Svijet
KORIDOR 5C I DALJE ČEKA

BiH gradi autoceste, ali ne one potrebne
Objavljeno 7. veljače, 2018.
Dodiku je važna autocesta Banja Luka - Bijeljina, a Izetbegoviću Sarajevo - Beograd, dok je glavni koridor nedovršen

Planovi za gradnju autoceste između Sarajeva i Beograda razvijaju se velikom brzinom, dok u Republici Srpskoj Milorad Dodik gradi autocestu Banja Luka - Bijeljina, još jedan projekt koji je prometno promašen, jer ide paralelno s već postojećom autocestom Zagreb - Lipovac u Hrvatskoj.

Cestogradnja je jedan od poslova koji je kao stvoren za pranje novca, “anekse ugovora”, “farbanje tunela” i ostale malverzacije, pokazalo se na primjeru hrvatske, ali i bosanskohercegovačke cestogradnje, stoga ne treba čuditi što su se svi političari u BiH polakomili za poslovima na gradnji infrastrukture.

- Autocesta između Sarajeva i Beograda će se graditi, no kuda će ona ići, koliko će stajati, i kada će biti dovršena, ovisit će o procjenama i potrebama o kojima se tek treba suglasiti unutar BiH - kazao je u utorak u Sarajevu ministar prometa i komunikacija BiH Ismir Jusko, nakon sastanka s izaslanstvom Uprave autocesta Turske koju je predvodio zamjenik ravnatelja Mehmed Tutas.

Politička odluka

Političku suglasnost za gradnju suvremene cestovne veze između Beograda i Sarajeva postigli su 29. siječnja na sastanku u Istanbulu član Predsjedništva BiH Bakir Izetbegović i srbijanski predsjednik Aleksandar Vučić, koje je tamo pozvao turski predsjednik Recep Tayyip Erdogan. “Taj je sastanak pokazao kako Turska želi krenuti u provedbu ovoga projekta što prije”, kazao je ministar Jusko novinarima. Predstavnici turske Uprave autocesta stigli su u BiH kako bi s dužnosnicima različitih razina vlasti u toj zemlji otvorili proces konkretnih dogovora, uključujući preciziranje financijske konstrukcije. Jusko je kazao kako je prvi korak izrada studije izvodljivosti, a predstavnici dva entiteta u ovom su trenutku mogli samo predstaviti svoje strateške prioritete.

Turska inicijativa za gradnju autoceste između Sarajeva i Beograda pokrenuta je 2016. kao dio napora što ih Ankara poduzima ne bi li pomogla stabiliziranje osjetljivih odnosa između BiH i Srbije, ali i kako bi istodobno učvrstila svoj utjecaj u regiji. Iako su iz Turske stigle naznake kako je ta zemlja spremna podnijeti najveći dio financijskog tereta gradnje autoceste, sve je zakomplicirano problemima u samoj BiH, jer se između dva entiteta nije mogao postići ni načelan dogovor o optimalnoj trasi. Vlasti Republike Srpske inzistirale su na tome da se prometnica gradi preko slabo naseljenih dijelova istočne Bosne prema Višegradu i dalje prema Čačku, dok su u Federaciji BiH tražili da se autocesta gradi preko Tuzle i Bijeljine, uz ocjenu da je jedino to ekonomski opravdano s obzirom na potencijalni broj korisnika i gospodarsku razvijenost sjeveroistočnog dijela zemlje. Izetbegović i Vučić nakon toga su zaključili kako bi bilo najbolje graditi neku vrstu kružnog pravca, odnosno napravitu kombinaciju autoceste i brze ceste koja bi bila projektirana kroz obje predložene trase.

Turski kapital

Kako je kazao Jusko, sada slijedi objedinjavanje svih raspoloživih podataka, no u ovome trenutku Turcima je teško predložiti konkretan model financiranja dok ne bude donesena konačna odluka o trasi, odnosno dok ne bude jasno koliki će biti troškovi koji proizlaze iz konačnog projekta.

Turski veleposlanik u BiH Haldun Koc potvrdio je kako je Erdogan osobno zatražio od svih nadležnih u Turskoj da učine sve kako bi se ovaj projekt što prije realizirao, ističući kako je to dokaz snažne političke volje Ankare da u tome sudjeluje. Dodao je kako je za sada preuranjeno govoriti o modalitetima gradnje, financiranju i rokovima, jer sve to ovisi o točnim procjenama. “Ovo je regionalni socioekonomski projekt kojim Turska želi pridonijeti jačanju i razvitku regije”, ustvrdio je turski veleposlanik.

Pradoksalno, u ovoj velikoj priči o cestogradnji slabo se spominje koridor 5C, koji je jedini strateški i doista važan za BiH, ali i za Europsku uniju. Cestovni smjer koji bi od Budimpešte preko Osijeka, Svilaja, Zenice, Sarajeva i Mostara spojio luku Ploče na cestovne smjerove prema EU, ali i Srbiji preko dionice Zagreb - Lipovac, gradi se puževim korakom.

Vuk TEŠIJA/H
“DALEKO SU TURSKE PARE”

Gostujući u emisiji Face to Face kod Senada Hadžifejzovića, predsjednik RS-a i lider SNSD-a Milorad Dodik, naveo je da je primarni autocestovni pravac Banja Luka - Bijeljina, i da će uskoro u cjelini biti završena dionica do Doboja, te istaknuo da je jedan od prioriteta i cesta od Višegrada do istočnog dijela Sarajeva. Odgovarajući na pitanje koja će biti varijanta trase autoceste Beograd - Sarajevo, koja treba biti sagrađena sredstvima iz Turske, Dodik je rekao da su “daleko te turske pare”, i da nema osjećaj da je netko spreman dati novac kako se to prikazuje i očekuje. “Bilo bi dobro da Turska da dobar kredit za gradnju putova. Nisam protiv toga”, rekao je Dodik, i dodao se ne može zabraniti Federaciji BiH da gradi ceste, niti ona to može zabraniti Republici Srpskoj.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike