Kultura
KOMBINACIJOM NAJTIŠEG I NAJGLASNIJEG INSTRUMENTA KLASIČNOGA GLAZBENOG SVIJETA

Pavao Mašić i Petrit Çeku briljirali na Zadar organ festivalu
Objavljeno 11. rujna, 2019.

Predzadnji koncert Zadar Organ Festivala održao se na adresi crkve sv. Mihovila. Bio je to koncert inspiriran nesvakidašnjom kombinacijom najtišeg i najglasnijeg instrumenta klasičnoga glazbenog svijeta, gitare i orgulja. Zadatak uparivanja tog neobičnog dueta povjerio je dvojici majstora svoje struke, kosovsko-hrvatskom gitaristu Petritu Çekuu i orguljašu Pavlu Mašiću. Pokazao se to izuzetno uspješnim potezom, koliko zbog perfektne izvedbe, toliko i zbog ogromne posjećenosti koncerta. Naime, bio je to, za kulturu, zaista inspirirajući prizor – promatrati kako se puni ta malena crkva na „četiri kantuna“ da bi se na koncu domaći i strani obožavatelji glazbe borili čak za stojeće mjesto, ne bi li uhvatili što bolji pogled na platno koje je i toga puta prenosilo inače skrivene događaje s crkvenoga kora.
Mašić i Çeku su pak pripremili primamljiv program sastavljen od djela J. S. Bacha, L. Boccherinija, D. Scarlattija i J. Rodriga, poklonivši publici na kraju koncerta dodatnih desetak minuta izuzetnog aranžmana onog mnogima najdražeg gitarskog komada, središnjeg stavka Rodrigova „Concierta de Aranjuez“. Oduže stojeće ovacije, čestitke i osmjesi po završetku nastupa potvrdili su uspjeh predzadnjeg koncerta prvog interdisciplinarnog zadarskog orguljskog festivala.

Na nastup se osvrnuo i sam orguljaš Pavao Mašić, komentirajući, između ostalog, i jedinstvenost instrumenta na kojem je tom prilikom muzicirao:

„U crkvi sv. Mihovila osjetili smo intimno ozračje između nas izvođača i publike, obostranu duboku koncentraciju osluškivanja glazbe za ovu nesvakidašnju kombinaciju gitare i, u ovom slučaju, manjih, ali nadasve inspirativnih povijesnih orgulja crkve sv. Mihovila. Vjerujem da su zbog svojih manjih dimenzija i intimnog zvuka posebno imponirale Petritu koji je na našim nastupima često znao isticati 'neravnopravnost' u dimenzijama naših instrumenata; komentari publike nakon koncerta istaknuli su upravo odličan balans Petritova pijevnog tona gitare i mekog, baršunastog zvuka orgulja u crkvi sv. Mihovila.“

I sam gitarist Petrit Çeku oduševljeno je primijetio:

„Za mene iznimno vrijedan aspekt nastupa s Pavlom Mašićem je to što kroz ta naša mala putovanja upoznajem i vrijedne orgulje koje su izgrađene diljem Hrvatske. Posebno su me oduševile ove orgulje u crkvi sv. Mihovila sa svojim iznimno plemenitim i finim zvukom, pogotovo u rukama jednog majstora kao što je Pavao.“

Naime, radi se o orguljama iz druge polovice 18. stoljeća koje su sačuvali franjevci zadarskog samostana sv. Mihovila, kao vrijedan rad škole legendarnog hrvatskog orguljara, Petra Nakića. Orgulje su restaurirane 1990. i otada o njima brine zadarski profesor, muzikolog i dirigent Ivo Nižić. Deset godina ranije, muzikolog Ladislav Šaban komentirao je kako bi njihova restauracija bila „dobitak za Zadar, grad koji je imao čak pet Nakića, a danas nema ni jednih starijih orgulja“.

Osim na vrijedne orgulje, Pavao Mašić osvrnuo se i na organizaciju Zadar Organ Festivala:

„Obojica smo bili oduševljeni gostovanjem u Zadru: sjajna i mnogobrojna publika, gostoljubivi domaćini-franjevci, efikasna organizacija mladih entuzijasta predvođenih Teom Kulaš koja je uspjela 'pokrenuti stvari', motivirati sponzore i privući velik broj slušatelja ponudivši im interesantan i bogat program! Zadarski orguljski festival je upravo ono što je trebalo zadarskim orguljama, koje su - za razliku od onih često reklamiranih morskih - još uvijek skriveno i premalo iskorišteno blago grada i Nadbiskupije.“

Posljednji koncert Zadar Organ Festivala održat će se sljedećega ponedjeljka, 16. rujna, ponovno u zadarskoj katedrali. No, tom prilikom platno neće prenositi događaje s kora, već nijemi film „Zvonar crkve Notre-Dame“ kojem će zvučne efekte i glazbu podariti renomirani njemački orguljaš Ulrich Walther, improvizirajući na orguljama zadarske prvostolnice. Bit će to spektakularna završnica ovog prvog interdisciplinarnog orguljskog festivala u Zadru koji je zaista uspješno srušio stereotipe vezane za kraljicu instrumenata.
Dora Dunatov

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

VINKOVAČKE JESENI CVJETAJU 54 GODINE

Vinkovci: selo i varoš ili ni selo ni varoš

2

PORTRETI BRIGITTE LACOMBE

Rijetki i intimni trenutci filmskih zvijezda

3

DAROVITI ŠVEDSKI ZBOR ROMEO I JULIA U DVORU

Renesansna djela uz dozu duhovitosti i simpatičnosti