Kultura
"CRTOVLJA" MARCELA BAČIĆA U MLU-U

Crteži koji se možda mogu i odsvirati
Objavljeno 20. travnja, 2019.
Podmetao je najrazličitije prepreke, hotimično i slučajno, a u analogiji s pisanjem, to bi bilo pisanje, a ne zapisivanje

Već prvi pogled na bilo koji od 50 crteža izloženih u Muzeju likovnih umjetnosti u Osijeku, u sklopu izložbe Crtovlja, odaju da se iza njih - ne krije, nego ponosno stoji - umjetnik i teoretičar, redoviti profesor ALU-a u Zagrebu, dugogodišnji predsjednik Hrvatskoga glazbenog zavoda te koncertni majstor njegova Društvenog orkestra, nekoliko godina umjetnički voditelj i dirigent. Sve to jest Marcel Bačić, likovnjak kojemu iz svakog poteza olovkom progovara glazbenik.



Podloga kao sugovornik

- Ovo je notni papir koji se našao u kući i koji sam iskoristio ne samo kao podlogu nego i kao sugovornika u ovom projektu. Crtač crtajući mnogo toga nauči, prije svega nauči da nije sam. Ja sam se našao s crtovljem, točnije 50. Mislim da nisam u životu više crta povukao nego što sam u crtovlju zatekao. Ta horizontalna ideja crta gotovo je kao apscisa koja nema ordinatu. To je polovina koordinatnog sustava koji omogućuje da na tom vodoravnom putu, a to je i glazbena asocijacija, zatječete prepreke, a to su, kako se tehnički kaže, frotaži - pojašnjava umjetnik, koji je ispod notnoga papira podmetao najrazličitije prepreke, hotimično i slučajno. Tako je, kaže, omogućavao dijalog. U analogiji s pisanjem, to je pisanje, a ne zapisivanje.


- Nikada si ne bih priuštio da svoju misao zapisujem, nego da ju pišem i tako stvaram svog osobnog sugovornika. Mislim da je crtovlje iz naslova nije samo naslov, nego i koautor izložbe - objašnjava koncept Marcel Bačić. Prepreke koje zatječemo mogu se svladati i riješiti na različite načine, među ostalim i na estetski.


- Izazov da stvarate ne ono što ste konceptualno zamislili, nego da sami stvarate provokaciju koja će vama biti najzanimljivija, ali i sugovornik. Tako su na ovim crtežima najrazličitije prepreke. Slučajne, da je tehnika frotaža išla na ruku i mojoj skepsi prema stvaralaštvu, jer više volim praviti, nego mistificirati stvaralaštvo. Prepreke mogu biti i od različitih sugovornika iz kulture, što je posve drukčije, jer knjige obvezuju ne samo koricama nego i sadržajem. Tako se proširuje dijalog koji sam u ovome ciklusu htio i pokazati - doznajemo od autora Bačića. Riječ je o crtežima koji su nastajali od 2014. do početka ove, 2019., s eventualnim prekidima. Čine cjelinu s horizontalnim nizom. To je, smatra autor, možda išlo i na uštrb pojedinim radovima, no ta horizontala koja protječe učinila je više od pola posla. Crtao je olovkama u bojama na notnom papiru, tehnikom frotaža (s ponekom montažom). Iako je brojka okrugla, nije hotimična i nema značenje, kaže autor.
Poticajne knjige

Korice i sadržaj nekih starih knjiga bile su jedan od poticaja, no neke si je prepreke Marcel Bačić i sam zadavao u dijalogu. Među preprekama na izložbi u MLU-u je (čija je koordinatorica viša kustosica Valentina Radoš) i knjiga nacrta iz 13. stoljeća Villarda de Honnecourta, francuskog graditelja, koji je s različitih predložaka prenosio jednu ideju. Ima tu i životinja, ali i prisjećanja na Paula Kleea i Maxa Ernsta, koji su se ovdje pojavili kao sugovornici koje je Marcel Bačić hotimično izazvao na razgovor.


- Pitali su me mogu li se crteži crtovlja ozvučiti. Možda bi se i mogli - kroz smiješak kaže umjetnik, dodajući da je još jedna nijansa u tom da se zatječe ne kao skladatelj pred crtovljem, nego kao interpret, svirač i pjevač koji mora s lista, prima vista čitati zatečenu situaciju. Brza reakcija na male prepreke, spoticanja za njega su vrijednost, a nada se i za publiku.

Ciklus sigurno nije gotov, tvrdi prof. Bačić. Ova izložba je reducirana u odnosu prema istoimenom u kružnom prostoru Galerije PM-a u Zagrebu, iz siječnja ove godine. Prostor MLU-a dao je posebno dostojanstvo svakom radu, zadovoljan je Bačić, čija se izložba može pogledati do 2. lipnja.


Narcisa Vekić
Crteži nemaju zajednički nazivnik
- Ovi crteži nemaju zajednički nazivnik. Mislio sam da je dovoljan taj nazivnik ili još bolje nadzivnik crtovlje. Tehnički, to su samo vodoravne crte. Nadovezao sam se na tu ideju vodoravnoga ispisivanja. Frotaži se obično rade grafitom protrljavanjem, ali ja sam se odlučio za liniju. Preuzeo sam crte od crtovlja jer kaže se da su svi crteži već nacrtani, sve knjige napisane. Novost bi mogla možda biti u novom načinu čitanja - zaključuje prof. Bačić, koji je predavanje Zvuk kao likovni izraz, uz izniman odaziv publike, održao dan uoči izložbe.
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

U ETNOLOŠKOM CENTRU BARANJSKE BAŠTINE

Izložba “Tisućljeća među rijekama"

2

IZLOŽBA U GRADSKOM MUZEJU VUKOVAR

Tkanja i tapiserije te slike i crteži sakralne tematike

3

PLESNA RADIONICA

Ilijana Lončar na 19. TREPS-u