Novosti
NIJE SAMO SPORT

Sportska euforija donosi i ekonomski optimizam
Objavljeno 14. lipnja, 2018.
Bitno je otvoriti optimizam u nekom gospodarstvu, osnažiti samopouzdanje, stvoriti temelje za pozitivna očekivanja u budućnosti

Dobro je poznata činjenica da je sport odavno postao itekako važan biznis i da se oko sportskih priredbi i većih natjecanja okreće golem novac. Posebice se to može reći za nogomet.

Od dva veća sportska događaja, kakvi su bili susreti nogometnih reprezentacija Hrvatske i Senegala te rukometnih reprezentacija Hrvatske i Crne Gore, u petak i subotu, u Osijeku je ostvarena višestruka ekonomska korist. Od gotovo 16 tisuća gledatelja na nogometnoj utakmici, dobar dio došao je iz bliže ili dalje okolice Osijeka. Mnogi su u Osijeku nešto pojeli ili popili, jer bilo je vrlo vruće, tako da bi se lako moglo zaključiti da su istočeni hektolitri piva. Svi su hoteli u Osijeku bili popunjeni nekoliko dana, a u gradu se osjetila pozitivna živost.

Veća potrošnja

Mnogo se puta pisalo o pozitivnom utjecaju svjetskog nogometnog prvenstva općenito na potrošnju građana. To i nije neka novost. Recimo kako je prije nekoliko dana predsjednik Udruženja proizvođača piva, slada i hmelja pri HGK-u Pero Ivanković za Hinu pojasnio kakav je utjecaj svjetskog nogometnog prvenstva na ukupni rast pivskog tržišta u Hrvatskoj. Podsjetio je kako prosječna konzumacija piva u Hrvatskoj iznosi 79 litara po stanovniku. Tijekom Svjetskog nogometnog prvenstva u lipnju i srpnju on predviđa da će rast potrošnje u danima u kojima igra naša reprezentacija biti od sedam do 12 tisuća hektolitara. Također i svaki prolazak hrvatske reprezentacije u daljnji krug natjecanja, drži Ivanković, rezultirat će povećanom potrošnjom, posebice u ugostiteljstvu, što će se pozitivno odraziti na cjelokupnu industriju piva.

U pravilu, prije velikog nogometnog natjecanja radikalno poraste prodaja televizora. Tijekom prvenstva raste i prodaja slanih grickalica. Rast potrošnje također, zbog naplaćenog PDV-a, utječe na rast prihoda državnog proračuna...

Emocije su u ekonomiji itekako važne. Sportski uspjesi, euforija ili općenito optimizam građana može imati veliko značenje. Postoji za to i stručno tumačenje.

- Tradicionalne ideje o racionalnosti u ekonomskom ponašanju sve više padaju u vodu. I posljednji nobelovac iz ekonomije Richard Thaler bavio se psihološkim aspektima i utjecajima na ljude te činjenicom da su ljudi u načelu neracionalni. Uvijek im je potreban neki “poguranac”, poticaj, koji će potaknuti željeno ponašanje. Sportski događaji i euforija koja nastaje oko njih upravo su takav poticaj. Vanjski pokretač koji može izazvati prilično velike posljedice - pojašnjava naš ekonomist dr. sc. Velimir Srića.

On ističe kako optimizam ima ekonomsku vrijednost koja je čak i mjerljiva. Postoji razlika između optimističnih i pesimističnih očekivanja, ekonomski je naziv za to upravljanje očekivanjima (eng. managing expectations).

- Primjer je kada poslodavac obeća zaposleniku povišicu plaće ili božićnicu. Zaposlenik ju već započinje trošiti odmah nakon obećanja, jer postoje očekivanja. Pozitivni trendovi u ekonomiji stvaraju aktivno potrošačko ponašanje. U tom je smislu optimizam poželjan i zbog toga se i mjeri indeks potrošačkog optimizma koji je dobar pokazatelj budućeg ponašanja populacije. Međutim, isto tako vrlo je osjetljiv, upravo zbog toga što nije u cijelosti racionalan jer ovisi o emociji - naglašava Srića.

Promjena ponašanja

Navodi i primjer razlike u raspoloženju ljudi kojima je obećana božićnica od 1500 kuna, a isplaćeno im je tisuću kuna. Ljudi će to percipirati kao da im je poslodavac oduzeo 500 kuna i bit će ljutiti na njega. S druge strane, ako im je poslodavac obećao 700, a isplatio 900, bit će sretni, iako su dobili sto kuna manje nego u prvom primjeru.

Napominje kako ljudi tijekom Svjetskog nogometnog prvenstva privremeno mijenjaju svoje ponašanje. Fokus javnosti je na tim sportskim događajima. Utakmice se gledaju grupno, izlazi se izvan domova, u društvu vlada dobro raspoloženje, dodatno raste potrošnja pića, dobro se prodaju neki suveniri...

- Kratkoročni efekti mogu biti doista ekonomski značajni, no psihološki aspekt je mnogo važniji. Bitno je otvoriti optimizam u nekom gospodarstvu, osnažiti samopouzdanje, stvoriti temelje za pozitivna očekivanja u budućnosti. U skladu s onim što je rekao Henry Ford: “Ako misliš da nešto možeš ili ako misliš da ne možeš - u pravu si. Izazvat ćeš ponašanje u skladu s tim.” Optimizam je neka vrsta ponašanja u kojima sve što radimo vuče prema pozitivi. Također emocija može biti i negativna i izazvati sve suprotno - zaključuje Srića.

Ovaj recept optimističnih očekivanja vrlo dobro se može vidjeti u Osijeku, nakon raznih aktivnosti vezanih uz NK Osijek koji je s novim vlasnicima “pokrenuo grad”. Na utakmicama NK-a Osijek mnogo je više gledatelja nego proteklih godina. Klub niže više uspjeha. Dres Osijeka je prepoznatljiv i asocira na pobjedu, recimo, protiv velikog nizozemskog PSV-a. U ekonomskom smislu također je “pokretanje grada” rezultiralo potrošačkim aktivnostima zbog trgovačkih popusta za članove kluba. Gradi se novi nogometni kamp NK-a Osijek, priprema se gradnja novog veličanstvenog nogometnog stadiona...

Igor MIKULIĆ
Živost u osječkoj zračnoj luci

Koliko sportski događaji mogu utjecati na živost jedne sredine, moglo se vidjeti proteklog tjedna na primjeru Zračne luke Osijek kojoj je u nekoliko dana povećan promet uz ostvarene solidne prihode od aerodromskih taksi. Jedini međunarodni slavonski aerodrom, poznato je, nema tako velik promet kao ostali hrvatski aerodromi. Recimo tako da je reprezentacija Senegala, odnosno ukupno 50 članova te ekipe, u osječku zračnu luku sletjela zrakoplovom iz Francuske još u srijedu. Isti dan avion je odletio za Luton i sutradan se vratio na Zračnu luku Osijek iz Atene. Sljedeća dva dana ostao je na osječkom aerodromu, a piloti i kabinsko osoblje, zbog zauzetih hotela u Osijeku, bili su smješteni u Vinkovcima u hotelu Slavonija. Senegalska ekipa iz Osijeka je odletjela u subotu poslijepodne prema Salzburgu. Nešto su morali jesti i piti, što ukazuje da su dobro radili i vjerojatno zaradili restorani u kojima su objedovali. U četvrtak su iz Rijeke zrakoplovom francuske aviokompanije doletjela u Osijek ukupno 32 člana hrvatske reprezentacije. I taj je zrakoplov dva dana stajao na osječkoj zračnoj luci, da bi u subotu odletio prema Bolonji. Još su tri business zrakoplova bila naručena nakon utakmice u petak navečer. Cessna 525 hrvatske aviokompanije Jung Sky odletjela je u Španjolsku, isti tip zrakoplova Air Tractora u Italiju, a mađarske kompanije Jet Stream prema Zadru. Dio reprezentativaca odletio je u Split zrakoplovom Croatia Airlinesa.

Velimir Srića

ekonomist

Kratkoročni efekti mogu biti doista ekonomski značajni, no psihološki aspekt je mnogo važniji. Bitno je otvoriti optimizam u nekom gospodarstvu, osnažiti samopouzdanje, stvoriti temelje za pozitivna očekivanja u budućnosti.

“poguranac”

EMOCIJE SU U EKONOMIJI ITEKAKO VAŽNE

Tradicionalne ideje o racionalnosti u ekonomskom ponašanju sve više padaju u vodu

Najčitanije iz rubrike