TvObzor
28. SVJETSKI FESTIVAL ANIMIRANOG FILMA 2018. U ZAGREBU

Središnji tematski program posvećen žanru horora
Objavljeno 11. svibnja, 2018.

U povodu 200. obljetnice prvog izdanja gotičkog epistolarnog romana “Frankenstein ili moderni Prometej” (1818) Mary Shelley, središnji tematski program Svjetskog festivala animiranog filma Animafest Zagreb 2018. posvećen je žanru horora.

Opsežni program “Horor u animiranom filmu” uključuje kratkometražne (7 segmenata) i dugometražne filmove, kao i izložbe i projekcije na otvorenom. Kratkometražni filmovi podijeljeni su u program kratkih klasika iz svih krajeva svijeta, tri programa filmova nastalih nakon 2000. godine, jedan program hrvatskih horora, kao i tri programa “pod zvijezdama“ u Art Parku. Dugometražni repertoar donosi kultne filmove iz Japana, Koreje i SAD-a.

Velikani strave i užasa

I prije filmske animacije poseban oblik Laterne Magice, zvan Phantasmagoria, projicirao je rudimentarno animirane prikaze duhova i bića iz pakla na zidove i poluprozirna platna. Prvi stop motion filmovi u povijesti imali su prikaze nadnaravnih tema (The Haunted Hotel, J. Stuart Blackton, 1907.), baš kao i prvi serijali (Felix the Cat, Betty Boop). Program kratkih klasika “Memento mori” otvara, stoga, Disneyjev kratkometražni film, prvi iz serije Silly Symphonies, “The Skeleton Dance” (1929.), kao primjer najranijih bavljenja tom tematikom. U istom programu prikazuju se svevremena djela mnogih velikana strave i užasa – Tima Burtona (Vincent), Piotra Dumale (A Nervous Life of Cosmos), Chrisa Landretha (Bingo), Raoula Servaisa (Harpya), Paula Berryja (The Sandman) i Ruth Lingford (Death and the Mother). Iako se u žanr ne uklapa u potpunosti, zbog uznemirujuće i mračne atmosfere kojom odiše te dalekosežnog utjecaja na velik broj kasnijih horor lutka-filmova, u taj program uvršten je i film “Street of Crocodiles” braće Quay.

Filmovi iz posljednjih petnaestak godina čine segmente “Jeza u vašoj glavi” i “Krv!!!”. Mogu se izdvojiti filmovi Rosta (Splintertime), Einara Baldvina (Baboon), Suzie Templeton (Dog), Jasona Carpentera (The Renter), Runea Spaansa (The Absence of Eddy Table), Roberta Morgana (D is for Deloused), Lore D'Addazio (Juliette) i Petera Cornwella (Ward 13), kao i obvezni japanski autori Takena Nagao (Chainsaw Maid) i Yusuke Sakamoto (The Night of The Naporitan).

Četvrti segment “Znam što ste crtali prošlog ljeta” izbor je iz ovogodišnjih prijavljenih filmova horor izričaja, kojima su dodana dva djela iz ranijih godina.

Zagrebačka škola

I hrvatski autori bavili su se hororom, kako autori Zagrebačke škole tako i oni mlađe i srednje generacije, pa je peti program izbor domaćih uspješnica žanra u segmentu “Hrvatski bestijarij”. U njemu se prikazuju radovi animatora u rasponu od legendi poput Vladimira Jutriše i Aleksandra Marksa (Muha), Pavla Štaltera i Branka Ranitovića (Maska crvene smrti) te Zlatka Boureka (Mačka), preko još aktivnih klasika poput Joška Marušića (Riblje oko) i Zlatka Pavlinića (Kugina kuća), do trenutačnih perjanica hrvatske animacije Marka Meštrovića i Davora Međurečana (Silencijum) te Simona Bogojevića Naratha (Levijatan).

Dio projekcija i popratnih događanja vezanih uz horor temu ovogodišnjeg Animafesta odvijat će se i na otvorenom, naslova “Animafest u Art Parku: Tri noći potpunog užasa”. Prikazuju se kratki filmovi zajedničkoga naslova “Creepy Animation Night” u izboru Mihaija Mitrice, direktora festivala Anim'est iz Bukurešta, te kompilacija kratkih filmova viralne zvijezde stop-animacijskog trash gore humora Leeja Hardcastlea “Claymation Horror”“. Dugometražni film Franka Sudola “City of Rott”, još jedan zombi uradak jedinstvenog vizualnog izričaja, također se prikazuje u Art Parku. (N.K.)

 
KULTNE JAPANSKE ANIME

Dugometražni dio tematskog programa donosi dva kultna filma – anime “Perfect Blue” Satoshija Kona i korejski zombie horor “Seoul Station” Yeona Sanghoa. “Perfect Blue” (1997) psihološki je horor o bivšoj pop-pjevačici, sada glumici, koja se uz izazove novoga posla mora nositi i s tajanstvenim stalkerom zbog kojega gubi dodir s realnošću. Inspiriran ambivalentnim odnosom stvarnosti i zamišljaja u djelima Philipa Dicka, film je lansirao karijeru svoga, nažalost, prerano preminulog redatelja, utjecao je na stvaralaštvo mnogih filmskih i glazbenih umjetnika, poput Darrena Aronofskog i Madonne, a privukao je i znatnu kritičku pažnju, prije svega feminističke teorije koja ga je čitala kao djelo o identitetu, voajerizmu (gaze) i izvedbi. Filmu su prispodobljeni i znatni utjecaji Hitchcocka, a uobičajilo ga se čitati i kao kritički prikaz suvremenog japanskog potrošačkog društva. “Seoul Station” (2016) je, pak, fabularni prethodnik igranog filma “Vlak za Busan”, istog redatelja i istog podžanra zombi apokalipse. Simpatični film Tima Burtona “Moje najdraže čudovište” (Frankenweenie, 2012) dio je, pak, Programa za djecu i mlade.

O FESTIVALU

28. Svjetski festival animiranog filma - Animafest Zagreb 2018. održava se od 4. do 9. lipnja u kinima Europa, Tuškanac i Kinoteka te na brojnim drugim gradskim lokacijama. Filmski program čini gotovo 400 filmova iz 44 zemlje, a uz prestižna natjecanja u kojima sudjeluju oskarovci i zvijezde globalne animacijske scene, tu su i središnji tematski programi posvećeni hororu u animaciji, multimedijalna proslava 50. obljetnice serijala Profesor Baltazar, retrospektivni programi posvećeni svjetskim i hrvatskim klasicima te baltičkim kinematografijama, open airovi i animacikliranje, izložbe i radionice te program za profesionalce Animafest PRO, kao i bogat Program za djecu i mlade.