POZIV FOTOGRAFIMA: S.O.S. SECESIJA
Damir Rajle: Secesije u Osijeku mnogo je više nego što prosječni Osječanin zna, a brojne su zgrade doslovce u opasnosti
Objavljeno 13. travnja, 2019.
Žiri će u obzir uzimati kritički pogled na život u tim spomenicima kulture
Vezani članci
NAKON STANKE OD TRI GODINE
NATJEČAJNA IZLOŽBA FOTOGRAFIJA AUTORA OSJEČKO-BARANJSKE ŽUPANIJE
FOTOMONOGRAFIJA DAMIRA RAJLEA
Već se neko vrijeme provodi projekt prekogranične suradnje S.O.S. Secesija, iza kojega stoji Turistička zajednica grada Osijeka. Aktivnosti su brojne i različite, a ovih je dana aktualan natječaj za fotografije s temom secesije i secesijskog stila Osijeka i Subotice. Iako će mnogima prva asocijacija biti - poziv u pomoć za spas secesije, Damir Rajle (predsjednik Fotokluba Osijek, koji organizacijski stoji iza natječaja) objašnjava da se iza kratice S.O.S. kriju secesija, Osijek i Subotica. Slaže se Rajle da mnogim secesijskim arhitektonskim ljepoticama treba remont, ne samo kozmetički.
- Riječ je o poznatoj turističkoj ruti, već pomalo "izlizanom" secesijskom nizu u Kapucinskoj ulici, no secesija u Osijeku nije samo u toj ulici nego i u Županijskoj, Radićevoj... mnogo je više od onoga što prosječni Osječanin zna. Brojne su secesijske zgrade doslovce u opasnosti. Unatoč tomu što imaju i umjetničku i arhitektonsku vrijednost, u njima ljudi žive, a to znači da su to objekti izloženi atmosferilijama i podložni propadanju. Ugrožavaju ih energetske obnove, kabeli po interijerima - objašnjava Rajle. Pozivaju sve fotografe, ljubitelje fotografije i građanstvo, bez obzira na dob i spol, da pošalju svoje fotografije.
Ocjenjivački sud (Marko Grgur Ivanković, viši kustos Muzeja Slavonije, Osijek; Sanja Semenčić, diplomirana arhitektica, Osijek; Valentina Radoš, viša kustosica Muzeja likovnih umjetnosti, Osijek; Ljubica Vuković Dulić, povjesničarka umjetnosti, Subotica) pri donošenju će odluke u ozbir uzimati i tzv. fotografsko promišljanje, kritički pogled na život u tim spomenicima kulture, nijemim svjedocima davnih vremena, nekoć zvanim zlatnim dobom Osijeka.
Natječaj je otvoren do 25. travnja, a Damir Rajle zadovoljan je odazivom. Fotoaparati, mobiteli, dronovi - sve dolazi u obzir.
- Ljudi pucaju iz svih raspoloživih oružja - u šali dodaje Rajle. Nada se da će i mladi, čak i osnovnoškolci, prepoznati izazov, a za one do 18 godina pripremili su i posebnu nagradu. Pobjednici natječaja dobit će plakete, a vrlo je izgledno da će biti i opipljivijih nagrada - uvjeren je Rajle. Svakako primamljiva je i završna izložba, koja će biti otvorena prigodno u pravom secesijskom biseru - Gradskoj i sveučilišnoj knjižnici - u svibnju. Subotica je svoj dio već odradila, no natječaj je otvoren i za njihove autore, kao i autore iz bilo kojeg dijela svijeta koji se zateknu u Osijeku i imaju fotografiju koja odgovara temi. Predmetom fotografiranja mogu biti pojedina pročelja ili niz pročelja zgrada dvaju gradova, detalji i ukrasi pročelja, interijeri, detalji interijera i sl. Na natječaj se mogu poslati i fotografije predmeta iz tog razdoblja za koje se pouzdano zna da su izrađeni u secesijskom stilu i za koje autor tvrdi da se nalaze u Subotici ili Osijeku. Svakako treba utvrditi da je fotografirani motiv doista izrađen u secesijskom stilu.
- Nedavno je na Trgu slobode bila izložba Marina Topića na ovu temu, a sada natječajem priliku dajemo amaterima. Vjerujem da će biti zgodnih fotki, jer su profesioalci često opterećeni rokovima, drugim obvezama, a amateri imaju luksuz vremena i trenutka, a ponekad je pravi trenutak ključan - iz iskustva govori Damir, iza kojega su bezbrojni ispucani snimci i sati čekanja, istraživanja, priprema. Iza njega su i brojni fotografski natječaji, pa zna koliko posla čeka žiri. Važna karika je hiperprodukcija, jer se fotka mobitelima, tabletima, na svakom koraku.
- To je situacija kao i u glazbi, gdje također postoji mainstream u koji se svi nastoje uklopiti, biti popularni. Fotografi počinju razvijati svoj stil i zapravo udaljavati od mainstreama. Neki se na tom putu traženja izgube, zasićeni su mainstreamom i odustanu od fotografije. Mnogima je dosta i neprekidnog ulaganja u opremu, jer novi aparati izlaze svake dvije godine - kaže Rajle. Stavljajući se u poziciju člana žirija, nije im lako naći i držati se kriterija. Ipak, riječ je uglavnom o ljudima iz struke s dugogodišnjim iskustvom, koji su razvili svoj stil, ili o povjesničarima umjetnosti, ističe Rajle, dodajući da su na mrežnim stranicama Fotokluba sve propozicije natječaja i obrazac za prijavu.
Narcisa Vekić
Damir Rajle
Fotoklub Osijek
Fotografi počinju razvijati svoj stil i zapravo udaljavati od mainstreama. Neki se na tom putu traženja izgube, zasićeni su mainstreamom i odustanu od fotografije. Mnogima je dosta i neprekidnog ulaganja.
U FOKUSU JE ONO U OBJEKTIVU
Na ovom fotografskom natječaju fotografija nije u prvom planu, moglo bi se reći, više je u fokusu ono pred objektivom. Stoga je u žiriju, uz troje povjesničara umjetnosti, i jedna arhitektica, kako bi se vodilo računa o proporcionalnosti, perspektivi, objašnjava Rajle. Zbog toga je sebe ovaj put izuzeo iz žiriranja, a i rijetko fotografira arhitekturu. Iako je do izložbe još dosta vremena, predviđaju da će biti izloženo od 50 do 100 fotografija. Dugo su se lomili gdje ju uopće postaviti, a konačni je izbor pao na zgradu GISKO-a, poznatu kao kuća Gillming. Za odaziv ne strahuju. Manji bude samo kad su klupske izložbe, kaže Rajle, jer tada fotografi izvana strahuju od pristranosti članova žirija. Upravo i to je jedan od razloga zašto je žiri neovisan o Fotoklubu Osijek.