Ekonomija
POSLOVNI MODEL

U franšizi zaostajemo za europskim zemljama i svjetskim trendovima
Objavljeno 12. studenog, 2018.
U Hrvatskoj posluje oko 180 davatelja franšize od kojih je 25 % hrvatskog podrijetla, a ukupno zapošljavaju 18.000 radnika

Iako se posljednjih godina može steći dojam kako franšizni modeli poslovanja u Republici Hrvatskoj polako gube na popularnosti, broj davatelja, kao i primatelja franšize, ne oscilira drastično, dok hrvatskim poduzetnicima, uz financijska sredstva i razne potpore, najčešće nedostaje hrabrosti i konkretnih informacija.


Upravo nam je to objasnio dr.sc. Aleksandar Erceg, jedan od voditelja osječkog Centra za franšizu i docent na Ekonomskom fakultetu u Osijeku, naglašavajući kako nema službenog istraživanja o stanju u RH, ali se prema broju aktivnih franšiznih sistema mogu donijeti konkretni zaključci.
- Broj aktivnih franšiznih sistema već se godinama kreće oko brojke 180, od čega tek možda 25 % čine domaći davatelji hrvatskog podrijetla. Najpoznatije su hrvatske franšize danas Mlinar, Baš Burek i Torte i To, dok su u Osijeku aktivna samo tri davatelja franšiza: dugogodišnji San Francisco Coffee House, pametna geolokacijska aplikacija Pointers i izvanškolski program Tinker Labs - otkriva Erceg, podsjećajući kako je kroz franšizne poslovne modele u Hrvatskoj zaposleno više od 18.000 radnika. Ove brojke ne zvuče negativno kada se pogleda stanje s početka 2010., kada je u RH poslovalo samo 130 davatelja franšiza, ali opet, ukazuje Erceg, uvelike zaostajemo za drugim europksim zemljama, kao i za pozitivnim svjetskim trendovima.
Nedovoljno informirani

- Zapadne europske zemlje poput UK-a, Njemačke, Francuske, Španjolske i Italije, prema iskorištavanju prednosti franšiznog poslovanja daleko su ispred nas, dok brojne pozitivne priče dolaze i iz Poljske, Češke i Mađarske, gdje tajna uspjeha davatelja franšiza leži u prilagođavanju svjetskih trendova domaćem tržištu. Diljem Europske unije tako imamo oko 500.000 lokacija na kojima posluju franšize u kojima je zaposleno više od 3.3 milijuna ljudi - naglašava voditelj osječkog Centra za franšizu, apostrofirajući primjer SAD-a, gdje ima više od 2500 davatelja franšiza, dok je na 900.000 poslovnih lokacija zaposleno devet milijuna ljudi.
- Iako je u RH stanje s franšizama malo bolje nego prošlih godina, činjenica je da poduzetnici nisu dovoljno informirani o prednostima franšiznog poslovanja. Primjerice, sa strane davatelja, manji kapital je potreban za brži rast, on minimizira svoje poslovne i financijske rizike, koje preuzima visoko motivirani primatelj, koji plaća trošak otvaranja poslovnice i samostalno zapošljava ljude. S druge strane, primatelj teoretski ima manji rizik neuspjeha, jer ulazi u provjereni sustav poslovanja, o kojemu ga davatelj educira i ukazuje mu na moguće pogreške pri pokretanju posla - pojašnjava Erceg, dodajući kako ovisno o poslovnom ugovoru, primatelj franšize uzima dio prihoda, dok davatelj plaća tantijeme i dijeli profit.
Financijski segment

Za ulazak u franšizu, poduzetnici u Hrvatskoj će morati izdvojiti između 20 i 50 tisuća eura, ovisno o samom brendu, stoga je mnogima, unatoč stručnim savjetima i pomoći iz Centra za franšizu, uvijek najbitniji taj financijski segment. Aleksandar Erceg ukazuje kako u zapadnim zemljama poduzetnici mogu zatražiti financijsku pomoć od banaka, pa tako primjerice UniCredit ima vlastite odjele za franšize u Češkoj, koji daju potporu i prate napredak novih primatelja franšiznog poslovanja.

- Centar za franšizu još je prije desetak godina nastojao razgovarati s bankama o potporama, odnosno financijskim proizvodima za franšizno poslovanje, ali nikada nismo naišli na plodno tlo. Naravno, njima je bitan broj, odnosno profit koji dolazi od takvog poslovanja, a kod nas tržište franšiza još nije dovoljno zaživjelo kako bi opravadalo taj "rizik" banaka - naglašava Erceg, smatrajući kako će, ako se neka banka prva odluči na donošenje takvog financijskog proizvoda, franšize odmah postati hit.
Marko Mandić
Rješenje problema nezaposlenosti
Popularizacija franšiznog poslovanja može biti prvi korak ka rješenju problema nezaposlenosti, vjeruje Erceg, podsjećajući kako je i HZZ to prepoznao, jer danas poduzetnici poticaje za samozapošljavanje mogu iskoristiti za pokretanje takvog poslovanja. To je omogućila upravo Hrvatska udruga za franšizno djelovanje u suradnji sa Zajednicom franšiznog poslovanja pri HGK-u. S druge strane, sajmovi franšiza odlična su prilika za informiranje znatiželjnih poduzetnika, ali njih, ukazuje Erceg, već godinama nema u istočnoj RH, dok se predstavljanje franšiznih koncepata može samo jednom godišnje vidjeti na Sajmu franšiza u Opatiji.
Najpopularniji
U svijetu danas postoji više od 45 tisuća franšiznih brendova koje, kao i posljednjih desetljeća, predvode lanci brze prehrane, rent a car agencije i franšize kreditnih kartica. Najpopularniji, sudeći prema broju lokacija, još su McDonalds, koji ima 37 241 restoran, kao i Subway, koji posluje na 44 758 lokacija.
Diljem EU-a ima 500.000 lokacija na kojima posluju franšize u kojima je zaposleno više od 3,3 milijuna osoba
Možda ste propustili...

PADA POTRAŽNJA ZA KEMIJSKIM PROIZVODIMA

Njemačka kemijska industrija je na dnu

NA MOSTARSKOM SAJMU 42 TVRTKE IZ RH

Planiraju poboljšati izvoz na tržište BiH

Najčitanije iz rubrike