Objavljeno 8. srpnja, 2018.
Boravak u vrtiću, među vršnjacima, za djecu s teškoćama u razvoju i djecu u riziku ima izuzetan terapeutski učinak
Iako su djeca s teškoćama u razvoju na području Osijeka uključena u redovite programe u dječjim vrtićima, njihovi roditelji upozoravaju: sustav još uvijek nije dovoljno dobro organiziran da bi se s njihovim mališanima radilo u skladu s propisima i standardima. Najveći su problem asistenti, odnosno nemogućnost da se oni automatski osiguraju djeci s teškoćama u razvoju upisanoj u gradske dječje vrtiće. Naime, prema podatcima Dječjeg vrtića Osijek, u aktualnoj pedagoškoj godini od 170 djece s teškoćama u razvoju samo njih 12 ima osiguranog asistenta!
Socijalizacija
"Roditelji su prisiljeni sami tražiti asistente jer ih se u Upravi vrtića upućuje na Grad kao ‘glavnog krivca‘ što asistenti nisu angažirani, a u Gradu postoji stav da vrtići trebaju iskazati potrebe za asistentima, koji će onda biti odobreni. Takva praksa rezultira time da dijete ne dobiva pravodobnu podršku na koju ima pravo. Imamo primjer majke dviju djevojčica s autizmom, čija su djeca već duže vremena u vrtiću samo dva sata dnevno, iako bi to trebalo biti tako samo kratko, tijekom prilagodbe, te koja u nedostatku asistenta sama boravi u grupi s jednim od dvoje djece kako bi pomagala. Također imamo dijete kojemu je tek krajem druge godine boravka satnica povećana na četiri sata, jer do sada nije imalo asistenta, a moglo je biti u vrtiću jedino u razdoblju kada su dva odgojitelja u istoj smjeni u njegovoj skupini. Iako je zahtjev predan prije nekoliko mjeseci, stajao je u Upravi sve dok roditelji nisu privatnim putem pronašli asistenta - u jednom danu!" upozorava Danijela Pavić, uime Udruge obitelji djece s autizmom "Dar". Dodaje kako bi osiguravanje dovoljnog broja asistenata u konačnici produžilo boravak djece s teškoćama u razvoju u vrtićima, što je presudno za postizanje što većeg stupnja socijalizacije. "Svakako bi trebalo produžiti boravak djece s teškoćama u vrtićkim programima s obzirom na to da djeca s autizmom imaju primarno teškoće u području socijalizacije i komunikacije, a boravak u vrtiću, među vršnjacima, za njih ima izuzetan terapeutski učinak, koji nije moguće nigdje dalje ostvariti. U prilog tomu idu i rezultati istraživanja o sociometrijskom položaju djece s teškoćama u razvoju u gradu Osijeku koje je provela docentica Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti u Osijeku. Rezultati pokazuju kako je gotovo 80 posto djece s teškoćama i djece u riziku koja trebaju opsežniju podršku u riziku od vršnjačkog isključivanja ili isključeno", ističu iz udruge.
Godišnje izvješće
Iz Dječjeg vrtića Osijek izvještavaju pak kako su tijekom aktualne pedagoške godine u gradski predškolski sustav primljena sva djeca s teškoćama u razvoju čiji su roditelji u redovitom upisnom roku predali zahtjev za upis. Gotovo su sva spomenuta djeca upisana u redovite odgojne skupine, što je u skladu s procesom inkluzije. No njihovo godišnje izvješće potvrđuje kako je asistenata premalo.
"Od rujna 2017. godine u redovite skupine DV-a Osijek bilo je uključeno 40 djece s nalazom i mišljenjem prvostupanjskog tijela vještačenja. Broj djece s nekom drugom dokumentacijom koja upozorava na njihove poteškoće u razvoju bio je oko 130, no taj se broj tijekom godine mijenjao. Zbog velikog broja djece koju je bilo potrebno pratiti te velikog broja odgojno-obrazovnih skupina Dječjeg vrtića (122), raspoređenih na 28 lokacija (objekata), stručne suradnice edukacijsko-rehabilitacijkog profila i psihologinja, u skladu s uvjetima rada, provodile su individualni rad s djecom te savjetodavno-instruktivni rad s odgojiteljima, roditeljima i članovima stručnog tima. Od rujna 2017. kroz projekt Grada Osijeka bili su osigurani osobni asistenti za 12-ero djece", navodi se u godišnjem izvješću koje je podneseno na sjednici Gradskog vijeća 2. srpnja.
Ivana Solar
JEDAN ASISTENT ZA VEĆI BROJ DJECE
"Bitno je da roditelji koji imaju dijete za koje smatraju da treba asistenta posjeduju određenu liječničku dokumentaciju koja to potvrđuje. Liječnička bi se dokumentacija trebala dostaviti u vrtić, a onda uprava ustanove od Grada traži rješenje. Moram naglasiti kako, kao i u školama, ako u jednoj skupini ima više djece koja ima potrebu za asistentom, u pravilu toj skupini dodjeljujemo jednog asistenta. Nije nužno, roditelji to moraju shvatiti, da svaki učenik ili svaki vrtićarac s teškoćama u razvoju ima svog asistenta", kaže Dražen Alerić, pročelnik gradskog Upravnog odjela za društevene djelatnosti.
ZAHTJEV U UPRAVU DV-a
Ravnateljica DV Osijek, Marija Štambuk Čabaj, poručuje roditeljima da za iduću pedagošku godinu ne moraju sami tražiti asistenta. "Naša će defektologinja poslati zahtjev Gradu za osiguravanje asistenata za svu upisanu djecu s teškoćama u razvoju za koje je predviđen asistent. Grad će ih tada, u skladu s mogućnostima, i osigurati."
Upisan u redovite odgojne skupine u skladu je s procesom inkluzije