Dome slatki dome
ORGANIZACIJA PROSTORA

Ppronađite idealno mjesto za svaku stvar u kuhinji
Objavljeno 15. veljače, 2018.

Bez obzira na to kakvu kuhinju imate, a najvjerojatnije imate standardni model kuhnje, odnosno malu ili dugačku, a usku, razmještaj u kuhinji vam može donijeti i neke životne blagodati poput uštede vremena (a time i novca), prostora, a najviše živaca. Ovi temeljni koraci organizacije ne odnose se isključivo na kuhinjski prostor.

Kad njih svladate kao prve, time i najteže, svaka druga reorganizacija bilo koje prostorije bit će vam kao dječja igra. Evo kako se počinje.

1. NAPRAVITE INVENTAR

Zabilježite na komadiću papira trenutačnu lokaciju svake stvari u kuhinji (u ormarima i na policama), gdje se koristi i koliko se često koristi.

Razmislite što vam se ne sviđa u sadašnjem razmještaju i sjetite se priupitati ostale ukućane što se njima ne sviđa.

Proučite malo svoj životni stil i što volite kuhati ili peći. Čak i kada se nađete u nečijoj kuhinji, obratite pozornost (naravno diskretno) kako se tu odvija “promet”, “proizvodnja” i skladištenje.

Kada uvidite da ta druga osoba koristi ormar ili ladice onako kako vi to ne činite, zapitajte se je li takav način bolji i efikasniji. Nakon što ste utvrdili što u vašoj kuhinji funkcionira odlično, a što vam smeta i zašto vam smeta, počnite zamišljati svoju idealnu kuhinjsku situaciju.

Zapitajte se što je to što želite staviti baš na određeno mjesto i kako da to izvedete. To će najvjerojatnije značiti da ćete trebati premjeriti i police i ormare, a i velik dio lonaca i tava kako biste bili sigurni da sve odgovara kako treba.

2. ČIŠĆENJE I SORTIRANJE

Uzmite tri veće kartonske kutije i na njima ispišite flomasterom “obavezno zadržati”, “darovati nekome” i “nemam pojma”.

Sada - ispraznite sve ormare, ladice i police. Stavljajte svaki predmet u odgovarajuću kutiju, zadržavajući samo prijeko potrebne stvari i one koje toliko obožavate da ne možete disati bez njih. Predmeti koji su u prvoj kutiji su oni koji će se u kuhinju sigurno i vratiti. To je prilika i da razmotrite što vam od kuhinjskih potrepština još nedostaje (primjerice, komplet noževa, štrcaljka za šlag ili rezač kuhanih jaja).

“Nesigurna” kutija služi da nakon nekog vremena ipak vidite jesu li vam predmeti koje ste u nju stavili doista potrebni. Znači, zatvorite je i iznesite na terasu, u podrum ili garažu. Ako se u sljedeća četiri mjeseca ne vratite po nešto iz te kutije - nije vam potrebna!

Rastanci od nekih predmeta mogu biti teški i zbog sentimentalnih razloga ili njihove cijene (skupo - a ničemu ne služi). Tada razmislite o prolaznosti ljudskog života i besmislenog vezanja uza stvari.

Možda bi bilo pametno da uvidite komu od vaših znanaca, prijatelja ili rodbine treba nešto što vama uopće ne treba. Ali, i tu treba biti oprezan, jer takva se akcija može vratiti pošiljatelju kao bumerang, pa da se nađete jednog dana zatrpani korisnim darovima od vama dragih osoba.

3. REORGANIZACIJA PROSTORA

Inventura koju ste napravili pod točkom 1. dat će vam smjernice gdje da smjestite predmete koji su preživjeli veliku seobu. Pravilna organizacija čini predmete vidljivim u svakom trenutku, čuvajući i prostor i vrijeme.

Razmislite o sljedećim detaljima. Izmjerite visinu, širinu i dužinu najkorištenijh lonaca, tava, zdjela, uređaja i pribora. Uočite razliku kako se dimenzije mijenjaju kada se neki od tih predmeta pospreme u grupe ili stave jedni na druge. To će vam pomoći da ih smjestite na najbolji način, da ne zakrčuju prostor ili se rasipaju dok pokušavate izvući predmet s dna. Označite posebno mjesto za svaku stvar. Jednom kada to napravite, prisilite se da se pridržavate takvog rasporeda. Koristite logiku. Grupirajte slične predmete koje koristite u kompletu. Stvari se smještaju najbliže mjestu na kojem će se koristiti: čaše i šalice blizu sudopera ili hladnjaka, lonci i tave blizu štednjaka, začini i ulja blizu prostora za pripremu hrane. Tanjuri se najčešće smještaju na gornjim elementima blizu sudopera ili perilice. Međutim, ako u kući imate malu djecu kojoj je prije objeda zadatak postaviti stol, sjetite se da tanjure držite njoj nadohvat ruke.

Sve raspoređujte prema učestalosti korištenja i prostoru koji zauzima. Odvojite poseban prostor samo za specijalne prilike, recimo u trpezariji ili negdje drugdje, tako da ne zauzima dragocjeni kuhinjski prostor (sjetite se samo proslava kada koristite velike zdjele za salate ili ovale za prasetinu - ali jednom godišnje). A i ono što se koristi samo za božićne, novogodišnje ili uskrsne blagdane smjestite tako da ne smeta tijekom godine. Najvažnije je pridržavati se pravila da se u kuhinji drže stvari koje su isključivo kuhinjske. Shvatite da nema potrebe u nekoj od ladica imati set alata: od francuskog ključa, kliješta do “papagajki” te konaca za heklanje ili ljubavnih pisama i razglednica.

4. PLANIRAJTE BUDUĆNOST

Nema sumnje da ćete jednog dana ipak kupiti nešto novo za kuhinju. Stoga se sjetite unaprijed odvojiti prostor za novi veliki mikser ili neki drugi uređaj. A ako baš nemate mjesta za to, držite se stare i provjerene izreke: Jedna nova stvar unutra - jedna stara stvar van!

5. PRIDRŽAVAJTE SE NOVE ORGANIZACIJE

Jednom kada ste se konačno organizirali, morat ćete se disciplinirano pridržavati nove organizacije.

A to se najlakše čini redovitim čišćenjem i održavanjem. Odluka o tome hoće li se to događati dnevno ili tjedno, na vama je. A ako shvatite da to od vas zahtijeva prevelik angažman - mijenjajte vlastite navike, jer čistoća je pola zdravlja. D.P.

Sve raspoređujte prema učestalosti korištenja i prostoru koji zauzima

Grupirajte slične predmete koje koristite u kompletu

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike