Novosti
PROMETNA INFRASTRUKTURA U 2019.

Istok Hrvatske i dalje ostaje
veliko gradilište - rade se
mostovi, obilaznice, pruge
Objavljeno 9. siječnja, 2019.
Ukupno je 13 projekata koji se financiraju nepovratnim sredstvima fondova EU-a

Posve je jasno kako će gradilište Pelješkog mosta "ukrasti" svu pozornost i zanimanje domaće javnosti kada su u pitanju veliki infrastrukturni radovi u našoj zemlji. No to ne znači da i u Slavoniji neće i dalje biti zanimljivih radilišta, prije svega onih u cestovnim pravcima. Kako su nas izvijestili iz Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, na istoku Hrvatske 13 je projekata koji se ili već realiziraju ili će ove godine početi, a financiraju se nepovratnim sredstvima europskih fondova.

U Slavoniji se tako nastavlja s izgradnjom dionica autoceste A5 - Slavonika, i to na njezina dva suprotna smjera. Na krajnjem jugu, na Savi kod Svilaja, na granici s Bosnom i Hercegovinom gradi se most preko Save, a na sjeveru, preko Drave, počet će se s dionicom prema Belom Manastiru. Autocesta Beli Manastir - Osijek - Svilaj dio je međunarodnog paneuropskog cestovnog koridora 5C.

Novi mostovi
Most Svilaj kontaktna je točka autocestovne mreže Republike Hrvatske i Federacije Bosne i Hercegovine, pa se uz Hrvatske autoceste u ime hrvatske strane, kao investitor ovog važnog infrastrukturnog objekta nalazi i Ministarstvo komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine. Sukladno međudržavnom sporazumu, obje države zajednički sufinanciraju gradnju mosta sa po 50 posto. Ugovorena vrijednost je 22,3 milijuna eura, pretežiti dio financija osiguran je kreditom Europske investicijske banke i nepovratnim sredstvima iz CEF fonda koji je namijenjen upravo ulaganju u infrastrukturne prioritete Europske unije u području prometa. Dovršetak 660 metara dugačkog mosta očekuje se u drugom dijelu godine, raspon preko Save je 130 metara, s ukupno šest voznih trakova.

Hrvatske autoceste financiraju nastavak radova u Baranji gdje se od kolovoza prošle godine radi na poddionici most Halasica - Beli Manastir, i to prvo na pomoćnim objektima odnosno na izgradnji mosta Halasica, nadvožnjaka i putnih prijelaza, ugovorene vrijednosti radova oko 80 milijuna kuna, a potom tijekom godine kreće i gradnja trase autoceste, procijenjene vrijednosti radova i opremanja 68 milijuna eura. No ono što je također važno je da će se pristupiti i izradi projektne dokumentacije za posljednju dionicu u ovom nizu, od Belog Manastira do mađarske granice. I ovdje će se raditi u suradnji sa susjedima, naime Hrvatska i Mađarska trebaju dogovoriti točke spajanja.

Na Savi je planiran i početak gradnje mosta kod Gradiške. Nakon ove jeseni objavljenog natječaja trebao bi biti poznat izvođač radova vrijednih 221 milijun kuna. Hrvatske ceste investitor su polovice tog iznosa, drugu je osiguralo Ministarstvo komunikacija i prometa BiH. Prema projektu, ovaj je most ukupne dužine 426 metara, širine 22,6 metara i imat će četiri prometna traka. Predviđeno vrijeme gradnje je tri godine, uz ovo Hrvatska će izgraditi i priključnu prometnicu do autoceste Zagreb - Lipovac.

Kada govorimo o cestogradnji financiranoj europskim sredstvima, tu je i nekoliko ne toliko razvikanih projekata, ali za Slavonce izuzetno važnih dionica državnih cesta. Iz Hrvatskih cesta tako za ovu godinu najavljuju početak gradnje obilaznice oko Petrijevaca (D34), ova će dionica duga 3,8 kilometara, ukupne vrijednosti 71 milijun kuna (nepovratnih je 57 milijuna), ukloniti tranzitni promet iz ovog mjesta, ali i dolazak iz podravskog dijela prema Osijeku učiniti znatno sigurnijim. Nastavlja se i s projektima realizacije obilaznica, u planu je zapadna obilaznica Našica, južna obilaznica Nove Gradiške, istočna vezna cesta Slavonski Brod, projekt povezivanja Iloka s autocestom, obilaznica Vukovara, istočna obilaznica Vinkovaca, ali i obilaznice Pakraca i Lipika kao dionice brze ceste granica Mađarske-Virovitica-Okučani-granica BiH. Nastavlja se i s projektiranjem deset kilometara duge brze ceste Nuštar-Vukovar. Sredstvima iz fonda EU-a realizirat će se gradnja nadvožnjaka Duga ulica-Borinačka ulica u Vinkovcima.

Svoj obol dat će i HŽ Infrastruktura. Na jesenski natječaj za izvođenje radova na projektu nadogradnje i elektrifikacije željezničke pruge Vinkovci-Vukovar pristiglo je deset ponuda. Procijenjena vrijednost nabave za radove iznosi 522,6 milijuna kuna (bez PDV-a), a 85 posto prihvatljivih troškova projekta sufinancira se iz fondova Europske unije. Projekt podrazumijeva cjelokupnu rekonstrukciju i obnovu postojeće jednokolosiječne pruge, obnovu željezničkih kolodvora Vukovar/Borovo naselje i Vukovar te stajališta Nuštar i Bršadin-Lipovača, kao i obavljanje svih potrebnih radova na željezničkim infrastrukturnim podsustavima. Pruga Vinkovci-Vukovar duga 18,7 kilometara značajna je za međunarodni prijevoz te za teretni i putnički prijevoz. U tijeku je i izrada projektne dokumentacije za rekonstrukciju željezničke pruge Okučani-Vinkovci, preduvjet je to i za obnovu 12 željezničkih kolodvora i 13 stajališta. I ovdje je riječ o europskom sufinanciranju.

Razvoj luka
Na željezničko-cestovnim prijelazima u Vrpolju, Dopsinu, Ovčari, Đakovu, Bizovcu, Koški, Josipovcu i Cretu ove godine bit će postavljeni uređaji za siguran prijelaz, za još deset prijelaza izrađuje se projektna dokumentacija. Kolodvori Tovarnik i Erdut prilagodit će se za propise Schengenskog prostora. Razloga za zadovoljstvo imat će i Osječani - u rekonstrukciju će kolodvorska zgrada u iznosu od 18 milijuna kuna. Za kolodvore Osijek, Vinkovci, Slavonski Brod i Nova Gradiška nabavit će se podizne platforme za ulazak u vlak osoba smanjene pokretljivosti.

Ne zaboravlja se kako je za područje Slavonije od važnosti i odvijanje riječnog prometa. U resornom ministarstvu podsjećaju na izgradnju terminala za pretovar rasutih tereta u riječnoj luci Osijek vrijednog 145 (od kojih nepovratnih 117) milijuna kuna. Projektom je planirana izgradnja 240 metara obalne građevine s dva veza, pretovarnih uređaja za iskrcaj/ukrcaj i transport opreme. U tijeku je priprema dokumentacije za postupak javne nabave za odabir izvođača. U tijeku je nadogradnja infrastrukture i razvoj terminala i pratećih objekata u luci Slavonski Brod. Naposljetku, planirana je i izrada projektne dokumentacije kako bi se poboljšala plovnost na kritičnom dijelu vodnog puta rijeke Save, na dionici Jaruge - Novi Grad, čime će se povećati kapacitet teretnog prijevoza i povećati funkcionalnost luka Slavonski Brod i Sisak.

Dario Kuštro
planovi
KREĆE OBNOVA KOLODVORA U OSIJEKU
Za kolodvore Osijek, Vinkovci, Sl.Brod i N.Gradiška nabavit će se platforme za osobe smanjene pokretljivosti
Možda ste propustili...