TvObzor
POGLEDALI SMO NETFLIXOVU SERIJU “GODLESS”

Odličan vestern koji neodoljivo podsjeća na vrhunce žanra
Objavljeno 8. prosinca, 2017.

Vjetar urliče, tupi zvuk kopita približava se, a kroz prašinu naziremo tužne oči šerifa Johna Cooka (Sam Waterston), lica napola prekrivenog maramom, dok ženski gotovo anđeoski glas iz daljine ispunjava moje tijelo jezom. Nalazimo se u Creedu u Coloradu, godina je 1884. Lice šerifa Cooka govori više od tisuću riječi, dok sklanja maramu s lica i ponosno pokazuje svoje “Sam Elliot” brkove, uzdah čovjeka koji je vidio sve, upozorava nas kako dolazimo na bezbožno mjesto.

Jedna od najboljih serija godine

Dok šerif s pratnjom jašući prolazi gradom, kroz koji su - bez obzira na to koliko nam kamera vješto uspijeva sakriti kompletnu sliku - prošla četiri jahača apokalipse, taj uznemirujuće lijepi ženski glas nastavlja svoj lelek. Zvono s crkve daje kompletnoj atmosferi uznemirujući ogrtač dok se vjetar i dim polako razilaze, prikazujući nam spaljeni grad prepun mrtvih leševa razasutih po ulici. Krvava i smrću skamenjena ruka telegrafista zaustavljenog dok je slao poziv u pomoć nepobitni je dokaz kako Creed nije bio zabačeno mjesto, nego grad kroz koji je prošla “civilizacija”, odnosno pruga. “On je snaga u mojoj duši/Krist je snaga mojoj duši” jeca ženski glas nad tijelom mrtvog muškarca, jednog od stotinu njih razbacanih ispred vlaka izbačenog iz tračnica. “Šerife Cook”, obraća mu se jedan iz pratnje i pogledom od tisuću suza pokazuje na obješeno tijelo dječaka. Kraj scene. Počinje uvodna špica Netflixove vestern-serije “Godless”.

Scott Frank, autor serijala te redatelj svih sedam epizoda, i Steven Soderbergh stvorili su još jedan u nizu vrhunskih Netflixovih proizvoda, koji poput prošlogodišnjeg neočekivanog TV hita “Stranger Things” igra na kartu nostalgije, samo što su osamdesete zamijenjene našim sjećanjima na najveće klasike vesterna. Kada bih se trebao sjetiti svih vestern-referenci kojima su autori odlučili odati počast ovom klasičnom holivudskom žanru, ne bi mi bio dovoljan cijeli broj Tv Obzora. No razjasnimo odmah na početku kako ovo nije još jedan pokušaj oživljavanja žanra, ovo je moderan pogled na Divlji zapad, koji u ovoj - JEDNOJ OD PONAJBOLJIH SERIJA GODINE - napokon dobiva pridjev koji i zaslužuje. Bezbožni.

Netflixova limitirana serija u sedam nastavaka prati odmetnika Franka Griffina (Jeff Daniels) i njegovu ekipu bandita koji odlaze u potragu za svojim nekadašnjim partnerom Royem Goodeom (Jack O’Connell) koji ih je izdao. Roy se skriva u La Belle u Novom Meksiku, gradu u kojem žive samo žene i upoznaje udovicu Alice Fletcher (Michelle Dockery) dok se cijeli grad sprema za dolazak Griffinovih ljudi. Ukratko, ovo je radnja serije, međutim ono što je skriveno iza ovog kratkog sinopsisa je osmosatni vestern-film u kojemu su svi glavni likovi ljudi od krvi i mesa, sa svim svojim manama, zatočeni u tom dijelu ljudske povijesti i vremenu “kada ljudski život nije imao vrijednosti” (Sergio Leone).

U “Godlessu” svaki od likova u seriji osuđen je na propast. Primjerice, glavni zločinac Frank Griffin, lažni propovjednik koji redovito citira Bibliju, svojevrsni je “udomitelj” svim napuštenim dječacima, kojima pruža lažnu sliku oca koji se brine za svoju djecu bez obzira na to koliko ona grešna bila. S druge strane on je psihopat koji od svoje djece očekuje isto takva zlodjela. A Roy Goode, nepismeni dječak napušten od svih, upravo je bio jedno od njegove “izgubljene djece”.

Alice Fletcher došla je na zapad kako bi upoznala svojeg muža, kojega joj je pronašao otac i kojega nikada prije nije vidjela. Prilikom prvog susreta muž je nastradao, a nju su silovali. Poslije se udala za jednog Indijanca, koji je ubijen u La Belleu hicem u leđa, s kojim je dobila sina te s njim i svekrvom, punokrvnom Pajute Indijankom, živi na ranču izvan grada. Bjelkinja sa sinom “mješancem” koju stanovnici La Bellea osuđuju da je bacila čini na grad, kada su u jednom danu izginula 83 muškarca u rudniku.

Kompleksnost likova

Zatim šerif Bill McNue (Scoot McNairy), samohrani otac dvoje djece, bivši revolveraš koji gubi vid, idealist u lovu na Franka Griffina, očekujući pomoć vojske, no kada ona izostane, nastavi svoju donkihotovsku potragu za zločincem, krivcem za pokolj u Creedu.

Iako su se kritičari raspisali kako je ovo feministički vestern, s mnoštvom tema o Divljem zapadu, kojima se klasici žanra nisu trudili previše baviti, glavna je priča serijala - o čemu govori i sam naslov - nedostatak više sile, Boga, na toj surovoj zemlji. Primjerice, crkva u La Belleu je nedovršena, a svećenik koji je trebao doputovati iz Pennsylvanije kasni već nekoliko mjeseci. Kada Frank naiđe na dvije obitelji norveških doseljenika, zahtijeva od njih da jedna od njihovih žena spava s njim kako bi im poštedio život. “Ti nisi čovjek od Boga”, zavapi jedan od muškaraca, nakon čega slijedi Griffinov monolog “Bog. Koji Bog. Gospodine, vi očigledno ne znate gdje se nalazite. Ovo ovdje je raj skakavaca, guštera i zmija. Ovo je srdita zemlja koja krvari. Ovo je bezbožna zemlja. I što prije prihvatite svoju neizbježnu propast, to ćete duže živjeti.”

Taj toliko već puta spomenuti Divlji zapad u seriji je prikazan kao mjesto na kojemu vladaju kultovi. Grupa muškaraca koji na sebi nose glave bizona trguju ženama i djecom, mormoni odjeveni u Indijance silovali su i ubili obitelj Franka Griffina dok je bio dječak, da bi ga zatim usvojili učeći ga kako “krv pročišćava stvari”. Njegova združena braća, kao što sam već napisao, skupina su neprilagođenih i odbačenih dječaka koji su odrasli i pretvorili se u nemilosrdne ubojice. No, u jednoj epizodi Griffinova banda nailazi na kuću prepunu bolesnih ljudi, odbačenih od društva, kojima on odluči pomoći. Ovi i još poneki neočekivani trenuci dobrote ubojice djece samo pokazuju kompleksnost likova u serijalu, čime nam autori pokušavaju skrenuti pozornost da bi se kultura Divljeg zapada napokon trebala prestati obožavati i idealizirati.

Vrhunsko upakirani proizvod

No, prije nego što se raziđemo, da se vratimo na klasične vesterne. “Godless” mi je tijekom osmosatnog druženja izgledao kao savršeni spoj mojih sjećanja na filmove poput “Shanea”, “Rio Bravo”, “Nepomirljive”, “Tragače”, “Divlju hordu”, “Sedmoricu veličanstvenih”, “Divlja prostranstva”, “Odmetnika Joseyja Walesa”, “Silverado” i “Točno u podne”. Serija koja nije u rangu s klasicima u žanru poput “Deadwooda” ili “Usamljene golubice”, ali i ne zaostaje previše, “Godless” je vrhunsko upakirani postmoderni paket koji se gleda u dahu od uvodne scene koju sam vam prepričao sve do završnih obračuna.

Nikola KUČAR
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike