperatura u Slavoniji i Baranji već je danima iznad 10 stupnjeva pa se mnogi pitaju zašto baš sada moramo staviti zimske gume. Studeni je prevrtljiv mjesec, pa se nerijetko u njemu mogu doslovce izmijeniti četiri godišnja doba. Uostalom, početkom studenoga za dana se moglo biti i u kratkim rukavima, no za samo nekoliko dana jutarnja se temperatura približila nuli, što je već vrijeme za zimsku opremu. Pravi problemi mogu se vidjeti nakon prvih minusa i pojavljivanja poledice, a pogotovo nakon prvog snijega. Automobili s “ćelavim” gumama tada postaju prava opasnost na cesti jer je proklizavanje na skliskom kolniku za njih konstanta, a posljedično izaziva prometne čepove. Za razliku od njih, vozila sa zimskim gumama većih problema s kliskim kolnikom nemaju.
ZIMSKE GUME I ZBOG OSIGURANJA
Tko ima zimske gume nekoliko godina u službi, treba provjeriti dubinu dezena. Ako je izmjerena vrijednost od četiri milimetra ili manja, preporučuju se nove gume. Provjerite i tlak u gumama: 0,2 - 0,3 bara iznad vrijednosti je u redu – guma dobro drži i štedi gorivo, jer otpor kotrljanja je manji. Vozači koji putuju s neodgovarajućim gumama riskiraju nesreću, a ako se nesreća, primjerice u uvjetima poledice i snijega na cesti dogodi, mogli biste imati problema s osiguranjem koje vam može djelomice ili nekad i potpuno odbiti odštetni zahtjev zbog nemara, odnosno ljetnih guma na vozilu.