IZGUBLJENA VRPCA IZ 1963.
Objavljeno 20. srpnja, 2018.
Mislili smo da je diskografska ostavština Johna Coltranea odavno zaokružena, naročito kada je riječ o njegovim studijskim albumima, ako ništa drugo onda zbog neumitne biološke činjenice da je ovaj veliki saksofonist i skladatelj preminuo prije više od pola stoljeća.
Diskografske kuće proteklih su godina preokrenule sve svoje prašnjave arhive u potrazi za skrivenim blagom, pronalazeći mahom Coltraneove zaboravljene koncertne snimke, ponekad i krajnje sumnjive zvučne kvalitete kao što je slučaj s albumom "The Olatunji Concert: The Last Live Recording" (Impulse!) iz 2001. Najveće uzbuđenje izazvalo je pronalaženje snimki tamo gdje su najmanje očekivane, u ormarima hladnoratovske radijske postaje Glasa Amerike, koja je milijunima slušatelja, naročito onima koji su živjeli iza Željezne zavjese, bila poznata po legendarnoj emisiji "Jazz Hour" urednika i voditelja Willisa Conovera. To otkriće urodilo je objavljivanjem albuma "Thelonious Monk Quartet with John Coltrane at Carnegie Hall" (Blue Note) 2005. koji je razveselio jazzovsku publiku, ali i glazbene kritičare.
No, od kraja prošlog mjeseca, kada je objavljen njegov posthumni studijski album "Both Directions at Once: The Lost Album" (Impulse!), životopis Johna Coltranea bit će bogatiji za još jedno poglavlje, "Izgubljeni album" koji je prije nekoliko godina slučajno pronađen u ostavštini njegove prve supruge Naime (rođene kao Juanita Grubbs) koja također odavno više nije među živima. Također njegova diskografija uvećana je za još jedan studijski album.
Zapravo, priča o tome kako su pronađene snimke od kojih je sastavljen ovaj album podjednako je zanimljiva kao i sama glazba. Nije isključeno da netko prema njoj snimi i film. Zaboravljeni snimci nastali su 6. ožujka 1963., sam dan prije nego što je nastao njegov poznati album s pjevačem Johnnyjem Hartmanom. Posrijedi je sedam skladbi koje je Coltrane snimio zajedno sa svojim kvartetom u kojemu su još svirali McCoy Tyner (glasovir), Jimmy Garrison (kontrabas) i Elvin Jones (bubnjevi), u glasovitom studiju zvukovnog čarobnjaka Rudyja Van Geldera u Englewood Cliffsu, u američkoj državi New Jersey. Van Gelder, koji je umro prije dvije godine, bio je iznimno sposoban inženjer zvuka čiji je snimateljski rukopis utkan u remek-djela jazza kao što su albumi "A Love Supreme" Johna Coltranea, "Walkin" Milesa Davisa, "Maiden Voyage" Herbieja Hancocka, "Saxophone Colossus" Sonnyja Rollinsa ili "Song for My Father" Horacea Silvera. No, snimljeni materijal ubrzo je zaboravljen, a završni snimak (master tape) je, prema svemu sudeći, uništen ranih 70-ih u sklopu napora diskografske kuće Impulse! da smanji svoje skladišne troškove. Nevjerojatno! Jednu od snimki ipak je sačuvao sam Coltrane i poklonio svojoj tadašnjoj supruzi Naimi od koje se kasnije razveo. Srećom, njezina osobna imovina nakon smrti 1996. nije završila u smeću kako to obično biva, ali se našla na dražbi 2004. s ostalom imovinom Johna i Naime Coltrane. Srećom, tu je odmah uskočio Impulse! i otkupio ovaj snimak te ga objavio uoči 51. obljetnice Coltraneove smrti.
Veliki saksofonist Sonny Rollins, autor teksta za knjižicu ovog izdanja, pronalazak zaboravljenog Coltraneovog albuma prokomenirao je riječima: "To je poput otkrića nove sobe u Keopsovoj piramidi". Izrečeno se posebno odnosi na dvije unikatne, nikada ranije objavljene ili emitirane skladbe "Untitled Original 11383" i "Untitled Original 11386" u kojima se zrcali svo Coltraneovo skladateljsko i sviračko umijeće. Ostatak albuma čine još Traneove kompozicije "Impressions", "Slow Blues" i "One Up, One Down" te standardi "Nature Boy" (iz repertoara Nata Kinga Colea) i "Vilia" Franza Lehára (opereta "Vesela udovica"). Dodatni disk iz luksuznog izdanja sadrži još i alternativne inačice tih istih skladbi. Nakon toliko vremena, moći slušati nešto novo od Johna Coltranea čini se nevjerojatnim privilegijem!
Draško Celing