Magazin
TEMA TJEDNA: REVIZIJA UGOVORA SA SVETOM STOLICOM (I.)

Revizija Vatikanskih
ugovora: Promašena
inicijativa bezidejne ljevice
Objavljeno 23. veljače, 2019.
Nepotrebna drama: Kome je pred kampanju za EU izbore u interesu sukob s Vatikanom?

Posljednjih su dana Vatikanski ugovori postali jedna od tema o kojoj se u javnosti i na političkoj sceni ponovno raspravlja, ponajprije zahvaljujući inicijativi oporbene stranke GLAS, koja traži da ta tema dođe na dnevni red Sabora, što je za sada odbijeno.

Inače, ni jedna hrvatska vlada, ni SDP-ova ni HDZ-ova, nije pokušala revidirati ugovore što ih je u drugoj polovini devedesetih u ime Hrvatske sa Svetom Stolicom potpisao pokojni Jure Radić, ondašnji potpredsjednik Vlade i predsjednik Državne komisije za odnose s vjerskim zajednicama, a koje je Hrvatski sabor ratificirao 1997. i 1998. godine. Procjenjuje se da prema potpisanim ugovorima Hrvatska ukupno godišnje za Crkvu izdvaja 600 milijuna kuna, a prema nekim izvorima iznos se penje i do milijardu kuna. Reviziju se nije usudila zatražiti čak ni vlada Zorana Milanovića u vrijeme krize i opće proračunske štednje, premda su upravo u tom trenutku nastupile "bitno promijenjene prilike" koje su, u skladu sa slovom ugovora, možda mogle opravdati zahtjev za njihovom revizijom.

Uglavnom, zastupnici vladajućeg HDZ-a odbacili su sadašnji prijedlog oporbenog Kluba Glasa i HSU-a da Hrvatski sabor zaključkom obveže Vladu da pokrene postupak revizije Vatikanskih ugovora, no Anka Mrak Taritaš ustrajava da je vrijeme za reviziju i ističe da je Hrvatska u posve drugačijim okolnostima u odnosu na 1996. godinu kad su ugovori sklapani. Traže pokretanje pregovora o izmjenama četiri ugovora sa Svetom Stolicom: o pravnim i gospodarskim pitanjima, o suradnji u odgoju i kulturi te o dušebrižništvu katoličkih vjernika.

ŠTO PIŠE U UGOVORIMA
"Prijedlog morate temeljiti na činjenicama, a ne na krivim prognozama kako pušu novi vjetrovi iz Vatikana, iznosite podatke koji ne stoje, idući put naručite studiju", poručili su HDZ-ovi zastupnici Davor Ivo Stier i Miro Kovač zastupnici Mrak Taritaš koja je više puta ponovila da samo Mađarska za takve stvari izdvaja više od Hrvatske koja izdvaja šest puta više od prosjeka EU-a. "Bili ste ministrica u lijevoj vladi koja je priopćila da neće ići u reviziju Ugovora, što se sada promijenilo da je kao oporbena zastupnica zagovarate", pitao ju je i predsjednik Kluba zastupnika HDZ-a Branko Bačić, koji prijedlog Glasa vidi kao predizbornu borbu na ljevici, odnosno tko će biti glasnogovornik birača koji ne podržavaju ugovore sa Svetom Stolicom. U godinama recesije Katolička se Crkva odrekla dijela sredstava na koja je imala pravo, podsjeća pak državna tajnica za europske poslove Andreja Metelko Zgombić u ime Vlade.

I predsjednik SDP-a Davor Bernardić poručio je kako je Hrvatskoj, da bi bila moderna i progresivna zemlja, potrebna revizija Vatikanskih ugovora te da treba jasno utvrditi obrazac prema kojem Crkva prima novac iz državnog proračuna. Građani bi, kaže, morali precizno znati u što Crkva ulaže stotine milijuna proračunskih kuna, a Crkva bi trebala podnositi izvješća u kojima bi pravdala njihovo trošenje. "Crkva definitivno treba pomoć, ali ne tako da političari iz proračuna daju novac kako hoće i crkvenim zajednicama kojima žele. Ako je netko vjernik, trebao bi Crkvi davati iz svoje plaće ili mirovine, kao što je to primjer u Njemačkoj, a ne da se uzima od svih građana", kazao je čelnik SDP-a. Pogrešno je, kaže, i sekularizam poistovjetiti s ateizmom, jer sekularnost ne znači nepostojanje, ili čak zabranu religije. Naprotiv, preduvjet sekularnosti je postojanje slobode savjesti i vjeroispovijesti, prava na pripadanje vjerskoj zajednici, prava na promjenu ili napuštanje određene vjerske zajednice, kao i prava na nevjerovanje i nepripadanje ni jednoj vjerskoj zajednici, rekao je. "Međutim, stava smo da je u konačnici vjeronauku mjesto u crkvama, a ne u školama", poručio je Bernardić.

No, što uopće piše u Vatikanskim ugovorima i mogu li se raskinuti ili mijenjati? Ukratko, ugovor o odgoju i kulturi donosi načela o nastavi vjeronauka u javnim školama i predškolskim ustanovama, uz opće načelo da su roditelji prvi nadležni za odgoj djece. U njemu se jamči nastava vjeronauka "kao obveznoga predmeta za one koji ga izaberu, pod istim uvjetima pod kojima se izvodi nastava ostalih obveznih predmeta". Na temelju ugovora Katolička Crkva ima pravo pristupa državnim sredstvima javnog priopćavanja te pravo osnivanja i djelovanja vlastitih radiopostaja i televizije. Prema ugovoru o gospodarskim pitanjima godišnje se u prosjeku za naknade, odnosno plaće klera, za karitativnu djelatnost i obrazovanje svećenika, izdvaja oko 280 milijuna kuna. Osim toga, Crkva dobije najmanje oko 200 milijuna kuna za plaće vjeroučitelja u osnovnim i srednjim školama, a financira se Katolički bogoslovni fakultet i njegovi područni studiji te instituti. Crkva u prosjeku godišnje dobije i oko 60 milijuna kuna za zaštitu crkvi koje su spomenik kulture. Za plaće i materijalne rashode Vojnog ordinarijata na zagrebačkom Ksaver utroši se godišnje u prosjeku 11 milijuna kuna. Prema ugovoru o dušebrižništvu katoličkih vjernika u Ministarstvu unutarnjih poslova, za plaće i donacije u MUP-u te za hodočašća policajaca izdvaja se godišnje oko 3,5 milijuna kuna, tu su još i naknade prema ugovoru o dušebrižništvu u bolnicama i domovima socijalne skrbi za što se godišnje izdvaja u prosjeku 1,3 milijuna kuna.

Putem Vatikanskih ugovora, na izvjesni način je Katolička Crkva zapravo "plaćena državna služba", ističu kritizeri tog dokumenta, samo bez državnog nadzora. Ona je oslobođena poreza na sve milodare - krštenja, vjenčanja, krizme, pokope, blagoslove kuća. Crkva nije obvezna podnositi javne izvještaje o svom financijskom djelovanju. A jedan od glavnih problema su i matarijalna dobra. Crkva je naime posjedovala i velik broj nekretnina koje su nacionalizirane i konfiscirane od 1945. godine pa nadalje i država bi te nekretnine ili trebala vratiti, kompenzirati nekim drugima, ili pak zbog toga Crkvi isplatiti novčane naknade. To jasno stoji u Ugovoru o gospodarskim pitanjima, a dobar dio toga ostao je nevraćen i neplaćen.

MEĐUNARODNO PRAVO
Naravno, ugovore sa Svetom Stolicom nije moguće jednostavno prekinuti, jer imaju karakter međunarodnih ugovora. U članku 15. Ugovora između Svete Stolice i RH o gospodarskim pitanjima, koji je potpisan u Zagrebu 1998., kaže se: "Ako bilo koja od visokih ugovornih strana bude smatrala da su se bitno promijenile prilike u kojima je sklopljen ovaj Ugovor i da ga treba mijenjati, započet će pregovore o njegovoj prilagodbi novim okolnostima". Hrvatska nema ugovor samo sa Svetom Stolicom, nego sa svim većim vjerskim zajednicama u Hrvatskoj, jedino što ti drugi ugovori nisu predmet međunarodnog prava. Ali kada se doista zaviri u ono što piše u Vatikanskim ugovorima, može se otkriti niz problematičnih odredbi, mišljene je nekih analitičara. Za početak, tvrde, očito je da Vatikanski ugovori propisuju prava jedne strane (Katoličke Crkve) i obveze druge strane (Republika Hrvatska), dok Katolička Crkva prema Hrvatskoj gotovo da i nema nikakvih obveza. Tako sastavljeni ugovori su neuobičajeni, s obzirom na to da u ugovorima prava i obveze imaju obje strane, a Vatikanski ugovori su koncipirani tako da je hrvatska država podložna Katoličkoj Crkvi, napominju oni koji u Ugovorima vide probleme. Pod povećalom je i stavka ugovora koja se tiče suradnje na području odgoja i kulture, u kojoj se navodi da Katolička Crkva ima "nezamjenjivu povijesnu i sadašnju ulogu u Hrvatskoj u kulturnom i moralnom odgoju naroda", što neki iščitavaju u kontekstu da se ta stavka protivi sekularnoj definiciji Republike Hrvatske.

Sve u svemu, riječ je o temi koja se s vremena na vrijeme stalno povlači, a danas je ponovno aktulana, prije svega u kontekstu europskih, predsjedničkih, zatim i parlamentarnih izbora, pa je i logično da vladajući najnovije problematiziranje drže najobičnijim politikanstvom opozicijskih stranaka. Naravno, u jednoj mirnoj i demokratskoj atmosferi mogla bi se i oko Vatikanskih ugovora provesti konstruktivna rasprava. Konačno i Sud pravde Europske unije iz Luksemburga, najviša pravna instanca EU-a, donio je prije dvije godine presudu koja bi mogla pokrenuti i revidiranje tzv. Vatikanskih ugovora, da je po tom pitanju političke volje. Naime, o predmetu, a u povodu zahtjeva Pokrajinskog upravnog suda u Madridu, veliko vijeće Suda EU-a presudilo je kako porezne olakšice i izuzeća odobrena Katoličkoj Crkvi mogu predstavljati nezakonite državne potpore prema važećim pravilima tržišnog natjecanja u Uniji.

Piše: Damir GREGOROVIĆ
I Tito regulirao odnose s Vatikanom
Još od početka socijalističke Jugoslavije 1945. godine, odnosi komunista s Katoličkom Crkvom bili su zategnuti. A kad je Sveta Stolica proglasila Alojzija Stepinca 1952. kardinalom, Jugoslavija je prekinula diplomatske odnose s Vatikanom. Ipak, tijekom 1960-ih dolazi do poboljšanja odnosa. S jedne strane došlo je do liberalizacije u Jugoslaviji, a s druge strane i Katolička Crkva doživjela je promjene u sklopu Drugog vatikanskog koncila. Promjene su se vidjele i u praksi. Tako je već od 1962. počeo izlaziti Glas Koncila, koji je postao najvažnije crkveno glasilo. Onda je 1966., nakon dugotrajnih pregovora, potpisan u Beogradu protokol kojim su regulirani odnosi Svete Stolice i SFRJ. Jugoslavenske su vlasti potvrdile slobodu vjeroispovijesti, jednakopravnost svih vjerskih zajednica i odvojenost Crkve i države. Katoličkoj Crkvi zajamčeno je slobodno obavljanje vjerskih poslova i ispoštovana je nadležnost Svete Stolice nad Katoličkom Crkvom u Jugoslaviji u duhovnim stvarima. S druge strane, Vatikan je izjavio da svećenici ne mogu svoje crkvene i vjerske funkcije zloupotrebljavati u političke svrhe. U sljedećim godinama odnosi Crkve i države bili su sve bolji. Od 1966. dopuštena je prodaja ploča s Božićnim pjesmama u trgovinama. Dopuštena je i gradnja prve nove poslijeratne crkve u Zagrebu (u Sigetu). Godine 1968. prevedena je Biblija na hrvatski jezik, a 1970. uspostavljeni su i diplomatski odnosi Vatikana i SFRJ. Konačno, 1971. Tito je posjetio Vatikan, susrevši se s papom Pavlom VI.

IVICA MAŠTRUKO

ZA PROMJENE JE NUŽNA DOBRA VOLJA S OBJE STRANE

 

Vatikanski ugovori, četiri temeljna, potpisani su prije svega zbog političkih razloga i interesa Crkve za povratom imovine. Priča je počela već 1992. godine, prilikom priznavanja Hrvatske od strane Svete Stolice. Sveta Stolica je, naime, predložila RH da se uspostave diplomatski odnosi na razini nuncijature i ambasade - tumači dr. sc. Ivica Maštruko, te dodaje:

- Nuncijatura znači da ako u neku zemlju iz Vatikana netko dolazi sa statusom nuncija, onda je nuncij, prema međunarodnonom pravu, automatski dekan diplomatskog zbora u zemlji gdje je došao. Uglavnom, od 1992. Sveta Stolica zatražila je od Republike Hrvatske taj status i to je dobila, jer je RH bilo u interesu uspostaviti dobre diplomatske odnose s Vatikanom, a u skladu s tim, između ostaloga, omogućiti Crkvi povrat imovine oduzete u vrijeme Titove Jugoslavije, za vrijeme komunističke vladavine. Zato se poradilo na dokumentu kojim će se regulirati glavna pitanja, pa smo dobili Vatikanske ugovore koji podrazumijevaju četiri međudržavna sporazuma, od kojih su tri potpisana krajem 1996. godine, a zadnji ugovor potpisan je 9. listopada 1998. godine. Država je tim ugovorima dobila obvezu davanja Katoličkoj Crkvi novac iz državnog budžeta. Ugovorima su definirane i neke druge stvari, osim imovinskih pitanja i financiranja, pitanje vjeronauka u školama, pitanja iz područje odgoja i kulture, osnivanje Vojnog ordinarijata u RH... Podsjetimo, bio je rat, na vlasti je tada bio HDZ kome je u interesu bilo da podilazi crkvenim strukturama i da time pridobije glasače, ali ni tadašnjoj oporbi, prije svega SDP-u, nije bilo u interesu da bude protiv uspostave dobrih odnosa s Vatikanom i kasnije potpisivanja Vatikanskih ugovora. To nikome na vlasti i u oporbi nije ni danas u interesu, premda se sad za reviziju VU-a, osim GLAS-a, zalaže i SDP, no uvijek je neko izborno vrijeme, uvijek se kalkulira, gleda u širem kontekstu, što će reći birači...

Mogu li se međunarodni ugovori, pa i VU, uopće mijenjati?

- Premda su ugovori između Svete Stolice i Republike Hrvatske međudržavni dokument, ipak se mogu mijenjati.

Imamo primjer susjedne Italije, mijenjali su ugovor sa Svetom Stolicom 70-ih, odnosno mijenjali su Lateranske ugovore koji su iz 1929. godine i također su bili vezani uz financiranje Crkve. Korekcije su rađene i u Španjolskoj, zapravo, postoje tri modela koji se mogu primjenjivati kad se želi ući u reviziju ugovora sa Svetom Stolicom - talijanski, njemački i francuski. Prema talijanskom modelu određena stopa poreza na dohodak izdvaja se za potrebe vjerskih zajednica. Naime, svaki građanin za sebe, prema vlastitom izboru, odlučuje kamo će taj iznos usmjeriti, odnosno kojoj vjerskoj zajednici. Ako osoba nije vjernik, može uplatiti novac Crvenom križu, nekoj drugoj humanitarnoj organizaciji, ili ga ostaviti državnom budžetu. Riječ je o iznosu od 0,8 posto od godišnjeg iznosa poreza na dohodak. Nitko nije oslobođen plaćanja takvog poreza, za razliku od Njemačke, gdje Nijemci imaju mogućnost izjasniti se da ne pripadaju ni jednoj vjerskoj zajednici. Ako su prethodno pripadali nekoj vjerskoj zajednici, trebaju se ispisati, priložiti potvrdu i više nisu dužni plaćati crkveni porez. Postoji i francuski model prema kojem se ne plaća ništa. Francuska i Nizozemska imaju crkveni doprinos koji je dobrovoljan. Sve u svemu, ako je dobre volje s obje strane, revizija se može izvršiti. Pritom je dobro što postoji svijest da to u sadašnje vrijeme treba regulirati na drugačiji način.

Koja su pritom najosjetljivija područja koja bi se trebala regulirati na drukčiji način nego ​do sada?

- Između ostaloga, trebalo bi riješiti pitanje poreza na imovinu, jer povratkom imovine Crkva se počinje baviti imovinskim poslovima, zemljištem, objektima, proizvodnjom, uzduž obale su vjerski hosteli, objekti za smještaj - to sve pripada pod crkvenu djalatnost koja se ne oporezuje, to se ne evidentira u poreznom smislu, zato bi to treba riješiti. Treba riješiti i buduće financiranje župa, pitanje financiranja katoličkih škola i dr. Međutim, osim spomenuta četiri ugovora sa Svetom Stolicom, potpisan je i ugovor između RH i Hrvatske biskupske konferencije, kojima se uređuju neki odnosi unutar Hrvatske, unutar lokalne zajednice, i tu je niz pitanja koja se trebaju iznova razmotriti i riješiti ih mogućom revizijom tih ugovora, jer je niz pitanja u suprotnosti s civilizacijskim načelima sadašnjosti, taj dio bi se morao revidirati, što je moguće i bez većih potresa u društvu. Sve u svemu, što se tiče tih internih ugovora RH i HBK-a, tu Vlada može odmah krenuti s izmjenama ako to želi, ali vidimo da se ni tu ništa ne želi mijenjati zbog interesa koji odgovaraju i vlasti RH i Crkvi, napose Katoličkoj Crkvi u Hrvatskoj.

U kojim stavkama VU-a nisu postigli učinak koji se očekivao kad se ugovore potpisivalo?

- Postoje dijelovi Ugovora koji se nisu poštivali s obje strane. Primjerice, u Ugovorima stoji da se u roku od godinu dana napravi popis imovine koje će se vratiti Crkvi, kao i one imovine gdje je to nemoguće, međutim ni nakon 20 i više godina od potpisivanja tog dukumenta još se ne zna koja je to sve imovina, niti koliko je imovine, koja je vrijednost, ne znamo ni dokad ni u kojem će to roku biti riješeno, bez obzira na to što je to naznačeno u Vatikanskim ugovorima, oni su po tim pitanjima i dalje mrtvo slovo na papiru.

Kakva je procedura kad bi se išlo na izmjenu Vatikanskih ugovora, na reviziju, ili čak ukidanje?

- Kod ta četiri Vatikanska ugovora - tu je postupak drugačiji, mnogo složeniji, vodeći računa da negativne posljedice za državu budu što manje. Treba ići na postupak izmjena ugovora koji su predviđeni, u slučaju da su stvoreni uvjeti koji to omogućuju. Drugim riječima, Sabor RH može dati nalog Vladi RH da pokrene inicijativu za promjene ugovora, Vlada onda tu inicijativu prosljeđuje na uvid Svetoj Stolici, navodeći pitanja o kojima želi da se ide u reviziju. Onda se Sveta Stolica očituje o tim i takvih zahtjevima Vlade RH, ili odbija bilo kakav razgovor o tome, ili prihvaća da se o tome raspravlja. Ako u Vatikanu pristanu, onda se formiraju komisije s obje strane, i Svete Stolice i Vlade RH, koje će te zatjeve raspraviti, potom formiraju grupe za pregovore, definiraju pitanja, nude prijedlozi i rješenja..., a sve to traje i nekoliko godina, dok se ne usuglasi prijedlog za promjenu Ugovora koji onda ide na ratifikaciju u Sabor RH i u Svetu Stolicu. No, ponavljam, treba politička volja da se u to krene, i to s obje strane.(D.J.)

FRANE STANIČIĆ

JEDNOSTRANI RASKID NIJE IZVEDIVA OPCIJA

 

U svom prošlogodišnjem izvornom znanstvenom radu "Treba li nam revizija ugovora sa Svetom Stolicom?" dr. sc. Frane Staničić puno je toga pojasnio u svezi s temom koja je posljednjih tjedana iznova aktualizirana u hrvatskom političkom prostoru.

Kakav bi u nekom sažetom obliku bio zaključak - treba li nam ili ne treba revizija ugovora sa Svetom Stolicom?

- Kako bismo dali odgovor na pitanje je li potrebna revizija ugovora sa Svetom Stolicom, potrebno je izraditi sveobuhvatnu analizu provedbe tih ugovora i njihova utjecaja na državni proračun, ali i ukupnog utjecaja Katoličke Crkve na hrvatsko društvo (u zaštiti kulturnih dobara, općenito u kulturi, umjetnosti, znanosti, obrazovanju, njezina karitativnog djelovanja itd.). Dakle, treba izračunati, pa potom proučiti, "trošak" koji nam kao društvu predstavlja Katolička Crkva u kontekstu njezina doprinosa (ako se složimo da postoji) hrvatskom društvu. Tek tada možemo odgovoriti na pitanje je li nam potrebna revizija ovih ugovora. Takva analiza do danas nije provedena te je nemoguće dati decidiran odgovor na to pitanje.

U čemu je problem, što je sporno (ili ništa nije) kod Vatikanskih ugovora? Gledajući s pravne strane, je li revizija uopće moguća, je li moguć raskid, obostran ili jednostran, ugovora, koje su i kakve pritom posljedice za RH?

- Kod ugovora sa Svetom Stolicom, prema mom mišljenju, nema ničega posebno spornoga. Oni sadrže nekoliko odredaba koje bi mogle biti upitne ustavnosti (posebno odredba prema kojoj se Crkvu mora obavijestiti prije pokretanja istrage protiv klerika), ali, načelno govoreći, ne odstupaju od sličnih ugovora koje je Sveta Stolica sklopila s drugim državama. Možemo razgovarati o modelu financiranja Katoličke Crkve, jer je taj model uglavnom kritiziran i nije uobičajen u drugim državama. Međutim, u drugim državama Katoličkoj Crkvi nije bilo oduzet pretežit dio imovine, koja do danas uglavnom nije vraćena te je ugovoreni način financiranja velikim dijelom odraz te činjenice. Dakako da je njihova revizija moguća, ali isključivo na način koji je u njima propisan, a to je dogovorom ugovornih strana. I naš Ustav propisuje da se međunarodni ugovori mogu mijenjati ili raskidati isključivo na način koji je u njima propisan, pa bismo postupajući na drukčiji način kršili vlastiti Ustav. Da ne spominjem vrlo loše posljedice za svaku državu koja se ne drži svojih preuzetih međunarodnih obveza, što se izražava drevnom maksimom pacta sunt servanda.

Mnogi pravni stručnjaci upozoravaju kako se međunarodni ugovori, pa i VU, moraju poštovati, bez toga država nije vjerodostojna. Vaš komentar?

- Svakako je vrlo loša poruka koju država šalje ako ne poštuje svoje međunarodno preuzete obveze. Ako država ne bi poštovala ugovore sa Svetom Stolicom tacite, na način da ih ne raskine, nego jednostavno prestane izvršavati svoje obveze, Katolička Crkva do svojih bi prava došla sudskim putem. S druge strane, kada bi država jednostrano raskinula ugovor, to bi bio velik problem jer bi takvim postupanjem kršila Ustav, kako sam već spomenuo. I u tom bi slučaju Katolička Crkva pred našim sudovima mogla ostvariti svoja prava, pozivajući se na ustavnu odredbu koja bi očigledno bila prekršena. Jednostrano ponašanje suprotno međunarodnim ugovorima uvijek šalje poruku međunarodnoj javnosti da se radi o neozbiljnoj državi s kojom se ne isplati poslovati.

Prema nekim stručnjacima RH ima na raspolaganju puno jednostavniji model: ne dirati četiri ugovora sa Svetom Stolicom, nego pokrenuti izmjene onog petog, koji je država sklopila s Katoličkom Crkvom u Hrvatskoj. O čemu se tu radi, je li takav postupak opravdan, moguć i izvediv?

- Nisam siguran na koji se "peti" sporazum pozivaju neki stručnjaci. Republika Hrvatska je s Hrvatskom biskupskom konferencijom sklopila niz ugovora koji su poslužili kao provedbeni ugovori za ostvarenje prava koja Katolička Crkva uživa u Republici Hrvatskoj (primjerice Ugovor između Vlade RH i HBK o katoličkom vjeronauku u javnim školama i vjerskom odgoju u javnim predškolskim ustanovama iz 1999. godine, Pravilnik o ustroju i djelovanju Vojnog ordinarijata u Republici Hrvatskoj iz 1997. godine, Ugovor između HRT-a i HBK iz 2000. godine i još neki). Dakako da je moguće i izvedivo izmijeniti te ugovore, iako neki od njih također propisuju da je nužan dogovor ugovornih strana za njihovu promjenu (prema tome ni oni se ne mogu jednostrano mijenjati). Kao što sam već ranije napisao, na taj se način mogu riješiti neki problemi koji su proizišli iz ugovora sa Svetom Stolicom, a većina ostalih mogla bi se riješiti drukčijim tumačenjem nekih ugovornih odredaba. Međutim, to ne znači da bi promjene provedbenih ugovora mogle ukinuti prava koja uživa Katolička Crkva, nego bi se eventualno moglo razgovarati o ponovnom promišljanju poimanja opsega tih prava i načina na koji se ostvaruju.

Zaključno - slični ugovori postoje između Svete stolice i primjerice Španjolske, Poljske, Mađarske, te drugih zemalja. Dovode li se i tamo ti ugovori pod povećalo javnosti, politike, postavlja li se pitanje njihove revizije ili ukidanja?

- Moja je impresija da se kod nas, za razliku od drugih država s kojima je Sveta Stolica sklopila slične ugovore, njima poklanja previše pozornosti, posebno one političke. Radi se, prema mojem mišljenju, o uobičajenim ugovorima, u svjetskim okvirima, u kojima se rješava položaj Katoličke Crkve u nekoj državi. Međutim, to ne znači da u državama koje su sklopile ugovore nije bilo postavljeno pitanje promjena tih ugovora. Primjerice, Italija je 1984. godine uspjela s Katoličkom Crkvom postići dogovor o promjeni Lateranskih ugovora iz 1929. godine, Španjolska je 2007. godine nakon tri godine pregovora postigla dogovor o promjeni svog ugovora sa Svetom Stolicom iz 1979. godine (na koje ju je "prisilio" Sud EU-a zbog činjenice da je Katolička Crkva bila oslobođena plaćanja PDV-a), ali na način da je zauzvrat povećala postotak iz poreza na dohodak koji se isplaćuje Katoličkoj Crkvi. Ipak, treba naglasiti da su u Njemačkoj i Austriji na snazi ugovori iz tridesetih godina prošlog stoljeća, a poljski konkordat datira iz 1993. godine. Općenito govoreći, ugovori sa Svetom Stolicom imaju veoma dug rok trajanja, po čemu Republika Hrvatska nikako nije iznimka u svijetu.(D.J.)
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

USUSRET SEZONI EVENATA: GORAN ŠIMIĆ, PODUZETNIK - NJEGOVA PRIČA

Ja sam dijete Slavonije, tamo sam naučio većinu toga što znam i radim

2

KAMPANJA - ZAVRŠNI KRUG

Mate Mijić: Velika dosada
koja srećom kratko traje

3

HRVATSKE POETSKE PERSPEKTIVE: IVANA LULIĆ, O SEBI I SVOJOJ KNJIZI PJESAMA..

U danu uvijek pronađem vremena da stanem, da se isključim i osjetim