Autoglas
SKANDINAVCI SU SVJETSKI REKORDERI

Trećina novih automobila u Norveškoj su električni
Objavljeno 8. siječnja, 2019.

Električni su automobili činili gotovo trećinu novih automobila prodanih u Norveškoj u prošloj godini, što predstavlja novi svjetski rekord. Norveška nastoji do 2025. dokončati prodaju vozila na fosilna goriva. Kako bi smanjila emisiju ugljičnog dioksida i zagađenje zraka Norveška je oslobodila kupnju automobila s pogonom na baterije od većine poreza. Vlada nudi i pogodnosti poput besplatnog parkiranja i punjenja kako bi potaknula građane da se što prije odreknu auta s dizelskim i benzinskim motorima.

U prošloj godini prodaja električnih automobila dosegnula je 31,2 % ukupne prodaje. U 2017. njihov je udjel u ukupnom broju prodanih automobila iznosio 20,8 %, a u 2013. samo 5,5 %. Prodaja električnih automobila porasla je u 2018. za 40 %, uz prodana 46.092 vozila. Istodobno se broj prodanih dizelskih modela smanjio za 28 %, a benzinskih za 17 %. Broj prodanih hibridnih modela koji se ne mogu punuti na električnim punionicama smanjen je 20 %. Bio je to mali korak prema cilju zacrtanom za 2025. godinu kada prema zacrtanim ciljevima norveškog parlamenta ni jedan novi automobil više ne bi trebao ispuštati štetne plinove, izjavio je Oeyvind Solberg Thorsen. Upozorio je ipak da ih čeka još mnogo posla budući da su dvije trećine od gotovo 148.000 prodanih automobila u Norveškoj još činili hibridi i automobili koji kao pogonsko gorivo koriste fosilna goriva. Ukupno je prošle godine u Norveškoj prodano 147.929 novih automobila, 6,8 % manje nego u godini ranije. Time je prekinut trend višegodišnjeg rasta, prema podacima NRF-a. Podaci o prodaji učvrstili su vodeću poziciju Norveške u svijetu u prodaji električnih automobila po stanovniku.

Prema podacima Međunarodne agencije za energiju (IEA), koja u kategoriju električnih automobila svrstava i hibridna vozila, njihov je udjel u Norveškoj u 2017. iznosio 39 %. Time je zemlja uvjerljivo zauzela vodeću poziciju u svijetu, daleko ispred drugoplasiranog Islanda s 12 % i Švedske sa šest posto. Usporedbe radi, njihov je udjel u Kini u 2017. iznosio samo 2,2 %, a u SAD-u 1,2 %. U Institutu za ekonomiju prometa (ITE) sumnjaju da će Norveška ostvariti cilj prema kojem do 2025. ni jedan novi automobil više ne bi trebao ispuštati štetne plinove. "Mislimo da to neće biti moguće, jer previše građana nema privatna parkirališta i neće htjeti kupiti električni automobil ako ne budu mogli kod kuće postaviti punkt za punjenje", pojašnjava ekonomist Lasse Fridstroem.H