Objavljeno 12. svibnja, 2018.
Hrvatska je prva u EU po iskazanim poduzetničkim namjerama, ali je percepcija o prilikama i dalje ispod prosjeka EU-a. Svega 34 % odraslih stanovnika vidi priliku, što je omogućilo da se Hrvatska „odlijepi“ od začelja EU-a i znak je vraćanja poslovnog optimizma. Za razliku od Hrvatske, 43 % odraslih stanovnika u Uniji vidi priliku, što govori o velikoj razlici u potencijalu koji određuje poduzetnički kapacitet zemlje. Visoka razina izraženih namjera za poduzetničko djelovanje nije rezultat uočenih prilika, nego nužde - primjerice gubitak posla. Ulazak u poduzetničku aktivnost zbog nužde često znači slabiju pripremljenost za poslovni pothvat i kratkoročniji horizont. Neki su to od glavnih zaključaka najvećeg svjetskog istraživanja poduzetništva Global Entrepreneurship Monitor (GEM) za 2017., koje je predstavljeno u Hrvatskom novinarskom domu, u suradnji s Hrvatskom udrugom banaka i Hrvatskom udrugom poslodavaca.
Istraživanje je za Hrvatsku proveo, kao i proteklih godina, GEM istraživački tim (prof. dr. sc. Nataša Šarlija, prof. dr. sc. Sanja Pfeifer, i prof. dr. sc. Sunčica Oberman Peterka), sa Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, na čelu s prof. dr. Slavicom Singer te CEPOR – Centar za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća i poduzetništva.
Premalo rastućih
Predstavljajući rezultate istraživanja Slavica Singer naglasila je da Hrvatska i dalje ima malo rastućih poduzeća koja se u GEM istraživanju definiraju pomoću kriterija inovativnosti u korištenju novih tehnologija, inovativnosti u razvoju novih proizvoda, izloženosti konkurenciji, izvoznoj orijentaciji i očekivanju novog zapošljavanja.
„U 2017. nastavili su se prijašnji trendovi prema kojima Hrvatska ima značajnije više poduzeća (i 'početničkih' i 'odraslih'), koja ulažu u najnovije tehnologije, ali ima značajno manje poduzeća s novim proizvodima. Nedostatak novih proizvoda onemogućava Hrvatskoj da iziđe iz tržišta na kojima je velika konkurencija, istaknula je Singer. Napomenula je i da smo po poduzetničkoj aktivnosti zaposlenika (aktivnost na razvoju novog proizvoda/usluge), iznad prosjeka EU-a od 7 %, gdje Hrvatska ima 9,2 %. Taj oblik poduzetništva predstavlja skriveni poduzetnički kapacitet u Hrvatskoj o kojem se, smatra Singer, nedovoljno vodi računa.
“Muška” smo zemlja
Poduzetnička demografija pokazuje relativno stabilne odnose u distribuciji poduzetničke aktivnosti i prema rodnosti i prema dobi. Hrvatska je još uvijek značajno “muška” zemlja prema poduzetničkoj aktivnosti, na razini prosjeka EU-a koje su 2017. godine sudjelovale u GEM istraživanju, ali sa značajnije manje uravnoteženim odnosom poduzetničke aktivnosti prema kriteriju rodnosti nego u nekim zemljama, kao primjerice Nizozemska (1,8 u Hrvatskoj vs. 1,1 u Nizozemskoj). I dalje se potvrđuje obrazac da su obrazovaniji ljudi (za poduzetničko djelovanje) i poduzetnički aktivniji, prema čemu je Hrvatska slična prosjeku EU-a.
Okupljene su pozdravili organizatori Davor Majetić, predsjednik Hrvatske udruge poslodavaca, i Zdenko Adrović, predsjednik Hrvatske udruge banaka. Nakon pozdrava organizatora, govor je održala potpredsjednica Vlade RH i ministrica gospodarstva, poduzetništva i obrta dr. sc. Martina Dalić, nakon čijeg je govora profesorica dr.sc. Slavica Singer predstavila novo GEM istraživanje za 2017. godinu. „Ovogodišnji rezultati, na žalost, pokazuju da se ne pomičemo prema naprijed brzinom kojom bi to zahtijevale naše ekonomske okolnosti. Zbog toga je Ministarstvo gospodarstva počelo Nacionalni program reformi za 2018., čiji su ciljevi jačanje konkurentnosti, povezivanje obrazovanja s tržištem rada te stvaranje uvjeta za održive javne financije. U Hrvatskoj se još uvijek osjećaju ostatci socijalističkog uređenja“, kazala je potpredsjednica Vlade RH Dalić.
Zdenka RUPČIĆ
Zdenko Adrović
predsjednik HUB-a
Rezultati istraživanja važni za kreatore gospodarske politike
„Rastuće i uspješno gospodarstvo temelj je uspjeha svakog društva. Kvalitetno i razvijajuće poduzetništvo uvjet je za uspješno gospodarstvo te iz tog razloga HUB smatra ovu temu iznimno važnom za budućnost Hrvatske. Rezultati GEM istraživanja za 2017. godinu važni su za kreatore gospodarske politike i za sve one koji sudjeluju u pronalasku rješenja za brži rast i razvoj gospodarstva te društva u cjelini.”
Davor Majetić
predsjednik HUP-a
Vlada treba mijenjati uvjete u poslovanju gospodarstva
Rezultati istraživanja ukazuju da poduzetnici i poslodavci dijele „suzdržani optimizam“, što je odraz svjesnosti da ovisimo gotovo isključivo o vlastitim naporima naših tvrtki i tome što smo sami u stanju napraviti da ojačamo našu konkurentnost i opstanemo u ovakvim tržišnim uvjetima. U okruženju naše tvrtke nisu imale značajniju podršku, što je još jedna poruka Vladi da treba mijenjati uvjete u kojima posluje hrvatsko gospodarstvo, a kako bi tvrtke konačno počele ostvarivati značajnije poslovne rezultate.