Zdravlje
PREHRANA SPRIJEČITI ZADRŽAVANJE VODE U ORGANIZMU

Što kad smo “dva broja veći” od hrane?
Objavljeno 30. rujna, 2018.
Napuhnutosti, otečenih zglobova i viška vode u organizmu možete se riješiti pravilnijom prehranom, s manje soli

Natečeni su vam prsti, zglobovi, želudac vam je napuhnut i općenito ste "dva broja veći"… Tako poznat osjećaj ženama u PMS-u, kad podivljaju hormoni koji sudjeluju u uravnoteženju tjelesnih tekućina.


Ako različite otekline ili edemi nisu povezani s ozbiljnim zdravstvenim problemima, zadržavanje je tekućine najčešće povezano s hranom i različitim dodatcima koje svakodnevno unosimo u organizam.
Prvi je problem sol. Prekomjerno unošenje soli znači da će tijelo zadržavati vodu. Iako smo naviknuli na slano, činjenica je da nam u organizmu uopće nije potrebno toliko natrija. Manji je problem ako zasolimo povrće ili meso prilikom kuhanja i pečenja, te razumno dodavanje za stolom, međutim, najveća opasnost vreba u onih 75 posto slučajeva prikrivene soli koja se nalazi u gotovim i polugotovim namirnicama. Prikrivene soli ima svuda, pa čak i u slatkim proizvodima, iako ju ne osjetimo.
Deklaracije

Dajte si malo vremena i pročitajte deklaracije na pakiranjima žitarica, kockama za juhu, gotovim juhama, umacima, keksima, kečapu, pitama, šunki, siru… Obvezno ćete pronaći riječ - natrij. Jedan od najvećih prikrivenih pojedinačnih izvora soli je kruh. Čovjek današnjim načinom prehrane unosi prosječno pet do deset grama soli više nego što je potrebno ljudskom tijelu. Uzimanje prekomjerne doze soli narušava zdravlje čovjeka, oštećuje bubrege, povisuje krvni tlak, a osobe koje imaju problema s hipertenzijom svakako bi trebale pripaziti na unos soli u organizam. Najveći dio soli unosimo gotovom ili polugotovom hranom.
Prema preporukama Svjetske zdravstvene organizacije (WHO), dnevni unos soli za zdravu odraslu osobu iznosi oko pet grama, što bi bila jedna čajna žličica, a maksimalan unos ograničava se na šest grama soli dnevno. Djeci je dovoljna mnogo manja količina soli, pa čak 1 g soli dnevno može biti dostatan za sve fiziološke potrebe malog organizma. Dugoročnoj prevenciji kardiovaskularnih bolesti mnoge su zemlje već pridonijele time što su u pekarskim proizvodima sol smanjile od 10 do 15 posto. Vrlo je značajno od djetinjstva stvoriti naviku pripravljanja i konzumiranja hrane s manje soli, a i misija je 2005. godine osnovanog World Action on Salt and Health (WASH) poboljšanje zdravlja populacije diljem svijeta uvođenjem postupnog smanjenja unosa soli. WASH potiče multinacionalne prehrambene kompanije da smanje sol u svojim proizvodima te radi s vladama u različitim zemljama naglašavajući potrebu za smanjenjem soli u prehrani ljudi.
Osim što laganim smanjivanjem unosa soli klasičnim soljenjem namirnica i one skrivene u različitoj hrani, važno je znati kako bez velike muke i malim korekcijama u prehrani možemo riješiti problem sa zadržavanjem vode u organizmu. Iako zvuči paradoksalno, ali riješiti se napuhnutosti i viška vode može se i ispijanjem veće količine vode. Vrlo jednostavno, jer pijući više vode pomažemo razrijediti natrij u soli u tijelu. Unos vode je kontroliran, svjestan ili tjeran žeđanjem, ali koliko ćemo vode izgubiti ovisi o nizu čimbenika kao što je vrijeme, tjelesna temperatura, znojenje, odnosno koliko puta dnevno praznimo mjehur ili vježbamo.
Manje kofeina

Ako dehidriramo i ne unosimo dovoljno vode, tijelo proizvodi hormone koji potiču organizam na zadržavanje vode, što je prirodni zaštitni mehanizam.
Smanjite unos kofeina i gaziranih sokova, a pijte više vode, preskočite namirnice bogate šećerom i umjesto držanja dijete pravilnije kombinirajte namirnice. Ako ste gladni, preskačete obroke i radite sve što nije preporučljivo, dolazi do pada razine glukoze i povećava se žudnja za slatkom i slanom hranom. Povisite unos magnezija i jedite dovoljno namirnica bogatih kalijem i vitaminom B6 i, naravno, više vježbajte, jer tjelesna aktivnost potiče limfnu drenažu i izlučivanje otpadnih tvari, uključivši i nakupljenu tekućinu.
Jasminka Knežević
Smanjite unos kofeina i gaziranih sokova, a pijte više vode, preskočite namirnice bogate šećerom
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike