Autoglas
AUTO NEĆE UPALITI

U nekoliko sati Osječani kupili 20 akumulatora
Objavljeno 27. veljače, 2018.
Za prodavače autodijelova polarna hladnoća znači samo jedno - da na policama imaju dovoljno akumulatora

Ponedjeljak se u ranim jutarnjim satima u Slavoniji i Baranji “probudio” pod -10 Celzijevih stupnjeva. I oni sneni znali su da je ciča zima jer su do njih zasigurno dopirali zvuci susjedova “verglanja” automobila. Neki nažalost nisu uspjeli u svom naumu pokretanja automobila, pa su na željeno odredište krenuli alternativnim prijevozom, pješice ili javnim prijevozom.

Mnogi se upravo kod ovakvih polarnih hladnoća sjete da bi mogli provjeriti stanje akumulatora i antifriza. Kod ovog potonjeg (antifriza) treba napomenuti kako se, većinom crvena tekućina, i dalje, doduše rijetko, zna zalediti, pogotovo ako se redovito ne kontrolira. U tom slučaju pokušaj zagrijavanja automobila može biti kobna pogreška jer je pumpa vode u ledu, pa se antifiz automatski pregrijava. Rezultat može biti kvar od nekoliko tisuća kuna - moguće pucanje pumpe, ali i preskakanje remena.

Da ne bi došlo do ovakvog crnog scenarija, vozači bi trebali redovito kontrolirati i mijenjati antifriz. Neki će ovo shvatiti kao pametovanje, ali ima pojedinaca koji antifriz nisu mijenjali godinama!

Akumulator mrtav...

Osim antifriza, trebalo bi se pozabaviti i stanjem akumulatora. Trebali bi, ako to možete i znate, provjeriti i stanje elektrolita u akumulatoru jer baš onoga jutra kada se malo kasnije probudite i nervozno jurite na posao, akumulator će reći svoje posljednje riječi. Provjerite i stanje spojeva kabela i akumulatora jer slabi i oksidirani kontakti mogu vam također prirediti neugodnosti. Moderni olovo-kiselina akumulatori općenito se smatraju jeftinima i jednostavnima za održavanje, ali razinu tekućine treba provjeriti bar jednom godišnje. Kako, kada? Najbolje prije zime, koja je za bateriju uvijek stresno doba godine, a ne sada kada je jutarnja temperatura debelo ispod minusa. Ako je razina tekućine preniska, dolijte destiliranu vodu. Ako ste u nedoumici, konzultirajte se s prodavačem. Također, preporučljivo je držati površinu akumulatora čistom i suhom.

Za prodavače polarna hladnoća znači samo jedno - da na policama imaju dovoljno akumulatora. To se u ponedjeljak pokazalo i u Osijeku. U tri trgovine koje smo kontaktirali, u osječkoj industrijskoj zoni, Bosutskom naselju i u Retfali, do 12 sati prodano je ukupno 20 akumulatora! Redom su ih kupili vozači čiji su akumulatori netom “krepali”.

Kod “benzinca” je potrebna kontrola i prema potrebi obnova svih komponenata sistema za paljenje, prije svega svjećica. Posebno kritičan dio može biti razvodnik paljenja, stoga je na njega potrebno obratiti posebnu pozornost. Kod “dizelaša” pak, ako se koristi bilo kakva vrsta zimskih aditiva za gorivo, svrhovitost je postignuta, ali navedeno se mora učiniti prije nego što počnu niske temperature koje izazivaju zgušnjavanje nafte.

Ne otapajte vrućom vodom

Ni u kom slučaju nije poželjno uključivati motor vozila koje zimi dugo miruje radi kratkotrajnog “zagrijavanja” na parkingu, jer se na taj način prouzročava samo šteta na motoru, a nikakva korist, odnosno nije poželjno pokretati motor ako se ne namjerava s vozilom uputiti u iole ozbiljniju vožnju.

U ponedjeljak, srećom, nije bilo vlage u zraku pa nije bilo potrebno strugati stakla. No, ako ga idućih dana bude, ni u kojem slučaju led s vjetrobranskih stakala ne otapajte vrućom vodom. Bilo je slučajeva da zbog naglog širenja poprskane plohe staklo pukne. Ako ne vjerujete, informirajte se u servisima u kojima se vjetrobranska stakla mijenjaju.

Što se tiče brisača, prije paljenja motora, ako su zaleđena, nježno ih odvojite od stakla, da se ne ošteti elektromotorni mehanizam. Isto vrijedi i za bočna stakla. Nikako ne aktivirajte električne podizače stakala ako ih je izvana blokirao led. U suprotnom, riskirate preopterećenje i oštećenje elektromotornog mehanizma. Zima svakim danom u prometu donosi novo iznenađenje. Neka od njih možete predvidjeti, pravodobno se pripremiti i riješiti se nepotrebnih glavobolja.

Milan BUGARIĆ
Koji akumulator kupiti

Kupujete li akumulator, prva stvar na koju obratite pozornost je, uz napon koji je u pravilu na današnjim automobilima 12V, njegov kapacitet. Oznaka Ah, odnosno brojke uz nju označavaju kapacitet. Primjerice, 50 Ah znači kako (teoretski) taj akumulator može davati struju snage 1A (amper) u trajanju od 50 sati. U praksi je to nešto drukčije jer kapacitet jako varira ovisno o temperaturi. Na temperaturama ispod ništice kapacitet može pasti i za 50 posto. Dodate li tomu da je zimi elektropokretaču teže zavrtjeti motor zbog gušćeg ulja, jasno je da je zimsko doba vrijeme iskušenja za akumulatore. Da biste izvadili akumulator iz auta, prvo treba skinuti kleme, i to prvo negativni, zatim pozitivni pol. Kada stavite novi akumulator u ležište, učvrstite ga i vratite kleme natrag obrnutim redoslijedom, odnosno prvo pozitivni, pa onda negativni pol.

Lanci, lopatica, metlica...

U prtljažniku pripremite zimsku opremu: lance za snijeg, lopaticu za eventualno otkopavanje snijega, metlicu, strugalicu, sprej za odleđivanje i rezervnu bocu tekućine za pranje stakla. Ako ste nekada imali (ne)sreću noću mijenjati neki od osigurača, onda vas ne treba posebno podsjećati da je vrlo korisno imati i baterijsku svjetiljku. Ako meteorolozi najave kišu koja će se lediti ili obilniji snijeg, prekrijte stakla kartonom ili bar podignite metlice s vjetrobrana kako se ne bi zaledile i oštetile pri čišćenju, koje će neizbježno uslijediti, odnosno ne bi bile nepotrebno opterećene teretom snijega.