Autoglas
NAKON MEĆAVE

Vozači, oprezno po gasu i kočnici
Objavljeno 6. veljače, 2018.
Subotnji snijeg pokazao je da nisu svi vozači vješti u takvim uvjetima vožnje. Nekolicina ih je završila u kanalu uz cestu

Subotnja prijepodnevna mećava podsjetila je sve vozače u Slavoniji i Baranji kako je još uvijek zima. Snježni je pokrivač u prijepodnevnim satima brzo prekrio prometnice pa je nemali broj vozača, kako bi sigurno stigao do odredišta, višestruko usporio brzinu kretanja svog vozila. Bilo je i onih koji su na cestu izišli s ljetnim gumama (što je kažnjivo), te su se na vlastitom primjeru uvjerili zašto je to opasno.

Tijekom subotnjih prijepodnevnih sati tri su automobila odsklizala s ceste u kanal na južnoj i zapadnoj osječkoj obilaznici. Slijetanja su se dogodila nakon naglog kočenja od strane vozača. Nije im pomoglo ni oštro okretanje upravljača, vozilo je postalo masa pa je došlo do slijetanja. Srećom, to se zbilo pri malim brzinama pa ni štete nisu velike, a nije bilo ni ozljeda. Vozila je, nakon što su ralice očistile prometnice, izvukla vučna služba.

Nježni stisak

Ovi primjeri govore nam da vozačima i dalje treba savjetovati da se pripreme za zimske uvjete vožnje, posebice jer se za srijedu opet najavljuje snijeg u Slavoniji i Baranji. Oprezno treba voziti na nadvožnjacima gdje se u jutarnjim satima, unatoč posipavanju soli, zna pojaviti poledica. To su na vlastitoj koži osjetili u ponedjeljak u jutarnjim satima vozači 14 automobila i jednog kamiona na nadvožnjaku u Slavonskom Brodu. Zbog poledice došlo je do lančanog sudara u oba smjera.

Osnova za sigurnu vožnju su zimske gume. Pri tome treba voditi računa da ni najskuplje i najbolje zimske gume nisu premazane ljepilom i ne mogu vam jamčiti stalan i kvalitetan kontakt s podlogom. Što je kontakt slabiji, reakcije vozača moraju biti mekše i nježnije. Nježno je riječ koja vam tijekom cijele zime mora biti na pameti, jer vam jamči veću sigurnost!

Treba voditi računa i o tome je li vozilo kojim upravljate opremljeno antiblok sustavom na kočnicama koji vam može pomoći pri kočenju, ali, baš kao ni gume nije svemoguć. Naglo kočenje, ako nemate ABS, zablokitrat će kotače i gubite i najmanju mogućnost upravljanja vozilom. Pravilnim doziranjem kočnice moći ćete optimalno opteretiti prednje kotače i olakšati si upravljanje, no, i tu treba biti nježan, jer naglo oduzimanje gasa može izazvati zanošenje naglo olakšanog stražnjeg dijela. Imate li u automobilu i ESP (elektronski nadzor stabilinost), nježnim ćete reakcijama znatno povećati njegovu učinkovitost.

Idealni automobili u zimskim uvjetima su s pogonom na sva četiri kotača, no, i ovdje je važno ne pretjerati. Činjenica je da su koeficijenti prijanjanja kod ovih automobila najveći, da su pogonske sile raspoređene na četiri umjesto na dva kotača, i da je automobil u otežanim uvjetima mnogo upravljiviji i brži. Ipak, ako pretjerate s brzinom nema velike pomoći, jer koči isto kao i obični automobil, što je na snijegu i ledu najčešće loše. Stara je priča, gotovo legenda, da su automobili sa stražnjim pogonom neupotrebljivi zimi, no, sve ovisi o vještini i razumu vozača.

Kako voziti?

Kao i kod drugih automobila i ovdje nagla reakcija izaziva blokiranje ili proklizavanje kotača i gubitak kontrole s manjim ili većim posljedicama. Ako svladate tehniku oduzimanja (okretanje izvan putanje zavoja) upravljača i kontroliranog proklizavanja i zanošenja stražnjeg dijela, problema uopće nećete imati. Kada stražnji kraj krene izvan iz zavoja, upravljač okrećete kao da ne idete u zavoj i prednje kotače usmjerite prema željenoj točki izlaska iz zavoja. Mekim dodavanjem gasa automobil će se kližući izvući iz zavoja i postupno vratiti u željenu putanju. Naravno, ako ste pretjerali s brzinom ili bili pregrubi s reakcijom, uslijedit će okretanje.

Idealno bi bilo prvi ozbiljniji snijeg iskoristiti za podsjećanje i uvježbavanje na nekoj neprometnoj površini ili parkiralištu koje se ne koristi. Kod automobila s prednjim pogonom otežavajući je element prijenos snage na podlogu koji smanjuje pritisak, pa je ponovno potrebna nježna noga na papučici gasa posebice ako je cesta zaleđena. Na zasnježenom kolniku dobre zimske gume trebale bi jamčiti kontakt s podlogom, no na ledu je potreban osobiti oprez. U pravilu, ako ste pretjerali, automobil želi prednjim dijelom iz zavoja, a u željenu ga putanju vraćate dodavanjem upravljača još u zavoj i nježnim dodavanjem gasa. Ako je zbog naglog usporavanja pobjegao stražnji dio, postupate kao s automobilom sa stražnjim pogonom.

Milan BUGARIĆ
NE ŠTEDITE NA GORIVU

Pri promjeni smjera kretanja pripazite na kolotrage, jer prelasci preko njih mogu izazvati zanošenje i nekontrolirano kretanje vozila. Od snijega su još opasnije zaleđene ceste koje višestruko produljuju zaustavni put, onemogućavaju normalno upravljanje i u pravilu izazivaju prometne nesreće. Tada slijede i zastoji za vrijeme kojih se treba grijati, pa je dobro uvijek imati dovoljno goriva. Zimi nikada nemojte imati manje od pola spremnika i čim počne padati snijeg koji može izazvati probleme, napunite spremnik do vrha. U tom ste slučaju mirni i u duljim zastojima.

Očistite vozilo prije polaska

Kada krećete u zimsku pustolovinu računajte prije svega da cesta i uvjeti na njoj nisu kao ljeti. Ako je pala veća količina snijega, ili vas je ralica na parkingu zatrpala, morat ćete prije polaska provjeriti svoje vještine u radu s lopatom. Za to vrijeme pokrenite motor automobila kako bi se ugrijao, a time otopio i naslage leda na staklima. Webasto grijači s timerom ili daljinskom komandom vrlo su praktična stvar i sve su češće na popisu tražene dodatne opreme. Uvijek, ali baš uvijek, prije polaska uklonite sav snijeg s automobila, jer vas lavina s krova može iznenaditi pri kočenju, ili vozača iza vas pri ubrzanju.