Osijek
SAVJETI IZ “POTROŠAČKOG FORUMA”

Izbjegnite zamke
blagdanske kupnje!
Objavljeno 11. prosinca, 2017.
Najveću pozornost treba obratiti pri kupnji namirnica i slatkiša u blagdanskim pakovanjima, kaže pravna savjetnica Dunja Mak

Kroz iduća dva tjedna, koliko još brojimo do Božića, očekuje se kako će građani, neovisno o platežnoj moći, masovno pohrliti u blagdansku kupnju. Kako zbog kupnje ne bi požalili, iz udruge “Potrošački forum” upozoravaju na česte “zamke” trgovaca koje se u blagdanskim gužvama često previde.

Najveću pozornost, upozoravaju iz “Potrošača”, treba obratiti pri kupnji namirnica i slatkiša, i to kada su u pitanju proizvodi koji su u blagdanskim pakovanjima. Naime, riječ je o kvarljivoj robi koja se, s jedne strane, mora čuvati u propisanim uvjetima, dok se, s druge strane, može prodavati samo jednom godišnje.

- Neizbježno je da je trgovcima od lanjskog Božića ostala veća količina, primjerice, prigodno upakiranih čokoladnih proizvoda koji su čitavu godinu negdje “čekali” priliku da se ponovno prodaju. Dogodi se da su “čekali” u neadekvatnom prostoru pa, iako imaju valjan rok upotrebe, više nisu za konzumaciju. Na čokoladi se još to i da primijetiti jer postane bijela, no na većini proizvoda to se ne vidi. Tako da je umjesto “blagdanskih” pakiranja namirnica bolje kupovati standardna - savjetuje Dunja Mak iz Udruge “Potrošački forum”.

Valja izbjeći i zamku predblagdanskih “velikih sniženja”, imajući na umu da ona najveća kreću iz Božića, kao i znati koja se roba i pod kojim uvjetima potencijalno može zamijeniti, ili vratiti trgovcu.

- Sezonska sniženja zakonski počinju 27. prosinca, nakon čega bi trebali uslijediti najveći popusti i najbolje prilike za kupnju. Također, treba znati i da trgovac ne smije odbiti reklamaciju proizvoda koji ima materijalni nedostatak, ako uz proizvod nije predana originalna ambalaža, ili ako je kupljen po sniženoj cijeni. No, s druge strane, valja imati na umu i kako, primjerice, božićni poklon kod nas nije moguće zamijeniti za bilo što drugo u trgovini u kojoj je kupljen. Posebice ne bez računa. Najveći će broj trgovaca zbog dobre reputacije prihvatiti zamjenu odjeće i obuće za veći ili manji broj, i to samo uz predočenje računa. No, to je to. Kod nas je obvezna zamjena proizvoda ili povrat novca samo ako proizvod ima materijalni nedostatak (grešku, kvar). U tom smislu valja znati da određeni broj trgovaca neće zamijeniti igračku ako nije u skladu s dobi djeteta koje ju je dobilo na dar, kao ni kućanski uređaj koji je ispravan, ali je darivanoj osobi “duplikat” ili “nepotreban”, jer ih na to ne obvezuje ni jedna zakonska odredba, objašnjavaju iz “Potrošačkog foruma”.

U udruzi upozoravaju kako je nužan poseban oprez pri kupnji svijetlećih dekoracija koje, ako su neispravne, znaju dovesti do situacija da na Badnjak umjesto uživanja u božićnom ugođaju potrošači plaču zbog uništenih kućanskih aparata nakon kratkog spoja.

- Uvijek valja lampice isprobati prije kupnje i ne davati nužno prednost najjeftinijim varijantama koje na kraju mogu za potrošača biti mnogo skuplje nego što je planirao - kaže Dunja Mak.

Ivana SOLAR
OPREZ PRI KUPNJI IZ NASLONJAČA

Sve je više onih koji su se okrenuli internetskoj kupnji, što potvrđuju i iz Udruge “Potrošački forum”, te upozoravaju kako s blagdanskom kupnjom putem interneta treba biti oprezan. Naime, iza ovoga načina izbjegavanja blagdanski gužvi stoje dvije zamke za potrošače na koje oni ne misle dok povoljno kupuju iz naslonjača. Najprije, može se dogoditi da kupljeni darovi ne stignu na vrijeme kako bi bili dar ispod božićnog drvca. Ili pak stignu neprepoznatljivi u odnosu na fotografiju na temelju koje su predmet kupili, pa kao takvi ne budu iskoristivi kako za poklon tako i za osobnu uporabu.

“Kada se dogodi da netko naručenim nije zadovoljan, on ima u većini slučajeva pravo na povrat, ali to malo znači ako je ostao, primjerice, bez božićnog poklona za dragu osobu. Tu valja napomenuti kako je kod nezadovoljstva kupljenim proizvodom na internetu, kada su u pitanju trgovci iz EU-a, ugovor moguće raskinuti u roku od 14 dana nakon primitka proizvoda, te ostvariti pravo na povrat novca. No kada su u pitanja proizvodi kupljeni, primjerice, iz Kine, refundacija je stvar sreće, s obzirom na to da kineski trgovci ne podliježu EU legislativi, niti mogu biti prijavljeni tržišnoj inspekciji”, objašnjava Dunja Mak.

RASPOREDITE KUPNJU!

Građanima se savjetuju blagdansku kupovinu rasporediti na više dana i izvora financiranja. Valja, kažu iz “Potrošačkog foruma”, napraviti tri popisa: jedan za hranu, kolače i napitke, drugi za dekoracije, a treći za darove. Sve kako bi se izbjegla kupnja svega što se učini zgodno, ili padne pod ruku. Kao i da bi se teret blagdanske kupnje mogao rasporediti na više dana, ali i financirati iz više prihoda. Primjerice, radnici koji božićnicu dobiju u bonovima trgovačkih centara mogu ih iskoristi za jednu kupnju - onu za namirnice. Gotovinom od plaća mogu kupiti dekoracije, a kreditnim karticama na otplatu darove.

sniženja

SEZONSKA ZAKONSKI POČINJU TEK 27. PROSINCA