TvObzor
EKSPERIMENTI I B-STRANE POPULARNIH HITOVA

Objavljena kompilacija "Socijalistički disco. Ples iza jugoslavenske baršunaste zavjese 1977-1987"
Objavljeno 21. rujna, 2018.
Nakon četiri godine istraživačkog rada, licenciranja i traženja najbolje zvučećih studijskih master-vrpci, autori kompilacije izlaze s prvim nastavkom "Socijalističkog disca"

Socijalistička diskokultura u bivšoj državi? Je li uopće i postojala? Na ovo pitanje već je jedan od odgovora dao i niz izložbi koje su se dogodile 2015. godine u Klovićevim dvorima (Kula Lotrščak), a potom i u Galeriji Hrvatskog dizajnerskog društva (HDD). Najavljeni nastavak projekta izdavanje je vinilne kompilacije, svojevrsnog soundtracka izložbe i jednog razdoblja glazbene i društvene povijesti Jugoslavije.


Nakon četiri godine istraživačkog rada, licenciranja i traženja najbolje zvučećih studijskih master-vrpci, autori kompilacije izlaze s prvim nastavkom "Socijalističkog disca". Izdavačka kuća Fox & His Friends do sada je već objavila glazbu iz filma "Gosti iz galaksije" Tomislava Simovića te prvi u nizu radova multimedijalne skupine NEP (Nova Evropa).
Diskoglazba na ovim prostorima imala je sve značajke inozemnih američkih i europskih uzora. Ona, međutim, za razliku od punka, novog vala ili rocka, nije imala odlike supkulture, nego se smjestila u kontekst pop-glazbe i to nepretenciozne pop-glazbe namijenjene plesu i zabavi. Diskografske kuće nisu bile sigurne gdje smjestiti taj zvuk, no on je društveno potaknuo sve ono što je do tada već učinio i na tadašnjem Zapadu: slobodnije konvencije ponašanja, naglašenu seksualnost u tekstovima i nastupima izvođača, zaseban modni izričaj i inkluzivnost u klupskom, noćnom životu. Kultura plesa i neometanog ritma za koji su se brinuli DJ-evi kao nove zvijezde glazbene scene, zadržala se unatoč kraju razdoblja u drugim oblicima klupske glazbe poput housea i techna.
Disco je zanimljiv istraživačima zvuka i društvenih prilika jer je bio i ostao kontrast dominantno maskulinoj rock-kulturi. Na plesnim natjecanjima i u klupskome životu redovito su zvijezde bili Romi, Albanci i pripadnici drugih manjina; žene su u disku, iako na samoj granici medijske eksploatacije, naučile taj stil okrenuti u svoju korist. U klubovima su birale, a nisu više bile birane. Koncept plesnjaka napušten je, seksualnost je postala nešto čega su svjesniji i muškarci i žene. Tekstovi pjesama postaju opušteniji i otvoreniji, u glazbi se eksperimentira s elektronikom, dok se u najveće avanture u disku upuštaju upravo i najveća kompozitorska imena. No, Alfi Kabiljo, Andrej Baša, Đelo Jusić, Gabor Lenđel, Kornelije Kovač, Nikica Kalođera, Kire Mitrev i mnogi drugi u pratnji velikih studijskih orkestara nisu bili dio undergrounda. Upravo suprotno, diskografi su, koketirajući s novim žanrom, testirali tržište brojnim singlicama, dok su dugosvirajući LP formati bili rezervirani samo za one najbolje prodavane. Disko produkcije nisu se mogle izvesti u garaži i zato je i takva podrška bila dovoljna, baš kao i ona festivalska, gdje se u konkurencijama Zagrebfesta, Vašeg šlagera sezone, Beogradskog proleća, Opatijskog i Splitskog festivala moglo naći iznimno zanimljivih pjesama.
Selekcija glazbe na ploči "Socijalistički disco. Ples iza jugoslavenske baršunaste zavjese 1977.-1987." fokusirana je upravo na te manje poznate eksperimente, B-strane ili čak samo izdanja s kaseta koja su ostavila odjek na glazbu i koja uključuju imena autora i izvođača poznatih primarno u pop-glazbi. Izabrano je 18 skladbi koje najbolje ilustriraju što je sve uključivao disko u Jugoslaviji: etablirana imena poput Gabi Novak, Arsena Dedića, Ljupke Dimitrovske ili Zdenke Vučković, početne pokušaje nogometaša Ivice Šurjaka, Miss Jugoslavije Ane Sasso ili zanimljive domaće verzije stranih hitova poput "Vamos A La Playa", queer-klasika "I Will Survive" te engleske pop-pjevačice Kim Wilde. Tu je i zvijezda tadašnje Startove duplerice Moni Kovačić, poznati diskofunk sastav KIM, ženski dio Mirzinog jata pod imenom Rok Hotel, nekadašnja teen-zvijezda Dubravka Jusić i danas popularno ime diskokolekcionara Arian.
Dvostruki vinilni album "Socijalistički disco. Ples iza jugoslavenske baršunaste zavjese 1977.-1987." već je u prednarudžbama te se ekskluzivno može nabaviti na stranici izdavača foxandhisfriends.bigcartel.com. (N.K.)
DVOSTRUKI VINIL
Pjesme na dvostrukom vinilnom albumu su:

A1 Zdenka Vučković - Ja ću preživjeti (I Will Survive) (1980.)

A2 Gabi Novak - Pjesma je bila život moj (1977.)

A3 Krunoslav Slabinac - Južni vjetar (1978.)

A4 Arian - Do posljednjeg daha (1981.)

B1 Moni Kovačić - Be My Bear (1983.)

B2 KIM – Naivke (1982.)

B3 Rok Hotel – Disko (1978.)

B4 Grupa ST - Superkazanova (1980.)

B5 Ivica Šurjak – Julija (1980.)

C1 Vera Kapetanović - Ne gubi vreme sa mnom (1980.)

C2 Milka Lenac - Željo luda (1980.)

C3 Nano Prša - Džingis Kan (1978.)

C4 Dubravka Jusić - Stani, stani (1980.)

D1 Ljupka Dimitrovska - Robot (Version 1983) (1983.)

D2 Ana Sasso - Krenimo Niki (1987.)

D3 Elvira Voća - Drugo vrijeme (The Second Time) (1984.)

D4 Opatijski suveniri - Vamos A La Playa (1983.)

D5 Roman Butina - I‘m Gonna Get Your Love (1985.)
Možda ste propustili...

DOBRO DOŠLI U “KRALJEVSTVO SNOVA” NA HTV2

Zavodljivo carstvo ljepote, glamura, moći i novca

VIASAT HISTORY: PREMIJERA DOKUMENTARCA “OTPOR: UZVRATILI SU”

Kako su se Židovi suprotstavili nacistima

JOLE KAO GOST PANELIST U ‘’TKO TO TAMO PJEVA?’’

Atmosfera me potpuno obuzela, stvarno sam uživao

Najčitanije iz rubrike