Novosti
FILMSKA KULISA KAO IZVRSNA PROMOCIJA

To što smo bili zemlja Igre prijestolja, iskoristio je samo Dubrovnik, ne i cijela Hrvatska
Objavljeno 13. svibnja, 2019.
Mladi turisti danas ne putuju zbog povijesti, nego zbog zabave

Koristimo li u Hrvatskoj na pravi način brojne potencijale koji će kod stranaca izazivati pozitivne asocijacije na našu zemlju? To pitanje, zapravo tema, više je puta aktualizirano, a mnogo se o tome govorilo nakon prošlogodišnjeg senzacionalnog uspjeha hrvatske nogometne reprezentacije, kada se za malu Hrvatsku čulo u svakom kutku svijeta.



Ideje privatnika

Kao posljednji primjer o korištenju ili nedovoljnom korištenju aduta za promociju zemlje u javnosti se spominje planetarno popularna serija Igra prijestolja, snimana u Hrvatskoj. Naš stručnjak za odnose s javnošću i marketing Krešimir Macan ističe da je većina lokacija na kojima je serija snimana izvukla ili izvlači korist zbog toga, ali da to nije iskorišteno na nacionalnoj razini.


- Mladi turisti danas ne putuju zbog povijesti, nego zbog zabave. Njima su manje zanimljive zidine i višestoljetna povijest Dubrovnika od, recimo, lokacija snimanja Igre prijestolja. Dubrovnik je tu napravio rebrending i iskoristio činjenicu da je u njemu snimano mnogo scena te popularne serije. I drugi bi gradovi to morali iskoristiti. U Dioklecijanovoj palači također su snimane neke scene, u podrumima su, recimo, bili oni zmajevi. U okolici Splita je snimano. Klis se nalazi u brojnim scenama, Šibenik također. Dubrovnik je bio najviše eksponiran i najviše je od te serije do sada i profitirao. No treba reći kako se dvije godine pripremala posljednja sezona Igre prijestolja te držim da smo zakasnili na nacionalnoj razini, jer nismo pripremili nikakve promotivne aktivnosti kojima bismo rekli - Hrvatska je zemlja Game of Thrones! A to je bio posao Hrvatske turističke zajednice. Propustili smo priliku da se dodatno pozicioniramo u svijetu. Istina, moguće je da je sve to s naše strane kasnilo zbog toga što je prethodno potrebno sve pravno riješiti s HBO-om, s obzirom na to da se, u smislu promocije, Igra prijestolja ne smije spominjati bez ugovora s tom kućom. No vjerujem da je postojala mogućnost suradnje. U svakom slučaju, danas, primjerice, nigdje, pa ni na stranicama HTZ-a, ne možete vidjeti da smo mi "Hrvatska iz Game of Thrones". Ali svejedno mislim da će sve lokacije na kojima je ta serija snimana dugoročno profitirati, najviše zahvaljujući interesima tvrtki, agencija, koje su razvile nekoliko turističkih tura Game of Thrones - kaže Macan.


O korištenju filmova ili TV serija snimanih u Hrvatskoj u međunarodnoj promociji naše zemlje marketinški stručnjak Dejan Gluvačević, koji je koatur više znanstvenih radova iz područja brendiranja, imidža i identiteta te komunikacije u turizmu (lani je doktorirao na osječkom sveučilištu iz područja informacijsko-komunikacijske znanosti), kao i Macan ističe da je Igra prijestolja bez dvojbe jedan od najpopularnijih TV serijala u posljednjih deset godina u svijetu. Naglasio je kako je činjenica da je "trebalo proći dvije-tri sezone da gradovi u kojima je serija snimana poduzmu konkretnije korake te da se počnu organizirati tematske vođene ture ili da u Dubrovniku postave repliku prijestolja".


- Pohvalno je, iako možda prekasno, s obzirom na to da se posljednja epizoda ovog serijala prikazuje u ovoj turističkoj predsezoni, da je tek nedavno u Splitu otvoren istoimeni muzej. Štoviše, taj muzej je ideja privatnika koji je prepoznao potencijal proširenja turističke ponude u tom segmentu, a ne lokalne vlasti i lokalne turističke zajednice. Govoreći o turističkoj promociji kroz film, posljednjih se godina u Hrvatskoj snima sve više filmova i možemo reći kako je situacija iz godine u godinu sve bolja, ali ostaje žal da smo prije nepunih 20 godina zbog trome i zahtjevne birokracije propustili biti filmska lokacija za Gospodara prstenova, koji je preporodio turizam Novog Zelanda - kaže Gluvačević.


I Macan podsjeća da je upravo Novi Zeland razvio snažan brend na osnovi filmskog serijala Gospodar prstenova te da se u svijetu o Novom Zelandu govori kao o zemlji hobita. Ali ističe da je Novi Zeland u cijelu priču krenuo planirano i sada od Gospodara prstenova ima korist i njihov turizam, ali i industrija. Macan podsjeća da je HBO gotovo slučajno došao u Hrvatsku i da naša zemlja nije sustavno planirala poticati i privući filmsku industriju, kako to, recimo, radi Mađarska, pri čemu je Budimpešta kao filmski studio.
Filmaši u Osijeku

- Recimo, Osijek ima sasvim dobre preduvjete za filmsku industriju. Grad nije preskup, a Tvrđa je izvrsno sačuvana i može činiti odličnu kulisu, glumiti bilo koji europski grad. No za privlačenje filmske industrije u, primjerice, Osijek moramo stvoriti uvjete, moramo reći - to je projekt kojim želimo dovesti tu industriju i za to dajemo poticaje - naglašava Macan.


Gradonačelnik Dubrovnika Mato Franković nedavno je za Dubrovnik Press kazao kako je Grad od serije Igra prijestolja dobio pozitivne efekte i pozitivan marketing, što je rezultiralo i brojnim dolascima turista, posebno iz SAD-a. Kazao je kako su između HBO-a i Dubrovnika potpisani određeni ugovori o tajnosti koji su se morali poštovati. To je značilo da se do određenog trenutka nije smjelo u marketinškom smislu koristiti taj serijal. Kazao je kako je trenutak istekao, nakon čega su Ministarstvo turizma i HTZ službeno objavili da zajedno s HBO-om rade promociju finala serije.
Unatoč svemu, hrvatska obala zahvaljujući i filmskoj industriji, koja sve više snima na brojnim lokacijama od Rijeke do Dubrovnika, ima dobre mogućnosti za svjetsku promociju. Koristi od tih mogućnosti sigurno su velike, no Hrvatska ne iskorištava dovoljno ni mnoge druge mogućnosti da se u svijetu promovira, primjerice, kao zemlja u kojoj je rođen Nikola Tesla, kao zemlja kravate ili da je Rijeka grad u kojem je nastao torpedo, da se u Osijeku nalazio Sulejmanov most, svojedobno jedno od svjetskih čuda...


Igor Mikulić
Krešimir Macan

stručnjak za odnose s javnošću i marketing

Tvrđa može činiti odličnu kulisu, glumiti bilo koji europski grad. Za privlačenje filmske industrije u, primjerice, Osijek moramo stvoriti uvjete, moramo reći - to je projekt kojim želimo dovesti tu industriju i zato dajemo poticaje.
Politika sprječava korištenje Tita kao brenda
Politički razlozi sprječavaju korištenje Josipa Broza Tita u promociji Hrvatske u pojedinim zemljama. Prilikom dolaska kineskog premijera u Hrvatsku pokazalo se da je Tito ipak brend koji bi Hrvatskoj mogao pomoći u pojedinim dijelovima svijeta. "Strateški je o Titu kao mogućem brendu Hrvatske teško i razmišljati kada se kod nas pojavljuju prijepori je li Zagreb oslobođen ili je pao 1945. godine. Tito bi se sigurno mogao ukomponirati u istupe Hrvatske na, primjerice, tržištu na kojemu je Valter brani Sarajevo jedan od najgledanijih filmova. No kako je Tito u Hrvatskoj kontroverzan, u to se nitko ne želi petljati. Mi smo, čini mi se, još uvijek mislima u 1945., nismo u 2019. godini i ne razmišljamo o tome kako da nas ljudi vide 2030. To je zapravo cijela priča o brendingu Hrvatske koju treba strateški promišljati. Tu je priču nedavno pokrenula hrvatska predsjednica Kolinda Grabar-Kkitarović", ističe Krešimir Macan.
Projekt predsjednice
Radna skupina predsjednice Kolinde Grabar-Kitarović nedavno je završila šestomjesečni projekt brendiranja Hrvatske. Prema riječima Dubravke Sinčić Ćorić, voditeljice radne skupine, Hrvatska je dobila osam područja nacionalnog brendiranja. To su turizam, kultura i baština, hrvatska povijest i njezini velikani, gospodarski potencijal i inovacije (s naglaskom na IT i farmaceutsku industriju), zatim resursi (bioraznolikost, očuvanost prirode kao ekonomski potencijali), geostrateški položaj, gastronomija (ali ne samo kroz turizam nego i kao stil života) te na kraju ljudi i njihov mentalitet. Dubravka Sinčić Ćorić kazala je kako sport nije izdvojen kao poseban element identiteta, nego ga je radna skupina pokušala obuhvatiti hrvatskim karakterom.