Kultura
POSLJEDNJA OVOSEZONSKA BALETNA PREMIJERA HNK U ZAGREBU

U pripremi “Smrt u Veneciji” Valentine Turcu
Objavljeno 25. svibnja, 2018.

ZAGREB

U koprodukciji s Baletom mariborskoga SNG-a, Balet HNK u Zagrebu priprema posljednju ovosezonsku praizvedbu, dramski balet “Smrt u Veneciji” nastao prema motivima istoimene pripovijetke Thomasa Manna na glazbu Gustava Mahlera. Autorica predstave Valentina Turcu potpisuje adaptaciju romana, izbor glazbe, režiju i koreografiju. Scenograf je Marko Japelj, kostimograf Alan Hranitelj, oblikovatelj svjetla Aleksandar Čavlek, autor video projekcija Matjaž Mrak. Praizvedba je 5. lipnja.

U samoći sazrijeva ono što je originalno, smiono i začudno lijepo, pjesma. Ali u samoći sazrijeva i nešto suprotno tome, nešto nerazmjerno, apsurdno i nedopušteno, napisao je jedan od najvećih njemačkih pisaca, nobelovac Thomas Mann u svojoj noveli Smrt u Veneciji. Novela, koja je široku popularnost stekla zahvaljujući kultnome Viscontijevu istoimenom filmu iz 1971. godine, nedvojbeno nosi vlastito autorovo pesimistično i razarajuće proročanstvo, njegovu tipičnu refleksivnost te prvenstveno neumornu potragu za idealom, ljepotom. Sve to je utjelovljeno u glavnome junaku – Gustavu, koji je svojevrstan literarni amalgam nekoliko genijalnih osobnosti – Čajkovskoga koji se navodno sam zarazio kolerom popivši čašu neprokuhane vode, Mahlera i njegova nepogrešiva simfoničarskog perfekcionizma te samoga Thomasa Manna.

Mann je svoju novelu Smrt u Veneciji, napisanu 1912. označio tragedijom obeščašćenja / Tragodie einer Entwurdigung, što je uostalom bila sudbina brojnih esteta i modernih umjetnika iz razdoblja fin de sièclea, koji su postali žrtve lažnoga morala i društvene osude. To je i danas neumoljiva, dehumanizirajuća realnost suvremenoga svijeta, postojećega šovinizma i narcisoidne hiperprodukcije, gdje individualnost tone pod kolektivnim strahom neimenovane epidemije.

Cjelovečernji dramski balet, protkan rafiniranom, tankoćutnom glazbom Gustava Mahlera, čija remek - djela tako dobro izražavaju krajnje ljudske osjećaje i stanja, posve je nova plesna interpretacija Mannova literarnog majstorstva. Autorica kroz imaginarnu atmosferu neprekidnoga gibanja duše suptilno ulazi u kompleksni univerzum emotivnoga putovanja, pulsirajućega treperenja neprimjetne unutarnje sile Erosa i radikalnoga kontrasta sadržanog u literarnome predlošku.

Valentina Turcu – međunarodno priznata balerina, koreografkinja i redateljica, rođena je u Zagrebu, gdje su joj roditelji, poznati baletni umjetnici, još kao djetetu prenijeli ljubav prema baletu i kazališnoj umjetnosti. Diplomirala je kod slavnoga koreografa Mauricea Béjarta u Lausanni, a uspješnim je nastupima diljem svijeta u brojnim Béjartovim baletima nastavila bogatiti svoje znanje i stvaralaštvo. Najveći dio njezine plesačke i koreografske karijere vezan je uz Balet mariborskoga SNG-a. Jedna je od najkreativnijih slovenskih plesnih umjetnica te dobitnica mnogih međunarodnih nagrada za svoje plesne i koreografske kreacije, među ostalim i prestižne slovenske Prešernove nagrade. Smrt u Veneciji prvi je cjelovečernji balet koji postavlja u HNK u u Zagrebu. N.Vek.

Možda ste propustili...

U ETNOLOŠKOM CENTRU BARANJSKE BAŠTINE

Izložba “Tisućljeća među rijekama"

“POSLJEDNJA FREUDOVA SEANSA”

Planet Art uKinu Urania

Najčitanije iz rubrike