Osijek
PONOVNO O PROBLEMU PIJESKA

Zbog zatrpanih riječnih korita trpi gospodarstvo
Objavljeno 24. rujna, 2018.
U Hrvatskoj je do 2013. godine bio na snazi zakon kojim se potpuno zabranjivala eksploatacija rijeka

Da Hrvatska nije pristupila ekološkoj mreži Natura 2000, nikada ne bi postala članica Europske unije. Mreža je to zaštićenih područja na europskom tlu i kao takva najveća je koordinirana mreža područja očuvanja prirode u svijetu. Na području Slavonije tom je mrežom obuhvaćeno, očekivano, područje tokova rijeka Save, Dunava i Drave. No može li se reći da zbog toga danas Hrvatska, a posebice Slavonija, iako nitko ne osporava potrebnu ekološku osviještenost i uključenost, ipak trpi znatna gospodarska ograničenja, posebice u segmentima riječnog brodarstva i građevinarstva?


​Otvorilo se to pitanje za prošlotjedne sjednice Savjeta Vlade Republike Hrvatske u Projektu Slavonija, Baranja i Srijem održanoj u Belom Manastiru. Slavonski su župani, gotovo svi odreda, premijera Andreja Plenkovića i resorne ministre još jednom upozorili kako ekološka ograničenja koja donosi pridržavanje Nature daju manju dobrobit nego što bi bilo da se ovim rijekama slobodno raspolaže u gospodarskom smislu. Konkretan, na primjeru osječke riječne luke, bio je župan Ivan Anušić. Podsjetio je naime kako je Luka Osijek u prijeratnom razdoblju, dakle u bivšoj državi, bila druga po tonama pretovara, odmah iza Luke Rijeka. U jednoj se godini ondje obavilo i oko tri milijuna tona manipulacija vađenje šljunka i pijeska.
- Danas do osječke luke teretni brodovi zbog količina nanosa na dnu korita Drave gotovo da i ne uplovljavaju. Uz nizak vodostaj do Osijeka se tek probijaju turistički kruzeri - upozorio je župan. Aludirao je naime, sukladno Naturi, na to kako je u Hrvatskoj do 2013. godine bio na snazi zakon kojim se potpuno branila eksploatacija rijeka. Na primjeru Drave, pijesak jednostavno zatrpava njezino dno, a i na ušću u Dunav stvoren je velik pješčani čep.
- Osim što je ovo gospodarski štetno, u suprotnosti je i s europskim izvješćima prema kojima se prijevoz roba treba izmještati s cesta na unutarnje plovne putove. I sama hrvatska država usvojila je strategiju riječnog prometa, a vodni putovi i riječne luke navode se kao važni resursi prostora istočne Hrvatske, Slavonije i Posavine - upozorio je župan.
Problem pijeska koji se nekoliko godina nije vadio generirao je još jedan problem - u susjednim zemljama koje nisu članice EU-a, dakle Srbiji i BiH, dopuštena je eksploatacija šljunka i pijeska, i to, posve apsurdno, na rijekama koje su granične s Hrvatskom. Ti se onda, za građevinu nužni materijali uvoze u Hrvatsku po višestruko višoj cijeni. Anušić iznosi podatke kako je tijekom prošle godine iz BiH uvezen šljunak u vrijednosti većoj od 5,5 milijuna eura, a pijeska iz Srbije u vrijednosti gotovo milijun eura. Istina jest da je u našem zakonodavstvu pitanje eksploatacije posljednjih godina dopušteno preko ugovora o koncesiji, ali i tu će upozoriti Anušić kako je ta procedura vrlo složena, a budući da svaka koncesija mora imati izrađenu studiju opravdanosti, upitna je i sama isplativost koncesionaru ulaska u takav posao.
Odgovor je dao Tomislav Ćorić, ministar zaštite okoliša i energetike, koji je prvo upozorio na to da je pristupanje Naturi omogućilo i pristupanje Hrvatske Europskoj uniji. No isto tako i da se Hrvatska upravo kroz taj segment razvija posebice u segmentu turizma.
​- Ja sam duboko uvjeren da Natura 2000, bez obzira na određene manjkavosti, donosi više dobrobiti - rekao je ministar te istovremeno župane pozvao na sastanak vezano oko problematike plovnosti.
Dario Kuštro
I SUSJEDE ČEKA PITANJE NATURE
Ministar Ćorić također je pružio razmišljanje oko eksploatacije šljunka i pijeska i u susjednoj Bosni i Hercegovini te Srbiji. "Onog trenutka kada oni otvore pitanje ulaska u EU, kroz Poglavlje 27, i oni će morati prestati", jasan je ministar. Zaključno, obznanio je kako je počelo interventno ukljanjanje pijeska s područja ušća Drave u Dunav, što bi trebalo osigurati urednu plovnost do osječke luke.
Najčitanije iz rubrike