Kultura
ZAHUKTALA OSJEČKA SKLADATELJSKA SCENA

Brekalo & Ranogajec: Skladbe mladih Osječana praizveli Subotičani u Izraelu
Objavljeno 25. svibnja, 2018.
Obojica su skladbe napisala ciljano, za sjajni Subotički tamburaški kvartet

Sjajne vijesti iz Izraela. Moju skladbu “Variations on Hebrew Themes” praizveo je u Tel Avivu Subotički tamburaški kvartet - prije nekoliko je dana oduševljeno na svom FB profilu podijelio Matko Brekalo, jedan od čak dva mlada osječka skladatelja koje je rad tog mladog ansambla nadahnuo, te je, kao i njegov kolega i sugrađanin Tihomir Ranogajec, napisao skladbu specijalno za taj tamburaški kvartet.

- Skladba je nastala na poticaj voditelja Stipana Jaramazovića, a ovaj komorni instrumentalni sastav posljednjih se nekoliko godina snažno promovira, kao i komorno tamburaško muziciranje općenito, na regionalnim državnim natjecanjima, samostalnim koncertima, Međunarodnom festivalu umjetničke glazbe u Osijeku te na novootvorenom Studiju tambure na Odsjeku za novu glazbu Akademije za umjetnost i kulturu - ističe Matko Brekalo.

Njegova je skladba, kaže, inspirirana hebrejskim tradicionalnim motivima (Hatikvah - himna Izraela, različiti plesovi i poznata narodna pjesma Hava Nagila).

- Znajući koliko izraleski narod cijeni i njeguje svoju kulturu i baštinu, mislio sam da će ovakva vrsta varijacija biti pun pogodak za izraelsku turneju tamburaškog kvarteta. Na kraju se pokazalo da sam bio u pravu, prema riječima nazočnih na koncertima, izraelska publika tražila je da se ova skladba izvede dva puta zaredom, a neki su u publici i zapjevali poznate im motive - zadovoljan je Matko, a ništa manje nije ni Tihomir Ranogajec, čija se skladba zove “Nokturno”.

Višegodišnja suradnja

- Originalno je to djelo napisano za veliki tamburaški orkestar, i kao takvo je praizvedeno na 40. međunarodnom festivalu umjetničke tamburaške glazbe u Osijeku prošle godine. Verzija za kvartet nastala je nedugo nakon toga jer mi se to učinilo zanimljivo napraviti - sažeti cijeli orkestar na samo četiri instrumenta, a drugo, tamburašima nedostaje djela umjetničke glazbe originalno pisanih za ovakve manje sastave - objašnjava Tihomir te dodaje kako sa Subotičkim tamburaškim orkestrom, iz kojega proizlazi njihov kvartet, surađuje već nekoliko godina.

- Do sada su odsvirali četiri moje skladbe, koje su zadržali na repertoaru gotovo godinu dana te ih izvodili svagdje i to na vrlo visokoj razini. U više sam navrata putovao k njima kako bismo zajedno radili na mojim skladbama. Na tim im suradnjama silno zahvaljujem i nadam se da ćemo nastaviti tako raditi - nada se Ranogajec.

- Jako me veseli što ću imati priliku čuti svoju skladbu uživo na ovogodišnjem 41. međunarodnom festivalu umjetničke tamburaške glazbe u Osijeku, gdje će se Subotički tamburaški orkestar pojaviti u natjecateljskom dijelu festivala - s pravom je nestrpljiv i sretan Matko.

I Matko i Tihomir, obojica asistenti na Akademiji za umjetnost i kulturu, veliki uzor imaju u Davoru Bobiću, prema mnogima najizvođenijem suvremenom skladatelja u Hrvatskoj, koji, pak, o svojim mladim kolegama ima izvrsno mišljenje:

Godine zatišja

- Svakako moram izdvojiti zahuktalu osječku skladateljsku scenu, koja se pojavila nakon mnogo godina, a najviše zahvaljujući osnivanju Umjetničke akademije. Dolaskom profesionalnih skladatelja na UAOS, među kojima bih posebice izdvojio voditeljicu Odsjeka za novu glazbu, red. prof. art. Sanju Drakulić, te red. prof. art. Sandu Majurec i svoju malenkost, u ovih 17 prohujalih godina iznjedrila su se trie iznimna skladateljska imena u redovima studenata, a to su Matko Brekalo, Tihomir Ranogajec i Jurica Hrenić. Uza sve to, otvorila se skladateljska klasa na Glazbenoj školi Franje Kuhača, koju godišnje polazi između 10 i 15 polaznika. Sve navedeno dalo je rezultata ne samo u postignućima, nagradama i priznanju nego i u aktivnoj živoj sceni tzv. osječkog glazbenog života. Mora se priznati da u Osijeku dugo nije bilo upravo tog glazbenog stvaralačkog nerva, koji sada itekako postoji. Stvaraju se nova djela, a glazbeni život (posebice ciklus Osječka glazbena srijeda) doživljava svoj uspon, što je itekako važno za duhovni i sveopći kulturni razvitak ove sredine - kaže red. prof. art. Davor Bobić, prodekan za umjetnost i znanost UAOS-a, i vrlo aktivan skladatelj.

Posljednje praizvedbe osječkih skladatelja Brekala i Ranogajca u Izraelu dovoljno govore o tom, dodaje prof. Bobić, da se upravo na UAOS-u iznjedrila nova generacija skladatelja nakon iznimno dugo vremena.

- Mislim da je to od neprocjenjive važnosti za okolinu u kojoj upravo njih dvojica djeluju i stvaraju. Stoga ih moramo podržati u njihovim nastojanjima, jer, ipak, najteže je u početku naći svoje mjesto u životnom opredjeljenju i toj svakodnevici te im stoga poželimo da se što duže održe na osječkoj kulturnoj sceni, pridonoseći svojim angažmanom njezinu razvitku i obagaćenju, prije svega stalnom kontinuitetu glazbenih događaja, čime grad Osijek polako postaje dokazano glazbeno središte istočne Hrvatske, ali i šire regije - poticajno zaključuje Davor Bobić.

Narcisa VEKIĆ

podrška

SREDINE U KOJOJ DJELUJU JAKO JE VAŽNA

“NOKTURNO” - ODA NEKIM NEOPJEVANIM JUNACIMA

- Nedavno sam se našao ispred jedne stare građevine, spomenika nekih davnih vremena, na koja tako lako zaboravimo u današnjem užurbanom životu. Riječ je o staroj utvrdi, napuštenoj prije 500-tinjak godina, a jednom se godišnje ljudi iz okolnih mjesta sjete te lokacije kao zgodnog mjesta za zabavu na crkveni god (ili tzv. kirvaj). Utvrda kao bilo koja druga. Ništa posebno, ako si čovjek ne dopusti osjetiti težinu silne povijesti koja se dogodila na tom lokalitetu. To me navelo na pomisao koliko na ovim prostorima postoji zaboravljenih događaja možda i vrijednih pamćenja. “Nokturno” je nastao upravo vodeći se tim idejama. Skladba nas nakon uvodnih taktova prebaci u neku daleku prošlost, gdje se s pomoću dvije teme prikazuje neki neimenovani sukob. Možda je riječ o turskim upadima, možda o zavadi nekih plemićkih obitelji... Po atmosferi, a dvostruka fuga po realizaciji, “Nokturno” istražuje početak sukoba ili događaja, borbu koja vodi do totalnog uništenja, a potom dostojanstveno prikazuje ono što je ostalo - ostatke ostataka. Pri kraju skladbe teme služe kao povratak u sadašnjost, koja možda ne će biti ista. Oda je to nekim neopjevanim junacima. Ili povijesna istina. Ili opis borbe koja se odvila ispred danas napuštene utvrde. Ili je samo priča za laku noć - kaže Tihomir Ranogajec.

Možda ste propustili...

MANIFESTACIJA NOĆ KNJIGE 2024. U GRADSKOJ I SVEUČILIŠNOJ KNJIŽNICI OSIJEK

Prigodni program bogat raznim događajima za sve dobi i ukuse

U SLATINI NASTUPIO AKADEMSKI MUŠKI ZBOR FER-A

Među posljednjim europskim velikim muškim zborovima

Najčitanije iz rubrike