Ekonomija
ZAVRŠENA BERBA

Prinosi lješnjaka unatoč suši iznad su prosjeka - cijena im pala za 30 posto
Objavljeno 11. studenog, 2017.

Poljoprivredno poduzeće Orahovica završilo je s ovogodišnjom berbom lješnjaka na svojih 300 hektara nasada. Lješnjak je, kažu iz te tvrtke, iznimne kvalitete, a berba odrađena na vrijeme.

- Ova godina bila je jako zahvalna za lješnjak i unatoč suši ostvarili smo jako dobre prinose. Cijena je nešto niža u odnosu na protekle godine, ali proizvodnjom lješnjaka još se uvijek može pristojno zaraditi. Smatramo da je proizvodnja lješnjaka grana poljoprivrede koja je budućnost ovoga kraja, ali i cijele Hrvatske. Prinosi su ove godine čak nešto iznad prosjeka, ubrali smo nešto više od 500 tona lješnjaka u ljusci. Ove smo godine imali i mlade nasade koji su ušli u rod, no daleko je to još od punih kapaciteta, ali jest dokaz da potencijal na njima postoji i da u idućim godinama od njih možemo očekivati isto dobre prinose kao što imamo u starim nasadima - kaže Josip Tokić, direktor Radne jedinice Voćarstvo, vinogradarstvo Poljoprivrednog poduzeća Orahovica.

Izdižu se kvalitetom

Cijena lješnjaka na svjetskom tržištu znatno je pala, a posebno se to odnosi na turski lješnjak.

- Cijena na globalnoj razini pala je između 20 do 30 % u usporedbi s proteklim godinama, međutim mi se zbog kvalitete nastojimo izdići iznad turskog lješnjaka koji je najzastupljeniji na svjetskom tržištu i uspijevamo kroz neke svoje kanale i u Hrvatskoj, ali i na najzahtjevnijim europskim tržištima poput Italije, Austrije i drugih zapadnoeuropskih zemalja, postići znatno bolju cijenu od turskog. Formiranje cijene novog uroda i definiranje količina prema svakom prodajnom kanalu bit će poznati tijekom ovog mjeseca - nastavlja Tokić.

Većinu berbe lješnjaka PP Orahovica provodi strojno, no dio se konstantno bere ručno i ovogodišnja berba donijela je dostatno radne snage.

- Berba je protekla nešto lakše nego proteklih godina, s obzirom na to da smo se ove godine dodatno opremili najsuvremenijom mehanizacijom za berbu, a riječ je o novim samohodnim kombajnima koji su nam znatno podigli kapacitet, ali su nam i olakšali berbu. Mi to zovemo berba u dva prohoda gdje beremo prvo jedan dio uroda koji padne prirodno, a onda čekamo da padne i ostala količina te tada beremo i ostalo. Naravno da smo imali i ručne radne snage, bez nje se ne može i mogu reći da smo ove godine imali dostatan broj radnika i uspjeli smo sve obaviti u rokovima koji su nam idealni – kaže Tokić te dodaje: “Nismo još napravili detaljan plan prodaje za ovogodišnji urod, ali mogu reći da smo dio ukupne količine već prodali izvan Hrvatske.

Unaprjeđivanje proizvodnje

- Uglavnom, kod nas kada završi berba lješnjak pročistimo i dovedemo na određeni standard, uskladištimo i našim poznatim kanalima prodajemo. Naš se lješnjak može naći u maloprodajnim trgovačkim lancima u Hrvatskoj, a radimo na tome da ga izvezemo i u malim pakiranjima i izvan Hrvatske. Upravo radimo na novim dizajnima vrećice što će biti vidljivo ove godine na svim tržištima. Mi konstantno radimo na unaprjeđivnju i povećanju proizvodnje. Prošle smo godine podigli 40 ha novih nasada i sada ukupno imamo 300 ha, a ove godine podižemo još 150 ha. Trenutno je u pripremi teren za sadnju i već sljedećeg tjedna krećemo na dvije lokacije s podizanjem novih nasada. Kao i svake godine, razvili smo kooperacijski dio. Mi proizvodimo dio sadnog materijala za sebe, a dio za tržište. Ove su godine kooperanti, naši budući partneri, prepoznali nas kao vodećeg proizvođača sadnica i već tijekom travnja i svibnja imamo rezerviranu gotovo cijelu količinu sadnog materijala koju isporučujemo sada u tijeku studenoga - kaže Tokić.

Vladimir GRGURIĆ
PODIŽU NOVE NASADE

- Imamo rezervirano sadnica za sadnju na gotovo 150 ha kod malih proizvođača lješnjaka. Držim da je dobro što ne podižemo nasade samo mi, nego i mali proizvođači koji se vide u partnerskom odnosu s PP-om Orahovica. Tim obostranim podizanjem novih nasada potvrđujemo da je proizvodnja lješnjaka isplativa djelatnost i nešto na čemu bi Hrvatska trebala graditi poljoprivrednu budućnost – zaključio je Josip Tokić.

Možda ste propustili...

PROGNOZE TRANSFORMACIJA KRIZE SE NIŽU JEDNA ZA DRUGOM I NE NAZIRE IM SE KRAJ

Zašto će se neke tvrtke u idućih šest godina ili spasiti ili uništiti?

Najčitanije iz rubrike