Novosti
"POVRATAK U BUDUĆNOST" NA SLAVONSKI NAČIN

Proizveli prvi reaktor koji automobil pokreće na otpad
Objavljeno 16. srpnja, 2018.
U reaktor stane kilogram otpada, koji se tamo topi, a tako je moguće voziti 100 kilometara

Točno godinu dana nakon što je javnost obaviještena kako je u Belišću završen prvi u svijetu i jedinstveni pilot-projekt ovakve vrste: postrojenje za konačnu preradu komunalnih, industrijskih i životinjskih muljeva s termolizom bez kisika i bez štetnih utjecaja na okoliš, uz proizvodnju korisnih minerala, od iste ekipe i iz istog pogona stiže još jedno veliko otkriće: reaktor koji pokreće automobil koristeći - organski otpad.


I ovo gotovo nevjerojatno otkriće, koje je mnoge podsjetilo na nezaboravne scene iz filma "Povratak u budućnost" gdje znanstvenik dr. Emmett Brown kao pogonsko gorivo za automobil koristi otpad, djelo je fizičara i izumitelja rodom iz Tiborjanaca, dr. Marijana Stankovića. On je uz pomoć vlasnika Ivice Pavoševića i djelatnika tvrtke Pavošević M&M iz Ivanovaca, proizveo prvi hrvatski "Flups kompensator reaktor" koji pretvara kućne organske ostatke i plastiku u plin i pritom ne proizvodi CO2.

Zainteresiranih 500.000

"To je proizvod koji sam ja patentirao još prije šest godina u Njemačkoj kada sam isti takav reaktor ugradio u svoj automobil i vozio se na kućni i drugi otpad. U to vrijeme, tu su vijest s njemačkog RTL prenijeli svi svjetski mediji, bilo je golemo zanimanje za to i RTL-u je tada stiglo više od pola milijuna poziva građana, ali i potencijalnih kupaca za nov način korištenja energije i pokretanja automobila, jer u to vrijeme cijena benzina bila je izuzetno visoka i vožnja na otpad bila je pravo rješenje. No, već onda mi je bila želja da se taj proizvod radi u mojoj domovini i da u svijet odlazi s naljepnicom ‘made in Croatia‘", kaže Stanković, inače i suvlasnik tvrtke "Stagan" iz Njemačke, iza kojega je već registriranih 27 patenata.
Svoj patent sada je aktualizirao u domovini svjestan da cijene goriva i naftnih derivata lete u nebo i da prognoze svjetskih stručnjaka govore kako bi u idućem razdoblju cijena litre benzina mogla dostići i gotovo tri eura.
"U takvim okolnostima, kućni otpad kojeg svatko od nas ima napretek učinio mi se gotovo kao idealno rješenje, pa smo prišli izradi reaktora koji ugrađujemo u automobil i punimo ga otpadom kao pogonskim gorivom. U reaktor može stati oko kilogram organskog otpada, koji se zbog visoke temperature tamo topi, a uz tu količinu moguće je voziti oko 100 kilometara. Zapravo, najvažnije od svega je da je u otpadu što više masnoće, poput ulja koje se koristilo za prženje hrane ili ‘rabljenog ulja‘, jer je u tom slučaju pogon jači i automobil može brže voziti, a vrlo poželjno ‘gorivo‘ su i plastične boce koje bi se na ovaj način moglo trajno zbrinjavati bez štetnog utjecaja na okoliš", pojašnjava dr. Stanković dodajući da nakon pretvaranja otpada u plin u reaktoru ostaje samo dva posto ostataka - čistih minerala koji se mogu iskoristiti kao gnojivo za vrtove.
Napajanje u kontejneru

Prednost vožnje automobila na ovakav pogon jest što vozači umjesto na benzinskim postajama, za "napajanje" mogu koristiti najbližu kantu ili kontejner za otpatke, što je izumitelj Marijan u Njemačkoj često prakticirao dok je vozio automobil, a ostali su ga vozači u čudu gledali... Troškovi ugradnje takvog reaktora u automobil, na način kako je to učinio tim iz Belišća, stajali bi oko 500 eura u što ulazi reaktor koji se postavlja u prednji dio automobila, te zamjena auspuha. Reaktor ručne izrade napravljen od čistog inoksa, promjera je oko 25 centimetara i teži 10-ak kilograma, a prema uvjeravanju njegova tvorca, vrlo je siguran jer radi bez pritiska, a plinovi iz njega idu izravno u motor. Osim toga, njegova ugradnja isplatila bi se već nakon tri godine korištenja.
Prvi automobil u Hrvatskoj u koji je ugrađen ovaj reaktor u nedjelju je otišao u Tajland na testiranje, gdje za njega već postoje ozbiljni kupci, a poduzetnik Ivica Pavošević uvjerava nas da je njegova tvrtka s 14 zaposlenika spremna krenuti u proizvodnju takvih reaktora ako tržište pokaže interes za to. Za početak bi u Belišću mogli proizvoditi pet reaktora dnevno, a ako bi se pokazala potreba za serijskom proizvodnjom, spremni su uložiti u modernizaciju postrojenja te dnevno proizvoditi i do 50 komada.
"Također smo spremni ugraditi reaktor u još jedan automobil kako bismo korisnicima i naručiteljima na licu mjesta kod nas mogli što bolje pokazati princip rada automobila na ‘Flups kompensator reaktor‘ i sve njegove prednosti", poručuje Pavošević.
Lidija Aničić
INTERES ZA ENERGIJU IZ MULJA
U tvrtki M&M Pavošević u tijeku je završna faza izrade postrojenja za proizvodnju energije iz mulja. Premda za njega već imaju narudžbe iz Njemačke i premda za svoj izum u Hrvatskoj nisu naišli na očekivani odjek i podršku, iako je riječ o revolucionarnom otkriću, Stanković i Pavošević i dalje zastupaju stajalište da bi voljeli kada bi prvo takvo postrojenje u svijetu svoje mjesto dobilo u nekoj hrvatskoj tvrtki. Valja podsjetiti da jedno takvo postrojenje, odnosno baterija od 10 reaktora, na dan može preraditi 2,5 tone mulja i pritom proizvesti 114 kW električne i 180 kW toplinske energije koju se može pustiti u sustav ili koristiti za vlastite potrebe industrijska postrojenja, tvrtke za odvodnju, deponiji...
Prvi automobil u Hrvatskoj u koji je ugrađen ovaj reaktor otišao je u Tajland na testiranje
Možda ste propustili...

HRVATSKA JE IZABRALA 11. SAZIV HRVATSKOG SABORA

HDZ relativni pobjednik, Andrej Plenković ponovno mandatar?

PRVI KRUG PREGOVORA O SASTAVLJANJU HRVATSKE VLADE

DP: Razgovori su konstruktivni, a od načela ne odustajemo