Osijek
ŠTO JE ISTINA O AVIOTRETIRANJU KOMARACA

Vlašić: “Dvomotorcem” ćemo tretirati i centar grada
Objavljeno 3. srpnja, 2019.
Jedno aviotretiranje komaraca stoji samo 27.000 kn, a litra insekticida 170 kn

Niz kontradiktornih tvrdnji, a koje posljednjih godina dolaze iz različitih strana te u koje su uvjeravani ne samo građani nego i svi mediji, vezane uz zračno tretiranje komaraca, naveo nas je da istinu potražimo kod Miroslava Vlašića, vlasnika tvrtke Air Tractor, čiji zrakoplovi ovih dana spašavaju Osijek od komaraca, i ujedno vlasnika jedinog poljoprivrednog aviona u Hrvatskoj.

Ovaj danas već 63-godišnji pilot prije Domovinskog rata bio je zaposlenik Poljoprivredne avijacije u Osijeku, danas je Vlašić poduzetnik koji je s obitelji posao razvio znatno dalje od poljoprivredne avijacije, pa posjeduje dva mlazna aviona za prijevoz poslovnih ljudi, a česti su mu gosti i nogometaši, od Mandužkića do poslovnih ljudi, kao što je primjerice direktor Benettona. Budući da Air Tractor u svojoj djelatnosti ima i školu za pilote manjih zrakoplova, Vlašića zatičemo u Zračnoj luci Klisa, gdje ova tvrtka ima svoje hangare za avione i urede, a Vlašić je u ponedjeljak čekao uzlijetanje dvaju aviona kojima se tog dana tretirao zapadni dio prstena oko Osijeka. Priča nam kako danas ima samo jedan poljoprivredni zrakoplov jer prije nekoliko godina u Hrvatskoj nije uspio registrirati svoj drugi zrakoplov te ga je prodao u Pečuh za 10.000 eura. No mađarski kupac ga je malo osvježio i u roku od 20 dana uspješno registrirao u Mađarskoj. Upravo taj zrakoplov ovih dana leti iznad Osijeka s mađarskom registracijom.

Mađari smiju, a mi ne?!
- I Mađarska je dio Europske unije, zar ne? No čini se da mi imamo neke posebne zakone. Ulaskom u EU potpuno smo uništili poljoprivrednu avijaciju i aviotretiranja u poljoprivredi rigoroznim pravilnicima. U Mađarskoj i dalje postoji flota poljoprivredne avijacije od 30 zrakoplova i oni to uspješno rade, isto je i u Slovačkoj - priča nam Vlašić. No pitamo ga kako je moguće da se prije 20 dana tvrdilo da u Hrvatskoj nema ni zrakoplova ni zakonske mogućnosti za tretiranje komarca, da bi se za samo nekoliko dana ispostavilo drukčije. - Aviona je uvijek bilo. On je tu. Drugi smo sada iznajmili iz Pečuha. Nije bilo potrebe da se pita MORH ili posuđuje zrakoplove iz Srbije. S ovim zrakoplovom već godinama radim Vukovar. No tamo je ZZJZ izdao dozvolu za tretiranje iz zraka. To je moguće ako se proglasi stanje elementarne nepogode i zaključi da tretiranje sa zemlje nema učinka. Nakon što je župan osječko-baranjski Ivan Anušić interventno riješio situaciju na osječkom području pomoću tretiranja iz zrakoplova, zovu nas i u Međimursku županiju i za područje cijele Vukovarsko-srijemske županije - kaže Vlašić.

On objašnjava i što zapravo znači da se ne smije tretirati iznad naseljenih mjesta. - Problem je u jednomotornim avionima. Mi smo prije Domovinskog rata Osijek tretirali sa šest jednomotornih aviona i nitko nije razmišljao što bi se dogodilo da jednom od njih otkaže motor i da se sruše na grad. EU zakon kaže nemojte s jednomotornim zrakoplovima ulaziti u naselja više od 300 metara. To znači da ako motor otkaže imamo mogućnost usmjeriti zrakoplov izvan naselja. Sada radimo na tome da nabavimo dvomotorni zrakoplov. Tada bismo mogli tretirati i sam centar Osijeka - najavljuje Vlašić.

Apsurdnosti zakona
Inače, još je jedna od apsurdnosti zakona, priča nam Vlašić, i ta da sredstvo protiv komaraca kojim se tretira sa zemlje nije dozvoljeno koristiti iz zrakoplova. - Svi koji imaju više od 30 godina sjećaju se da smo nekada iz aviona zamagljivali grad. To je isto ovo sredstvo koje sada koriste automobili s topovima. No nitko ne zna zašto se ne smije koristi iz zrakoplova. Sada tretiramo iz zraka sredstvom za orošavanja. Ono u sitnim kapljicama pada na lišće stabala i ako komarac sleti na takav list, on ugiba - objašnjava Vlašić.

Vlasnik Air Tractora za naš list konačno je demistificirao i cijenu aviotretiranja. - U Gradu su svojevremeno izjavili da ih je jedno dizanje aviona koštalo pola milijuna kuna. To je strašna laž prema nama kao tvrtki. Ništa nije tajna i recimo kako mi po jednom letu aviona tretiramo 1000 hektara s oko 1000 litara sredstva protiv komaraca. Za to dobijemo 27.000 kuna, a u tu cijenu uračunan je i benzin i pilot i svi troškovi. Cijena litre sredstva protiv komaraca stoji oko 170 kuna i nabavlja ga tvrtka Vetam. Priča o starim avionima isto su gluposti. Uopće nije bitno koje je godine avion proizveden jer se on mora stalno servisirati. Svakih šest godina, bez obzira na to jeste li letjeli ili ne, mijenja se elisa, motor nakon 1000 sati leta, a trup nakon1500 sati leta. Nema tu mogućnosti muljanja - zaključuje Vlašić.

Nefreteta Z. Eberhard
1000

hektara tretira se po avionu, i to s 1000 litara insekticida, koji se kao mikročestice spuštaju na lišće
Aviotretiranje 2017. i 2018.
Našem se listu ovih dana obratio i Grad Osijek koji napominje kako je Grad ipak izdao naloge za aviotretiranja 2017. i 2018. godine, i to sukladno preporukama Zavoda za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije. Tako je 2018. tretirano 3300 hektara sjevernog zelenog pojasa od Josipovca do Sarvaša, a 2017. obavljena su tri aviotretmana na 4999 hektara, i to na području Đavolje grede i Sarvaša. U Gradu navode kako aviotretiranja iznad naseljenih mjesta i dalje nisu dozvoljena.
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana