Novosti
BORBENI ZRAKOPLOVI

Miljavac za izravan dogovor sa SAD-om i kupnju novih F16
Objavljeno 16. siječnja, 2019.
Nama je najvažnije u početku provesti obuku pilota, ističe umirovljeni general

Umirovljeni general i predsjednik Hrvatskog generalskog zbora Pavao Miljavac drži da bi Hrvatska trebala u izravnim pregovorima sa SAD-om kupiti nove borbene zrakoplove F16 Blok 70/72, kakve je SAD nudio našoj zemlji na natječaju na kojem je odabrana sada propala kupnja rabljenih izraelskih zrakoplova F16 Barak.

Nepotrebna pogodba
- Mišljenja sam da bi trebali što prije pokrenuti postupke nabave potpuno novog zrakoplova F16 i to neposrednom pogodbom s ministarstvom obrane SAD-a. Dakle, bez raspisivanja novog natječaja. Riječ je o dokazanom i najzastupljenijem borbenom zrakoplovu u svijetu. To je multifunkcionalan zrakoplov - lovac i bombarder. Hrvatskoj je i na natječaju bila ponuđena najnovija varijanta tog zrakoplova i Hrvatska bi bila prva zemlja u svijetu kojoj bi 2022. godine bio isporučen taj model. Normalno, trebali bi se odlučiti ne za 12, nego za manji broj zrakoplova, kako ne bismo imali problema s proračunom. Vremena imamo, ali sigurno ne smijemo odugovlačiti kada već postoji politička odluka da se ide u nabavu novih zrakoplova i kada su za tu namjenu osigurana financijska sredstva. Sada u Hrvatskoj letimo na drugoj generaciji borbenih zrakoplova. Novi F16 koji nam je ponuđen, svrstava se u petu, možda čak u petu plus generaciju. Prema nekim informacijama u novi model F16 ugrađivat će se gotovo identična elektronika, odnosno avionika kakvu ima zrakoplov F35. Naravno, neće imati stealth tehnologiju, s malim radarskim odrazom. No, za Hrvatsku bi ovaj zrakoplov bio potpuno odgovarajući - naglašava Miljavac.

On drži da u propasti planirane kupnje izraelskih zrakoplova nema posebne financijske štete za Hrvatsku, ali da postoji politička šteta koju će trpjeti vladajuća koalicija. U konačnici, kaže, to se već vidi u napadima oporbe i zahtjevima za ostavkom ministra obrane Damira Krstičevića.

- Naravno da je trebalo biti oprezniji u tom poslu, jer ipak su upozorenja stizala - kazao je Miljavac, ističući da je jedini problem to što smo u nabavi zrakoplova izgubili dvije godine.

Miljavac kaže kako su dosadašnja iskustva s prijenosom visoke tehnologije iz SAD-a u Hrvatsku, poput nabave radarskog sustava, u čijoj je kupnji sudjelovao kao načelnik Glavnog stožera OS RH i ministar obrane, bila izuzetno pozitivna.

- Sve bi trebalo rješavati izravno u razgovorima s ministarstvom obrane SAD-a, jer je to najbrži način za realizaciju posla. I tako bi to ministarstvo moralo biti uključeno u čitav posao, jer bez njegovog odobrenja ne može biti prodaje zrakoplova Hrvatskoj. Kada se izravno razgovara s ministarstvom tu nema "muljanja" i, prema mome mišljenju, to je najsigurniji posao. Postiže se sasvim sigurno najniža cijena za zrakoplove, jer nema nikakvih posrednika - ističe Miljavac, podsjećajući i na golemu izravnu potporu koju su naše oružane snage dobile od Sjedinjenih Država kroz vojna vozila ili borbene helikoptere. Napominje da ne bismo trebali "bježati" od strateškog partnera koji nas praktično podržava još od devedesetih godina. Miljavac podsjeća da vjerojatno ni Oluje ne bi bilo da Hrvatsku nije podržavao SAD.

Ovaj umirovljeni general mišljenja je da bi Hrvatska trebala, u skladu s financijskim mogućnostima, kupiti u početku šest ili sedam zrakoplova. Među njima trebala bi biti bar dva zrakoplova dvosjeda, kako bi se mogla obavljati obuka pilota.

- Za nekoliko godina, a držim da je potrebno minimalno pet godina priprema, mogli bismo imati pilote osposobljene za izvršavanje borbenih zadaća na novim avionima. Nama je, naglašavam, najvažnije u početku provesti obuku pilota. Jer što nam vrijedi da financijski možemo kupiti i 30 novih zrakoplova F16, ako nemamo pilote koji će njima upravljati. Da ne spominjem kako za nove zrakoplove treba pripremiti svu potrebnu infrastrukturu i obučiti ljude koji će održavati te zrakoplove. Riječ je o visokoj tehnologiji za koju treba educirati naše ljude. Podsjetit ću da smo u Oluji letjeli s 24 borbena zrakoplova. Od tada se taj broj stalno srozava, a odlazili su i piloti. Kada sam bio načelnik Glavnog stožera i ministar obrane (od studenoga 1996. do 27. siječnja 2000. nap.a), školovali smo od 28 do 42 pilota godišnje. Od njih je za borbene zadaće ostajalo desetak najsposobnijih pilota. Posljednjih godina izlazi sa školovanja jedan ili dva pilota godišnje - ističe Miljavac.

Najbolji omjer
Na pitanje bi li Hrvatska, ako ne bude raspisivan novi natječaj za kupnju zrakoplova, trebala razgovarati i sa Švedskom koja je ponudila zrakoplov Gripen C/D MS20 i koji je pri ocjenjivanju ponuda na natječaju zauzeo drugo mjesto, iza izraelskog F16 Barak, Miljavac je ipak naklonjeniji američkom zrakoplovu koji je, ponovio je, provjeren i iskušan u brojnim borbenim operacijama. Osim toga, napomenuo je kako je Hrvatskoj ponuđena varijanta švedskog zrakoplova koja se ne može suprostaviti recimo Migu 29.

Portal Defender.hr podsjetio je kako je povjerenstvo MORH-a kod ocjenjivanja najboljih ponuda zrakoplova pristiglih na natječaj utvrdilo da je najbolji omjer cijene i kvalitete kod zrakoplova Gripen C/D MS20. Također je podsjetilo kako je konzultantska kuća Deloitte "ocijenila ponudu Švedske najkvalitetnijom i najizdašnijom kad je u pitanju područje industrijske suradnje i investicija za Republiku Hrvatsku". "Kod američke ponude treba zaboraviti na bilo kakvu industrijsku suradnju, odnosno u paketu prodaje aviona ne dolaze nikakva američka ulaganja ni korist za hrvatsko gospodarstvo. U Hrvatsku je do sada stigao 741 milijun eura švedskih investicija, a 50-ak švedskih tvrtki u RH ima oko 9000 radnika i prihode od 900 milijuna eura", navodi Defender.

Bivši ministar obrane Ante Kotromanović za N1 u ponedjeljak je kazao da bi ministar Krstičević, koji je govorio o tome da je nakon poništenja natječaja Hrvatska najbliža odabiru novih američkih F16, trebao biti oprezniji u davanju izjava o budućim potezima Ministarstva obrane i Vlade. Kotromanović je naglasio kako treba biti oprezan, jer su u pitanju golema sredstva. "Velika je to obveza za Hrvatsku, odnosno Ministarstvo obrane, recimo ako se odredimo za kupnju novih zrakoplova F16, što i ja zagovaram. Treba biti racionalan i gledati što je najbolje za hrvatske oružane snage i gledati sve vidove oružanih snaga kako ne bi bile zakinute druge, jednako bitne komponente OS-a", istaknuo je. Napomenuo je i kako je Krstičević sa svojom izjavom kako priželjkuje nove F16 zrakoplove išao nekoliko koraka ispred procedure te da je izravna pogodba sa SAD-om dobra opcija, ali tu odluku mora donijeti Vlada.

I analitičar portala Obris - Obrana i sigurnost Igor Tabak, također na N1 televiziji, za Krstičevićeve izjave kazao je kako ih je bilo čudno čuti, jer je sat-dva kasnije premijer demantirao svog ministra. "Prema ovoj izjavi ministar je cijelu prethodnu tehničku studiju stavio izvan snage, dosta to govori o proceduralnom petljanju. Pitanje je kako smo skočili od najpovoljnije do najskuplje ponude, preskačući onu koja je bila druga. Govorim o švedskoj ponudi. Primijeti se da je švedska strana zadnjih dana šutjela. Kada krenete u kupnju borbenih aviona, svaki detalj koji može sniziti cijenu jako je važan. Hrvatskoj u ovim fazama, a sad smo opet nigdje, bilo bi vrijedno da se na budući natječaj javi više ponuđača", kazao je Tabak.

Igor Mikulić
Pavao Miljavac

predsjednik Hrvatskog generalskog zbora

Sada u Hrvatskoj letimo na drugoj generaciji borbenih zrakoplova. Novi F16 koji nam je ponuđen, svrstava se u petu, možda čak u petu plus generaciju. Prema nekim informacijama u novom modelu F16 ugrađivat će se gotovo identična avionika kakvu ima zrakoplov F35.
SDP traži ostavku ministra Krstičevića
SDP je zatražio ostavku ministra obrane Damira Krstičevića zbog, kako je rekao predsjednik SDP-a Davor Bernardić, laži i obmana koje su plasirane u javnost oko propale kupnje borbenih aviona, posebice nakon što je u medijima objavljen mail iz kojeg je vidljivo da je američko veleposlanstvo u prosincu 2017. upozorilo Ministarstvo obrane da Izrael nema odobrenje za prodaju aviona. “Ostavka zbog laži i obmane koju su odradili Andrej Plenković i Krstičević stvar je moralne odgovornosti. Činjenica jest da moral i odgovornost ne idu u istoj rečenici kao i HDZ. Očekujemo da će prevladati razum i da će predsjednik Vlade poduzeti odgovoran potez”, rekao je Bernardić u utorak na konferenciji za novinare. Najavio je i da će, ako Krstičević ne odstupi, oporba biti prisiljena pokrenuti proceduru njegove smjene.
Možda ste propustili...