Kultura
NARODNE NOŠNJE KROZ OBJEKTIV PIONIRA FOTOGRAFIJE

Većinu je nošnji Tošo Dabac zabilježio spontano
Objavljeno 21. lipnja, 2019.
VINKOVCI



U Galariji fotografija Meraja u Vinkovcima, a u organizaciji Fotokluba Vinkovci, otvorena je izložba Narodne nošnje kroz objektiv Toše Dabca. Predstavljene su 32 fotografije iz bogatoga opusa jednoga od osnivača i glavnih predstavnika tzv. Zagrebačke škole umjetničke fotografije.


- U hrvatskom jeziku sinonim za fotografiju je Tošo Dabac, pa nam je povlastica ugostiti njegovu izložbu u našoj galeriji. Suradnjom s Posudionicom i radionicom narodnih nošnji iz Zagreba, Fotoklub Vinkovci ugostio je ovu reprezentativnu izložbu, koja je prošla kroz Split, Kutinu, Zagreb, tri grada u Makedoniji do Vinkovaca. Na 32 fotografije prikazani su motivi narodnih nošnji snimljenih u prvoj polovini 20. stoljeća. Fotoklub Vinkovci ovom izložbom obilježava 20. salon fotografije i 10. sezonu izlaganja u Galeriji Meraja - rekao je Dražen Bota, predsjednik Fotokluba Vinkovci.


Glavni motiv na fotografijama su narodne nošnje iz različitih krajeva Hrvatske, Bosne i Hercegovine te Makedonije. Javnost se upoznaje s tradicijom odijevanja talijanske manjine u južnoj Istri, nošnjom Dubrovačkog primorja, svečanom alkarskom odorom, svečanom slavonskom narodnom nošnjom, narodnom nošnjom iz Sarajeva i Travnika te makedonskom tradicijom.


- U izboru fotografija vodili smo se željom da prikažemo one koje nisu često reproducirane i samim su tim manje poznate stručnjacima i ljubiteljima narodnih nošnji. Dabac je često bio angažiran za fotografiranje nošnji za razne publikacije i folklorne događaje i na njima su detalji narodnih nošnji promišljeno i pomno odabrani. Možemo prepoznati prigorsku žensku pletenu vestu, ženski haljetak bijelu surinu, muški haljetak surinu ukrašenu vrpcom šujtašem, maramu za glavu engleški rubec, svadbeni vijenac, ženski haljetak cabajku iz Sesvetskog Prigorja i dr. Ljubitelji narodnih nošnji uočit će slavonsku pletenu vestu jankel i kabanicu ukrašenu vrpcom šujtašem, maramu za glavu krpu koju su nosile udane žene iz okolice Travnika, jamničko oglavlje kapicu roge, sinjski muški prsluk ječermu s tokama i dr. Izložene fotografije prikazuju muške i ženske svečane narodne nošnje, radnu i svakodnevnu nošnju, dječju nošnju i folklorne kostime - rekla je Bojana Poljaković Popović, autorica izložbe.


Izložene fotografije pripadaju Dapčevu opusu folklorne fotografije. Većina narodnih nošnji na izloženim fotografijama zabilježena je spontano, u trenutku, jer je Dabac fotografirao svakondevicu. Dokumentarne fotografije zabilježile su vrijeme od 1920. do početka 70-ih godina, kada su narodne nošnje bile svakodnevna odjeća.
Izložbu je dopunilo i šest kompleta narodnih nošnji koje su za ovu prigodu nosili učenici vinkovačkih srednjih škola, a koje su izradile vrijedne ruke djelatnica Posudionice i radionice narodnih nošnji iz Zagreba i koje su tematski vezane uz izložene fotografije. M.Kokaj/N.Vekić
RAZNOVRSNOST MOTIVA RUKOTVORINA
Izložene fotografije prikazuju muške i ženske svečane narodne nošnje, radnu i svakodnevnu nošnju, dječju nošnju i folklorne kostime, rekla je autorica izložbe te je dodala kako je, kao i Tošo Dabac, htjela prikazati raznovrsnost motiva tradicijskih tekstilnih rukotvorina i odijevanja te upozoriti na važnost fotografije u istraživanju i rekonstrukcije narodnih nošnji.
Možda ste propustili...

GDK GAVELLA NAJAVIO SVOJU POSLJEDNJU OVOSEZONSKU PREMIJERU

“Medeja” zrcali naše društvo danas

POKAZALI VIRTUOZNOST SVIRANJA I STEČENA TEORIJSKA ZNANJA

Učenici Glazbene škole Milka Kelemena osvojili niz vrijednih nagrada

Najčitanije iz rubrike