Novosti
OTKUP U PUNOM JEKU

Nepogode i uvoz uništavaju proizvodnju voća i povrća
Objavljeno 9. srpnja, 2018.
Iako otkup ide prema planu, vidljiv je pad proizvodnje, kažu otkupljivači

Vrijeme je intenzivnog otkupa voća i povrća, što tvrtka Marinada d.o.o. Slatina, specijalizirana za proizvodnju, organizaciju, otkup, skladištenje, pakiranje i prodaju svježeg i prerađenoga voća i povrća, obavlja preko razgranate kooperantske mreže u cijeloj zemlji.

Sve do prošle godine taj je golemi posao obavljala Agrofructus grupa iz Donjeg Miholjca, no u međuvremenu je isti posao preuzela slatinska Marinada, a u Donjem Miholjcu se nalazi samo jedan od njezinih otkupnih centara.

Otkupljeno 20.000 tona

Do sada je otkupljeno oko 20 tisuća tona konzumnog i industrijskog voća i povrća, što je na razini planiranog za 2018. godinu, a otkupljuje se na području Slavonije, Podravine, Varaždine, Istre i Neretve. Također je potpisano i nekoliko stotina ugovora o zajedničkoj proizvodnji s poljoprivrednim proizvođačima. Trenutačno se beru breskve, nektarine i šljive, dok od povrća rajčica, kupus, paprika, lubenica, dinja... Povrtlarske kulture ove godine dolaze nešto ranije, ali u očekivanim količinama i odlične kvalitete, no veliki udarac slavonsko-baranjskim voćarima ove je godine bio i velika hladnoća te mraz koji su većem dijelu kooperanata izazvali 100-postotne štete na kulturama, zbog čega dodatno nedostaje domaćeg voća.
"Prerada voća i povrća u proizvodnom pogonu u Slatini ide prema planu. Završena je prerada višnje, koja je bila četiri puta veća u odnosu na prošlu godinu, kreće krastavac, nakon čega slijedi paprika, šljiva, cikla itd. No, iako otkup tvrtke ide prema planu, na terenu je vidljiv pad proizvodnje", kažu otkupljivači naglašavajući da, osim zbog vremenskih neprilika, dio poljoprivrednika odustaje od proizvodnje zbog neisplativosti i sve težeg pronalaženja radne snage, što s druge strane neizbježno rezultira povećanim uvozom voća i povrća.
Porazni podatci

Naime, proizvodnja povrća u Hrvatskoj, prema posljednjim dostupnim podatcima Državnog zavoda za statistiku, zadovoljava samo 65 posto potreba domaćeg tržišta, a ni jedna povrtlarska kultura, osim kupusa, nije samodostatna. Situacija s voćem još je lošija jer domaća proizvodnja zadovoljava samo 50 posto potreba, a mandarine, trešnje i višnje jedine su samodostatne voćarske kulture. Iz navedenih podataka vidljivo je da se polovina od ukupnih domaćih potreba uvozi.
Pad domaće proizvodnje, osim zbog klimatskih uvjeta, prema tvrdnjama otkupljivača, rezultat je i nedovoljne konkurentnosti domaće poljoprivredne proizvodnje. Velik pritisak jeftinih uvoznih roba rezultira neisplativošću za poljoprivredne proizvođače, a kako je proizvodnja voća i povrća radno intenzivna djelatnost, ako se nastavi trend iseljavanja, ovaj sektor će se naći u još većim problemima nego što je sada. Marinada stoga nastoji, što je moguće više, pomoći svojim kooperantima i zaustaviti pad proizvodnje. Njezini stručnjaci kontinuirano obilaze teren s timom agronoma, traže rješenja da se što više proizvoda konfekcionira u pakirnicama tvrtke kao bi se olakšalo proizvođačima koji nemaju dovoljno radne snage. Marinada radi na revitalizaciji industrijske proizvodnje voća i povrća kroz povećanje otkupnih cijena i osiguravanje otkupa.
"Već sada počinjemo s pripremama za iduću proizvodnu godinu. Kao i do sada, osigurat ćemo našim proizvođačima sve potrebne inpute za pokretanje proizvodnje i otkupiti sve proizvedene količine. To je ključ za zadržavanje postojeće proizvodnje, dok je za podizanje novih potrebno puno više. Politika je ta koja mora pronaći model koji će povećati konkurentnost i zaustaviti iseljavanje radno sposobnog stanovništva", poručuje Mladen Vukušić, direktor kooperacije u Marinadi.
Tvrtka Marinada d.o.o. Slatina osnovana je 1994. godine i ima dugogodišnju tradiciju prerade voća i povrća. Sredinom prošle godine odlučuje se ući i u sektor svježeg voća i povrća. Preuzima cjelokupno poslovanje s pripadajućom infrastrukturom, a posjeduje i jedan od najmodernijih proizvodnih pogona za pasterizirano voće i povrće u regiji. Otkupni centri, specijalizirani za otkup, skladištenje i pakiranje svježeg voća i povrća, nalaze se u Donjem Miholjcu, Lozanu, Varaždinu i Opuzenu, a logističko-distributivni centar u Zagrebu. Tvrtka surađuje s nekoliko tisuća kooperanata, prati ih u organizaciji proizvodnje, savjetuje ih i educira, kreditira repromaterijalom te osigurava plasman njihovih proizvoda.
Lidija Aničić
50

posto hrvatskih potreba zadovoljava domaća proizvodnja voća
RAZGRANAT IZVOZ
Tvrtka Marinada svoje proizvode plasira svim većim trgovačkim lancima u Hrvatskoj i regiji te izvozi u Australiju, Kanadu, SAD, Švicarsku, Švedsku, Njemačku, Češku, Izrael itd. Asortiman tvrtke dijeli se na dva segmenta: svježe i prerađeno voće i povrće, čime se zaokružuje proces od polja do stola. Svježe voće i povrće otkupljuje se, kroz razgranatu kooperantsku mrežu, iz cijele Hrvatske i rezultat je zajedničke proizvodnje kooperanata i tvrtke, čime se osigurava visok standard proizvoda.