Novosti
NASTAVAK GRADNJE SLAVONIKE

Nakon dovršetka mosta preko Drave, radovi su se kompletno preselili na baranjsku stranu
Objavljeno 21. srpnja, 2018.
Izvoditelji radova na mostu Halasica i nadvožnjacima bit će Osijek-Koteks i Gravia

U trenucima kada je otvoren most Čiovo te je sve izvjesniji početak gradnje Pelješkog mosta, nisu ipak zaboravljeni ni radovi na sjeveroistoku Hrvatske, na autocesti A5, popularnoj Slavonici.


Uostalom najveći naglasak u kontekstu Hrvatskih autocesta, kao investitora, stavljen je na nastavak gradnje koridora 5C, odnosno autoceste A5, a koji je sastavni dio Projekta Slavonija, Baranja i Srijem Vlade Republike Hrvatske. Programom građenja i održavanja javnih cesta predviđena je gradnja punog profila ove dionice autoceste.

Most Drava

U ovom trenutku na toj dionici radi se na tri gradilišta u Slavoniji. To su most preko Save kod Svilaja, most preko Drave kod Osijeka, te dionica autoceste od čvorišta Osijek/Josipovac do dravskog mosta. U pripremi je i otvaranje četvrtog gradilišta - u Baranji će se početi s gradnjom mosta Halasica te sedam nadvožnjaka i putnih prijelaza - Adica, Sudaraš, Bolman, Jagodnjak, Krčevine, Mali Jagodnjak i Bezdan. Ovi infrastrukturni, tzv. prateći objekti, potrebni su kako bi se bez poteškoća i ometanja lokalnog prometa sagradila dionica autoceste od mosta Drava do Belog Manastira.
U našem smo listu redovito izvještavali o etapama ovih radova, a najviše pozornosti posvetili smo najzahtjevnijoj dionici - gradnji mosta prijeko Drave kod Osijeka, odnosno još preciznije - kod Petrijevaca. Podsjetimo, most je s pratećim vijaduktima sa slavonske i baranjske strane ukupno dugačak 2,5 kilometara i za sada je najduži most u Hrvatskoj. Središnji, "ovješeni" dio tog mosta raspona je 420 metara. Taj viseći dio mosta sastoji se od spregnute čelične konstrukcije, armiranobetonskih pilona visokih 75 metara i zatega - odnosno 80 sajli (40 pari, odnosno 20 pari po svakom pilonu) koje most drže zategnutim. Radovi na ovoj dionici završeni su 2016. godine. No, i nadalje se most uređuje, primjerice postavljaju se nosači koji će nositi dekorativnu rasvjetu kojom će zatege, odnosno dio mosta iznad Drave biti osvijetljen noću. Zahvaljući HAC-u ustupljene su nam i fotografije s generalne probe dijela ove rasvjete.
- Valja istaknuti kako će se ova rasvjeta, pa i postavljeni vodnoplovni znakovi, napajati iz sunčanih fotonaponskih panela koji su postavljeni duž ograde mosta. A i noćna rasvjeta bit će u spektru koji neće utjecati na ponašanje ptica i životinja u smislu da neće znati kada je dan, a kada noć. Dakle, ovaj most ima sve više ekoloških epiteta, pojašnjava nam Zdravko Marčinko iz Hrvatskih autocesta. On je glavni inženjer gradilišta i on je našu ekipu proveo dionicama koje su ovom prigodom bile osnovni cilj našeg posjeta. Most je još donedavno bio otok, do njega se nije moglo doći, ali ni s njega sići... Sada je mnogo drugačije. Jer, u međuvremenu, dovršena je dionica od čvorišta Osijek (naplatne kućice Josipovac) do mosta, ostaje tek postaviti horizontalnu cestovnu signalizaciju. U ukupnoj dužini 3,8 kilometara prvo se vijaduktom Josipovac nadilazi željeznička pruga i državna cesta prema Našicama, potom se autocesta spušta ispod (novog) nadvožnjaka u smjeru Petrijevca, pa onda dalje ravno u smjeru mosta. Ovdje je već postavljenja vertikalna signalizacija (označava udaljenost - 254 km do Budimpešte, 26 km do Belog Manastira), a na trasi smo zatekli djelatnike kooperantske tvrtke koja radi na umrežavanju signalizacije.
Naš domaćin posebnu pozornost skreće na to da je ova dionica dijelom u vodozaštićenoj zoni te da su posebno napravljeni slivnici koji oborinsku vodu, ali u slučaju nezgode i druge tekućine, kroz zatvoreni sustav odvodnje vode u posebne separatore, a potom tako pročišćena tekućina završi u posebnim lagunama.
- Ako tražimo još nekih posebnosti valja napomenuti kako je u izgradnju ovog nasipa ugrađeno 600 tisuća kubika pijeska, naravno iz Drave - kaže Marčinko.
Zanimljivo je kako ovom Zagrepčanu, diplomiranom inženjeru građevine, ovo nije prvi radni boravak u Slavoniji, svoj debi imao je tijekom gradnje dionice autoceste od Sredanaca do Đakova.
Most Halasica

Ususret nam dolaze teški kamioni, znak je da se negdje i "ozbiljno" radi. Naravno, preko mosta, u Baranji. Od završetka donice mosta u tijeku su radovi na idućih 800 metra autoceste do potoka Halasica. S istočne strane već je postavljen noseći sloj asfalta, ovi radovi trebali bi biti završeni do kraja kolovoza. Na ovoj koti do Belog Manastira ostaje 17,5 kilometara.
Slijedi, dakle, nova etapa. Za početak, gradit će se most Halasica te sedam nadvožnjaka i putnih prijelaza - Adica, Sudaraš, Bolman, Jagodnjak, Krčevine, Mali Jagodnjak i Bezdan. Donesena je odluka o odabiru izvođača radova za ove radove, to je zajednica ponuditelja koju čine tvrtke Osijek–Koteks d.d. i Gravia d.o.o. Za lokalnu zajednicu izuzetno lijepa vijest, jer su to obje osječke tvrtke. Ponuđena vrijednost radova iznosi 80 milijuna kuna.
Most Halasica, duljine 800 metara, zapravo je sjeverni nastavak novog mosta preko Drave i njime će se autocesta preko obalnog (i poplavnog) pojasa u baranjsku ravnicu spustiti ispred Čeminca. Predviđeno trajanje izgradnje mosta, nadvožnjaka i putnih prijelaza je 24 mjeseca, osim nadvožnjaka i putnog prijelaza Adica na državnoj cesti DC 517, čija je gradnja planirana na 18 mjeseci zbog naknadnog postupka ishođenja građevinske dozvole. No, kao su ranije rekli i u HAC-u, krajnji rok dovršetka radova i na tom objektu istovjetan je roku dovršetka ostalih objekata.
Usporedno se i na poddionici Beli Manastir - most Halasica nastavlju aktivnosti, u drugoj polovini ove godine Hrvatske autoceste raspisat će se natječaj za izvođača radova za izgradnju trase Beli Manastir - most Halasica.
- Zadnja dionica koju treba izgraditi na autocesti A5 je granica Republika Mađarska - Beli Manastir, HAC i resorno ministarstvo prometa dovršit će proces usuglašavanja točke spoja s Mađarskom. Nakon toga pristupit će se izradi projektne dokumentacije, a što se tiče financiranja predložit ćemo zajedničku suradnju s mađarskom stranom prema EU fondovima, odgovor je Hrvatskih autocesta na naš upit o daljnoj sudbini ove dionice.
Naposljetku, završetak gradnje tehnološke cjeline koridora 5C, odnosno autoceste A5, koja bi bila u prometu od Belog Manastira preko Osijeka sa spojem na autocestu A3 i u nastavku preko graničnog prijelaza Svilaj spojena s Bosnom i Hercegovinom, planiran je do 2020. godine. Završetak dionice od Mađarske do Belog Manastira ovisi o dogovoru s mađarskom stranom.
Koridor 5C je paneuropski koridor Budimpešta - Osijek - Sarajevo - Ploče kojim se sjever, odnosno srednja Europa, cestovnim putem povezuje s Jadranom. Istovremeno se realizira u tri države - Mađarskoj, Bosni i Hercegovini te naravno Hrvatskoj.
Dario Kuštro
AUTOCESTA A5 ILI SLAVONIKA
Izgradnja Slavonike, čija će ukupna duljina biti 88 kilometara, započela je još 2005. godine. U studenome 2007. godine puštena je u redovni promet prva dionica, od odmorišta Sredanci (A3) do Đakova u dužini od 23 kilometra. Potom je otvorena dionica od Đakova do Osijeka (32,5 km), u travnju 2009. U 2012. godini počela je izgradnja mosta preko Drave, zapadno od Osijeka. U ožujku 2015. završena je i južna dionica Slavonike, od odmorišta Sredanci do Svilaja, odnosno graničnog prijelaza s BiH. Od rujna 2016. godine ondje se radi i na mostu preko Save. Završetak se očekuje u drugoj polovici 2019. godini. Trenutno je aktivno i gradilište na dionici čvor Osijek - most Drava (3,8 km), ta je dionica u visokoj fazi gotovosti. Radi se još dakle i na dionici most Drava - most Halasica, u Baranji, ovi radovi bit će gotovi u narednih mjesec dana. Investitor izgradnje autoceste Slavonika su Hrvatske autoceste.
MOST SVILAJ
Most Svilaj preko rijeke Save nalazi se na izgrađenoj dionici Sredanci - granica Bosne i Hercegovine. U svrhu završetka južnog dijela autoceste A5, u tijeku je izgradnja međudržavnog mosta čiji su radovi počeli u rujnu 2016. U tijeku su aktivnosti na temeljenju objekta u riječnom koritu, proizvodnji čelične konstrukcije, doprema i montaža, koja se obavlja na obje obale Ugovorena vrijednost radova je 22,3 milijuna eura. Podjela troškova izgradnje je sljedećaa: 50 % RH - 50 % BiH. Projekt sufinancira EU iz CEF fonda sa 57,97 %. Rok dovršetka je druga polovica 2019.
NOVI MOST KOD GRADIŠKE
U utorak je pušten u promet most koji spaja gra Trogir s otokom Čiovom, a projekt je to kojega su pratili brojni izazovi, među kojima je svakako najveći bio stečaj glavnog izvođača radova. Zbog nemogućnosti upravljanja projektom te kašnjenja i problema u kojima se našao izvođač, Hrvatske ceste su u ožujku prošle godine raskinule ugovor s tom tvrtkom te je morao biti raspisan novi natječaj. Most Čiovo jedan je od najznačajnijih infrastrukturnih projekata u Hrvatskoj, vrijedan više od 207 milijuna kuna, od čega 85 posto sufinancira Europska unija. "Napravljen je sjajan posao. Pokazali smo i sebi i Europi da možemo provoditi velike infrastrukturne projekte. Nakon ovoga idemo s Pelješcem", rekao je na svečanosti otvaranja mosta kojeg su stanovnici tog kraja, ali i turisti godinama čekali, Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture. On i ovom prigodom nije zaboravio na nove infrastrukturne investicije u Slavoniji. Butković je naglasio kako će ove godine biti raspisan natječaj i za gradnju mosta kod Gradiške, te da će do sljedeće godine biti otvoren most Svilaj na koridoru 5C. Oba mosta su u sklopu graničnih prijelaza Hrvatske sa susjednom Bosnom i Hercegovinom.
koridor 5c
RADI SE NA TRI GRADILIŠTA U SLAVONIJI
Možda ste propustili...