Svijet
HAVARIJA TANKERA AMOCO CADIZ

Prošlo je 40 godina od jedne od najgorih pomorskih ekoloških katastrofa
Objavljeno 17. ožujka, 2018.
Zbog nasukavanja tankera onečišćene su stotine kilometara francuske obale

Prije 40 godina tanker Amoco Cadiz, koji je ploveći pod liberijskom zastavom prevozio 227.000 tona sirove nafte, nasukao se noću za vrijeme olujnog nevremena na bretonsku obalu, prouzročivši jednu od najgorih pomorskih ekoloških katastrofa. Nafta se izlila u more, zbog čega su stotine kilometara obale bile onečišćene.

Tanker koji nije bio star, ali je bio loše održavan, prevozio je sirovu naftu iz Perzijskog zaljeva u Rotterdam, kada mu se pokvario kormilarski uređaj. Nakon pregovora s njemačkim tegljačem, koji su se bili previše odužili, i neuspješnih pokušaja da ga se otegli, Amoco Cadiz kasno navečer nasukao se samo dva kilometra od Portsalla.

Udarajući o stijene, brod se postupno raspadao, a sadržaj spremnika počeo istjecati u more. Rano ujutro, kada se oštar vonj nafte proširio kilometrima uokolo, prizor je bio porazan. Gonjena vjetrom i morskim strujama, ljepljiva masa onečistila je otprilike 360 km obale, ne računajući tisuće naftnih mrlja koje su se raširile nedaleko od mjesta nesreće. Uginulo je između 19.000 i 37.000 ptica.

Trideset pet tisuća vojnika i tisuće volontera iz čitave Francuske tri su mjeseca bez prestanka čistili onečišćene hridi i plaže, uklanjajući talog nerijetko običnom lopatom i kantom. Skupljeno je manje od 10 posto nafte. Okolišnoj katastrofi pridodaju se gospodarske posljedice havarije: 1300 ribara tjednima nije moglo isploviti, uništeno je gotovo 7000 tona kamenica. Berba alga i školjaka pretrpjela je veliku štetu, kao i turistička sezona.

Bretonci su bili bijesni. Devedeset njihovih zastupnika udružilo se i, unatoč neodlučnosti francuske vlade, podiglo na američkom sudu tužbu protiv Standard Oil Of Indiana, brodovlasnika Amoca. Nakon 14 godina borbe, američka kompanija proglašena je jedinim krivcem i morala je bretonskim općinama isplatiti 35 milijuna eura, a francuskoj državi 160 milijuna. Nakon te katastrofe, u Francuskoj su postupno uvedene mjere za smanjenje rizika od nesreće i za učinkovitiju borbu s onečišćenjem. I SAD je donio stroža pravila nakon nasukavanja Exxon Valdeza na obali Aljaske 1989.

No, rizik je i dalje prisutan jer međunarodna trgovina neprestano raste. Godine 1999. bretonska obala ponovno je onečišćena naftom iz potonulog tankera Erike, a tri godine poslije blizu Španjolske nasukao se i potonuo tanker Prestige.H

Sva su 34 člana posade spašena

Najčitanije iz rubrike