Objavljeno 18. svibnja, 2018.
Svaka škola dobit će 50 milijuna kuna za infrastrukturu, edukaciju nastavnika, povezivanje s gospodarstvom...
Pozivam sve županije kao osnivače škola da se jave i iskoriste ovu ogromnu priliku od milijardu kuna za strukovno obrazovanje za oko 25 centara kompetentnosti u Hrvatskoj u pet prioritetnih područja, koja će omogućiti da se po školi povuče oko 50 milijuna kuna za infrastrukturu, dodatnu edukaciju nastavnika, razvoj strukovnih programa, cjeloživotno učenje i obrazovanje u tim školama, povezivanje s gospodarstvom, kako bismo naše škole učinili mjestima u koje učenici ne idu samo zato što moraju nego i zato da bi stekli kompetencije koje im trebaju u 21. stoljeću na tržištu rada – za zapošljavanje, kao i za poduzetničke vještine za samozapošljavanje i zapošljavanje drugih – kazala je ministrica obrazovanja Blaženka Divjak u četvrtak u osječkoj Strojarskoj i tehničkoj školi, gdje je zajedno s pomoćnikom Vladom Prskalom predstavila i otvorila javni poziv za kandidiranje strukovnih škola koje će postati regionalni centri kompetentnosti.
Javni poziv otvoren je do 15. lipnja, a na stranicama Ministarstva već je objavljen popis svih strukovnih škola koje imaju potencijal za prijavu na poziv i koje mogu konkurirati za centar kompetentnosti - očekuje se pedesetak prijava. To su u prvoj fazi škole iz pet sektora – informacijskih tehnologija, strojarstva, elektrotehnike i računarstva, poljoprivrede, turizma i ugostiteljstva te zdravstva.
- Dio sredstava koristit će se za izgradnju i dogradnju infrastrukture – opremanje laboratorija za suvremeno strukovno obrazovanje, a drugi dio kako bi se nastavnici u tim školama dodatno obučili, osnažili te radili s mentorima i gospodarskim subjektima na način da učenici dobiju najbolje učenje i poučavanje temeljeno na radu u školama i poduzećima – kazala je ministrica.
RCK-ovima će postati škole koje dobiju najviše bodova, a posebno će se voditi računa o ravnomjernoj geografskoj razmještenosti centara.
- Prvi je dio bodovanja, koji se odnosi na postojeće potencijale škola, odrađen (2/3 bodova), a ostatak će se bodova dobiti na temelju razvojnog plana koji se predaje. Važna je poveznica s gospodarstvom i razvojnim planom lokalne zajednice, primjerice, županije – kazala je ministrica. Bodovat će se tako mogućnost razvoja novih strukovnih programa, programa za cjeloživotno obrazovanje, treninga za nastavnike, novih zapošljavanja u tom području, prostorni kapaciteti, održivost, relevantnost i povezanost gospodarstva na tom području...
Ministrica je otkrila kako je ovo tek prvi korak tzv. kurikularne reforme strukovnog obrazovanja – za jesen se priprema eksperimentalna provedba dvojnog obrazovanja, a do 2020. godine pokrit će se još neki sektori koji nisu obuhvaćeni prvim pozivom te će se osigurati sredstva za održivost postojećih. U pratnji ministrice bili su i potpredsjednik Vlade Predrag Štromar, ravnatelj Strojarske i tehničke škole Ivan Adrić, osječka dogradonačelnica Žana Gamoš te savjetnik osječke gradske uprave Ivan Vrdoljak.
Jasenka PEJAKOVIĆ
Vlado Prskalo
pomoćnik ministrice obrazovanja
VELIKA TRANSFORMACIJA ŠKOLA
“Hrvatske strukovne škole kakve danas znamo uskoro će doživjeti veliku transformaciju. Mijenjaju se programi, nastavnici, koji će se educirati, prostor i oprema. U školi koja će biti privlačna i za nastavnike i za učenike želimo osnažiti i projektne aktivnosti, ali i kapacitete u kojima će biti smješteni učenici, nastavnici i stručnjaci iz drugih škola. Osnivači strukovnih škola odigrat će važnu, ako ne i ključnu, ulogu u odabiru budućih centara kompetentnosti”, kaže Prskalo.
Blaženka Divjak
ministrica znanosti i obrazovanja
NEPRAVEDNO ZAPOSTAVLJEN SUSTAV
“Bitno ćemo osuvremeniti sustav strukovnog obrazovanja, u kojemu je 70 % svih naših srednjoškolaca, a nepravedno je zapostavljen proteklog desetljeća. Škole se potiče da s poslodavcima sklapaju što više ugovora o suradnji, a poslodavce da pripremaju svoje kapacitete za prihvat i naukovanje. Centri bi trebali okupljati škole sličnoga profila u svome području - ne bi se opremao samo jedan centar, nego i škole koje su sličnoga profila u nekoliko susjednih županija, i koje bi također dobile mogućnost da se njihovi nastavnici obrazuju u tim centrima, ali također da se opreme”, istaknula je ministrica Divjak.