Ekonomija
KRAFT PIVARI S KONSTANTNIM TRŽIŠNIM RASTOM

Više od 50 malih pivovara zapošljava bar 500 osoba
Objavljeno 16. kolovoza, 2019.
Snaga malih nezavisnih pivovara utjecat će i na razvoj poljoprivrede

Prema podacima Financijske agencije (Fina), objavljenima u povodu Međunarodnog dana piva, 5. kolovoza, a temeljenim na godišnjim financijskim izvještajima, 2018. godina bila je vrlo uspješna za hrvatske proizvođače piva koji su ostvarili 2,47 milijardi kuna ukupnih prihoda, što je 26 posto više u odnosu na 2017. godinu.

U djelatnosti proizvodnje Hrvatima omiljenog alkoholnog napitka sudjelovalo je 88 poduzetnika, od čega je njih 41 poslovao s dobiti. Najveće prihode (1,1 milijardu kuna) i dobit (233 milijuna) ostvarila je Zagrebačka pivovara. Slijedi ju Heineken Hrvatska s prihodima od 723,4 i dobiti od 105,9 milijuna kuna. Na trećem je mjestu Carsberg Croatia s 313 milijuna prihoda i dobiti koja je iznosila pet milijuna kuna. Osječka pivovara nalazi se na sedmom mjestu s prihodima od 30 milijuna kuna, ali bez dobiti, dok je sestrinska tvrtka Prvo hrvatsko pivo 1664 na četvrtom mjestu s prihodima od 81 milijun kuna i dobiti od 500 tisuća kuna.

Tri posto udjela
Uz ove velike igrače čiji se prihodi mjere u stotinama milijuna, a u slučaju najveće pivovare prelaze i milijardu kuna, na hrvatskom je tržištu sve prisutniji trend proizvodnje craft piva. Među proizvođačima takvih piva, a riječ je o proizvodima koje karakterizira visoka kvaliteta svih sastojaka te skuplji i zahtjevniji način proizvodnje, što, naravno, diktira i nešto višu cijenu finalnog proizvoda, nalazi se Pivovara Medvedgrad koja od 2016. godine bilježi konstantan rast, pa je tako prošle godine uprihodila 17,3 milijuna kuna. Slijede ju Zmajska pivovara s 8,5 i Nova runda s 4,8 milijuna kuna prihoda.

O ovom trendu razgovarali smo s Krešom Marićem, majstorom pivarom iz Daruvarske pivovare čiji je 5thELEMENT dobro poznat ljubiteljima ove vrste piva. Marić je uz to i čelnik Grupacije malih nezavisnih pivovara, osnovane prošle godine pri Hrvatskoj gospodarskoj komori.

- Prema posljednjim podacima riječ je o više od 50 pogona za proizvodnju piva. Na temelju iskustva u prvim malim pivovarama otvorenima prije četiri godine, vjerujem da je do danas otvoreno više od 500 novih radnih mjesta, većinom u direktnoj proizvodnji. Sam tržišni udjel nije još uvijek značajan, ali raste i trenutačno je na više od tri posto - ističe Marić.

Snaga malih nezavisnih pivovara utjecat će, kaže, i na razvoj poljoprivredne proizvodnje. U Novoj Gradiški je tvornica Slavonija Slad koja je u proteklih 18 godina stvorila vrlo dobar sustav uzgoja i otkupa pivarskog ječma, tako da je u protekle dvije godine cjelokupna proizvodnja osnovnog pivarskog slada temeljena isključivo na pivarskom ječmu s hrvatskih polja.

- Ono što je novost koju donose male nezavisne pivovare jest eksperimentiranje s drugim sirovinama u proizvodnji piva, tako da se može očekivati da će doći do proširivanja sirovina koje se koriste u pivu, s naglaskom na regionalno podrijetlo - naglašava Marić.

Nekonvencionalni stilovi
Piva proizvedena u nezavisnim pivovarama karakteriziraju nekonvencionalni stilovi. Dok su velike pivovare fokusirane na svijetla lager piva, craft pivari u proizvodnji gaje stilove kao što su ale, american blond ale, india pale ale, porter, stout... Bez kompromisa, koriste samo najkvalitetnije sastojke, a sam postupak proizvodnje mnogo je skuplji i zahtjevniji, zbog čega ta piva imaju i nešto višu cijenu. Uz sve to ili baš zbog toga, primjetna je njihova slaba zastupljenost na policama dućana.

- Hrvatsko je tržište temeljeno ponajprije na of trade potrošnji piva i sam sustav distribucije i prodaje piva nije pogodan za piva proizvedena u malim nezavisnim pivovarama. Naime, govorimo o pivu koje ima nizak stupanj završne obrade i samim tim kratak rok upotrebljivosti, što ga čini izrazito nezanimljivim velikim trgovačkim lancima. Isto kao što se pivovara trudi oko postizanja uvjeta za zadržavanja visoke izvornosti, kvalitete i svježine piva, i lanac distribucije/prodaje treba se prilagoditi takvom proizvodu. Upravo je to jedan od razloga udruživanja malih nezavisnih pivovara, jer samo pivo s očuvanom kvalitetom može potpuno prenijeti poruku koju je majstor pivar zamislio prilikom izrade takvog proizvoda. Kada to uspijemo postići kvaliteta piva proizvedenih u malim nezavisnim pivovarama sigurno će donijeti porast potrošnje, odnosno povećati njihov tržišni udjel - zaključuje Marić.

Ivan Alilović
U TIJEKU JE PIVSKA REVOLUCIJA
Priča o craft, ili zanatskom pivu, ima širu društvenu, pa i ekonomsku dimenziju. U svim većim gradovima, pa tako i u Osijeku, otvaraju se specijalizirane pivnice koje toče samo najfinija piva visoke kakvoće. - Otvaranjem malih nezavisnih pivovara sve se više širi ponuda, što pivo stavlja u vrlo povoljnu poziciju kao prehrambenog proizvoda, usudio bih se reći kao funkcionalne hrane, jer pivo proizvedeno na ovaj način to svakako jest. S obzirom na to da se u proizvodnju takvih piva upuštaju većinom ljudi koji nemaju formalno tehnološko obrazovanje, nego ih pokreće isključivo strast za pivom, svakako je riječ o svojevrsnoj socijalnoj revoluciji koja se pretače na cijelu kategoriju. Gledajući i porast broja registriranih pivskih stilova stvarno govorimo o pivskoj revoluciji u punom smislu - tumači Marić.
Craft piva, zbog zahtjevnije proizvodnje skuplja su, a i slaba im je zastupljenost na policama dućana
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

NA RASPOLAGANJU 2 MILIJUNA KUNA

Za ograde u uzgojima svinja do 20.000 kuna

2

INICIJATIVI 30% PRISTUPILO 16 TVRTKI

Udio žena na čelu tvrtki i dalje u padu

3

KOMORSKE AKTIVNOSTI

Edukacija za distributere (re)osiguranja