TvObzor
TRANZIT

Potresna i neobična egzistencijalna slagalica napetosti
Objavljeno 11. listopada, 2019.
TRANSIT. DRAMA. R: CHRISTIAN PETZOLD. U: FRANZ ROGOWSKI, PAULA BEER, GODEHARD GIESE, LILIEN BATMAN

Njemačke su trupe na rubu Pariza. Georg u zadnji čas bježi u Marseille. Njegova prtljaga sadrži ostavštinu pisca Weidela koji si je oduzeo život u strahu od progona. Ova se baština sastoji od jednog rukopisa, nekih pisama i jamstva za vizu meksičkog veleposlanstva. U ovaj lučki grad dopušten je ulazak samo onima koji mogu dokazati da će otići, a to znači da vam je potrebna dozvola ulaska potencijalne zemlje domaćina. Preuzevši Weidelov identitet, Georg pokušava dobiti jedno od rijetkih mjesta na brodu. Razgovori između izbjeglica odvijaju se u hodnicima njegova malog hotela, čekaonicama konzulata te kafićima i barovima u luci. Georg se sprijatelji s Drissom, sinom svog pokojnog prijatelja Heinza koji je umro u pokušaju bijega.. Ali kad upozna tajanstvenu Marie, njegovi se planovi mijenjaju.

Pročitavši sadržaj hvaljenog filma Christiana Petzolda, pomislio sam kako ćemo gledati kostimirani film o II. svjetskom ratu. Međutim, već u prvoj sceni u kojoj glavni junak susreće poznanika u pariškom kafiću, jasno vam je kako se nalazimo u sadašnjosti, jer Parizom prometuju moderna vozila. Gledajući ga, nisam se mogao oteti dojmu kako je upravo to premještanje priče, koju je 1942. godine napisala Anna Seghers, u današnje okruženje njegova najveća prednost koja mi je zamutila vid i potpuno me oduševila. No svakom minutom svojeg trajanja, svakom neizgovorenom rečenicom između glavnih likova, dok u offu netko prepričava ono čemu svjedočimo na ekranu, Transit se pretvorio u remek-djelo napetosti i kvazirealizma koje aktualizira teme izbjeglica, represije nad njima i jasno daje na znanje redateljevo mišljenje o šutljivoj većini koja to promatra, dok u središtu radnje svojeg filma smješta neobičan ljubavni trokut, darujući nam (ne)romantičnu priču prepunu žaljenja, traume i želje za iskupljenjem. Petzold kao da nam želi svojim teškim filmom poručiti kako zla u ratu nisu počinila nikakva čudovišta, nego obični ljudi. Ili kako ga je efektno nazvao jedan kritičar Casablanca za 21. stoljeće.

Nikola Kučar
Možda ste propustili...

20 GODINA ZAJEDNIŠTVA

Ključ uspjeha Nove TV su ljudi

FESTIVAL PICNIC GALACTIC NA PARKIRALIŠTU ZRAČNE LUKE “FRANJO TUĐMAN”

Kawasaki 3p za kraj svibnja sprema veliki drive-in koncert

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

INTERVJU: TIN OSTREŠ /PSIHOMODO POP, T.O./

Puštam stvari da idu svojim tokom, nema forsiranja

2

CATE BLANCHETT

Dvostruka oskarovka koja je u glumi završila slučajno

3

NAKON VELIKE TRAGEDIJE ZDRAVKO ŠKENDER VRAĆA SE NA SCENU

Glazba me vodi na neka ljepša mjesta