Novosti
KADA ZAVRŠETAK RADOVA NA SVIH 88,6 KM AUTOCESTE A5

Slavonika na granici s BiH 2021. godine, potom i spoj s Mađarskom
Objavljeno 18. travnja, 2019.
A5 dio je koridora 5C, RH od 88 km svog dijela izgradila 59, a BiH 105 km od njih 330

Hrvatske autoceste i u prošloj su godini zabilježile rast prometa i prihoda na autocesti A5, Beli Manastir – Osijek- Svilaj, za koju se očekuje da punim plućima prodiše kada iziđe na granicu s Mađarskom i BiH. Time bi u cijelosti bio izgrađen hrvatski dio paneuropskog cestovnog koridora 5C, čiji je dio A5, a koji će direktno povezati srednju Europu, od Budimpešte, s jugom, Jadranom, Mediteranom, kod Ploča. Zasad je od njezinih 88,6 kilometara izgrađeno 59, što je dobar "prolaz" ako se zna da je BiH svoj dio koridora 5C, koji je u toj zemlji ukupno 330 km, realizirala tek trećinu – u prometu je ondje zasad manje od trećine, 105 km, a Mađari se na svom dijelu od 196 km voze na njih čak 176. Za prometnog stručnjaka Hrvoja Crnoju, magistra znanosti - područje tehnologija prometa, dugogodišnjeg stalnog sudskog vještaka s položenim ispitom za revizora za cestovnu sigurnost, A5 je pravac kojim treba iskoristiti idealan geoprometni položaj ovoga kraja, jer su Đakovo, Osijek na pola puta od Zagreba i Beograda, Budimpešte i Sarajeva.



Troškove mosta dijele RH i BiH

- Dobro je da imamo autocestu A5, da kamionski promet mičemo iz naseljenih zona na nju, ali i da industrijske zone gradimo u blizini njezinih ulaza/izlaza, a ne 20-ak kilometara dalje, tada "nema vajde". Ovom autocestom otvara se niz drugih logističkih mogućnosti, jer Đakovo je srce Slavonije, navezano odmah na A5, što je prometno jako interesantno jer je tu sjecište putova, izuzetno smo geoprometno dobro pozicionirani, no, dakako, A5 će se u punini pokazati kada bude u punom profilu - kaže Crnoja. A to znači - kada iziđe na granice. U HAC-u izlazak Slavonike na granicu s BiH, odnosno spoj na autocestu A3, Zagreb - Lipovac, te preko graničnog prijelaza Svilaj, najavljuju za kraj 2021. Na upit kada izlazak na granicu s Mađarskom, a tome prethodi gradnja nevelike dionice od Belog Manastira, 5 km, u HAC-u odgovaraju da će to biti nakon 2021., jer da je dogovaranje s Mađarima i usklađivanje s njihovim dijelom koridora iziskivalo vrijeme.


- U tijeku je gradnja međudržavnog mosta preko Save kod Svilaja s ciljem završetka južnog dijela A5 s rokom dovršetka do kraja 2019. Ugovorena vrijednost radova je 22,308.022 eura, bez PDV-a, troškovi gradnje objekta dijele se između HAC-a i Ministarstva komunikacija i prometa BiH u omjeru 50: 50. Na poddionici mosta Halasica - Osijek radovi su završeni, a tehnički pregled planiran je za drugu polovinu 2019., nakon završetka mosta Drava, gdje je u tijeku dovršetak manjeg dijela radova na opremanju, a vrijednost je te investicije 1,21 milijardu kuna. U svrhu nastavka izgradnje A5 prema Belom Manastiru ugovoreni su radovi na gradnji mosta Halasica i sedam putnih prijelaza na poddionici Beli Manastir – most Halasica, te je izvođač uveden u posao u kolovozu 2018. Vrijednost radova, uključujući stručni nadzor, iznosi 82,5 milijuna kuna. Za građevinske radove na trasi od Belog Manastira do mosta Halasica u tijeku je evaluacija pristiglih ponuda. Procijenjena vrijednost radova je 380 milijuna kuna. Vezano uz dionicu granica s Mađarskom - Beli Manastir, u tijeku je evaluacija pristiglih ponuda za izradu projektne dokumentacije. Procijenjena vrijednost usluga je 5,5 milijuna kuna - "skeniraju" u HAC-u trenutno stanje na gradilištima trase A5 te njihov troškovnik.

Ona je spas

Osječki odvjetnik Tihomir Zec poslovno je često na relaciji Osijek - Zagreb.


- Isključivo putujem Slavonikom, do Zagreba sam za dva sata, a do Đakova za 15-ak minuta. Ona je spas - kaže Zec.
Prva dionica A5, od 23 km, Đakovo – Sredanci, u promet je puštena 2007., a potom i druga dionica, od 32 km, Osijek – Đakovo, nakon čega se od Sredanaca krenulo k Svilaju. Lani je promet na A5, ističu u HAC-u, u odnosu prema 2017., narastao za 7,2 posto, a prihod od cestarine za 8,3 posto. Lani je tom autocestom prošlo 865.645 vozila, a uprihodilo se 62,09 milijuna kuna, bez PDV-a. Usporedbe radi, u 2017. godini Slavonikom je prošlo 807.490 vozila, a naplaćena je cestarina u iznosu od 57,3 milijuna kuna, bez PDV-a.
Suzana Župan

U tri dionice uloženo 4,64 mlrd. kuna

U dosad (u cijelosti) izgrađene tri dionice autoceste Slavonika, a prema podatcima Hrvatskih autocesta, uložene su ukupno 4,64 milijarde kuna. Dionica Đakovo - Sredanci investicija je od 1,38 mlrd. kuna, dionica Osijek-Đakovo zahtijevala je 2,11 milijaradi, a dionica Sredanci - granica Bosne i Hercegovine 154,8 milijuna kuna. Potonja dionica u prometu je od 2015. godine. S.Ž.

Rast prometa 2018. na svim autocestama

U HAC-u ističu da se rast prometa i prihoda bilježi na svim autocestama. Njima je lani prošlo 58,58 milijuna vozila i naplaćena cestarina 2,87 mlrd. kn, bez PDV-a. Za usporedbu, najznačajniji prihod lani imala je A3, Zagreb-Lipovac - 947,24 milijuna kn. Najprometniji i najprihodovniji bio je turistički kolovoz kada je ostvaren prihod od 450,73 milijuna kuna. S.Ž.

Autoceste dobro opremljene i održavane

Prometni stručnjak Hrvoje Crnoja ističe da Republika Hrvatska ima izuzetno dobro opremljene i održavane sve autoceste, kao i objekte na njima kao što su, uz ostalo, tuneli. - Infastruktura na svim autocestama u Hrvatskoj je na zavidnoj razini. Također, visoka je sigurnost na svima njima, kao i na autocesti Beli Manastir - Osijek - Svilaj, kaže Hrvoje Crnoja. S.Ž

88,6

kilometara ukupna je duljina autoceste A5, "od Drave do Save"
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike