TvObzor
RICK I MORTY - ANIMIRANA HIT-SERIJA

Treća sezona opravdala očekivanja strpljivih obožavatelja
Objavljeno 13. listopada, 2017.

Ljubitelji animiranih televizijskih serija “za odrasle” posljednjih mjeseci zbilja su došli na svoje, a najveći razlog tomu su nove, dugo očekivane sezone ciničnog “Bojacka Horsemana” i zabavnog “Rick and Mortyja”. Iako već desetljećima aktivni i planetarno popularni crtani junaci iz “Simpsona”, “South Parka” i “Obiteljskog čovjeka” letvicu kvalitete animiranih serija drže visoko, novi sadržaj uvijek biva dobro prihvaćen jer hiperprodukcija potonjih često dovodi do gubljenja prepoznatljivog stila i humora, čime se naposljetku lako zapada u sivilo klišejiziranih fraza i već viđenih situacija. Unatoč tome, te kultne serije velik su izazov svim kreatorima novog sadržaja, jer u borbi za naklonost gledatelja zbilja moraju donijeti nešto novo, originalnije, zabavnije i bizarnije, ali opet efektnije i promišljenije. Stoga su “Bojack Horseman” i “Rick and Morty” izvrsni primjeri novih animiranih serija, jer, za razliku od svojih prethodnika, u priču uvode i snažniju emotivnu strukturu, baziranu na originalnoj, “nikad viđenoj” fabuli, koja nakon samo nekoliko odgledanih epizoda izaziva ovisnost.

Velika baza fanova

Izazovu kultnih serija tako su na pravi način odgovorili Dan Harmon i Justin Roiland, tvorci “Rick and Mortyja”, kreiravši neizmjerno zabavnu animiranu seriju o najpametnijem čovjeku u svemiru i njegovu unuku, koji s pomoću napredne tehnologije prolaze avanture na raznovrsnim planetima i u galaktikama, ali i u beskonačnim stvarnostima s beskonačnim mogućnostima. No posebnost, a, po mnogima, i mana serije jest dugotrajna proizvodnja epizoda, jer obožavatelji između sezona moraju čekati i po dvije godine kako bi ponovno uživali u smiješnim situacijama omiljenih (anti)junaka. Nasreću, ova netipična animirana serija u posljednje je vrijeme uspjela oko sebe stvoriti veliku bazu fanova diljem svijeta, koji su spremni godinama strpljivo čekati kako bi im scenaristi, animatori i producenti naposljetku dostavili savršen proizvod. Tako je tek početkom travnja ove godine izišla prva epizoda treće sezone, nakon što je davne 2015. godine kraj druge sezone sve gledatelje ostavio u neizvjesnosti. Posljednja, deseta epizoda treće sezone, emitirana početkom listopada, ostavila je mnoge obožavatelje zadovoljnima, ali i pomalo nesretnima, upravo zbog spoznaje da će na novu epizodu morati ponovno čekati do daleke 2019.

No svako se čekanje zbilja isplati, jer je novih deset epizoda posljednjih mjeseci donijelo ne samo nastavak originalnog i maštovitog sadržaja nego je i pojačalo razinu subliminalnih poruka – suptilno upozoravajući na važna moralna pitanja izvan neprestanog humora i akcije.

Tako su tvorci i scenaristi spretno (čak i namjerno) razdvojili obožavatelje na one koji se u animirane intergalaktičke avanture upuštaju samo zbog neprimjerenih šala, bizarne fabule i groteske od onih koje ipak zanima pozadina priče, vješto prožete prikazima iskrivljenih socijalnih struktura i nezdravih ljudskih odnosa.

Snažne moralne dileme

Ova serija time pokazuje svojevrsnu fleksibilnost, jer se može gledati s “pola mozga”, pa se gledatelji mogu istinski zabaviti nesvakidašnjim, ponekad crnim humorom i apsurdnim situacijama, a ujedno mogu dublje semantički iščitavati simbole i poruke koje se kroz fabularni tijek provlače ispod radara uobičajenog gledanja.

Primjerice, treća sezona je tako donijela jednokratnu urnebesnu transformaciju glavnog lika u funkcionalni krastavac, a u dvije se epizode parodiraju i popularni filmovi poput “Pobješnjelog Maxa” i Marvelovih “Osvetnika”. S druge strane, većina epizoda donosi i snažne moralne dileme pitajući se na što su sve ljudi spremni kako bi uspostavili ili zadržali dominaciju nad slabijim pojedincima; što su sve spremni napraviti kako bi zaštitili voljene; te koliku ulogu sebičnost i nesigurnost igraju u svakodnevnom djelovanju i u uspostavi osnovnih međuljudskih odnosa.

Također, po uzoru na prethodne sezone, i u trećoj se nekoliko puta “ruši četvrti zid”, čime se gledatelj izravno uvlači u radnju, a likovi ostaju pod stalnim dojmom da još netko sudjeluje u njihovim avanturama. Naposljetku, ponovno do izražaja dolazi, ponajviše u posljednjim epizodama, klasifikacija vođa - podanik njegovana od početka serije, gdje Rick kao glavni lik i pokretač svake radnje dodatno uspostavlja svoju dominaciju, potvrđujući mentalnu i fizičku neuništivost, a Morty nastavlja biti blesavi unuk i naivni pratitelj u opasnim avanturama, koji ipak ovaj put čine zreliju moralnu vertikalu i glas razuma u apsurdnim situacijama. Također, naglasak je ovaj put dodatno stavljen i na ostale članove Mortyjeve disfunkcionalne obitelji - oca Jerryja, majku Beth i sestru Summer, koji u trećoj sezoni imaju važnije uloge i izravnije utječu na cjelokupnu radnju.

Savršenstvo se isplati čekati

Da “Rick and Mortyja” ne čine samo podrigivanja, alkoholiziranja, borbe s izvanzemaljcima, obiteljske svađe i neprimjerene šale, najbolje je dokazala sedma epizoda u trećoj sezoni – “The Ricklantis Mixup”, koja je klasifikacijsku strukturu spoja beskonačnih stvarnosti odvela na novu, genijalno smišljenu razinu. Naime, ondje se prvi put podrobno prikazuje grad u cijelosti naseljen samo Rickovima i Mortyjima iz beskonačnih stvarnosti, koji obnavljaju svoju Citadelu nakon nedavnog rušilačkog pohoda originalnog Ricka. Scenaristi su u toj epizodi izvrsno dočarali rasne i klasne sukobe bazirane na neprestanim ksenofobnim podjelama i distinktivnim vrijednostima, koje su (ne)svjesno prihvaćane u socijalnom, kulturnom, ekonomskom i političkom kontekstu svakodnevnog života. Tako se upućuje na to da je netko uvijek dominantni Rick, a netko podređeni Morty, usprkos svim potencijalima, željama i afinitetima. No misteriozan kraj epizode ipak donosi zanimljiv obrat, koji će zasigurno biti podrobnije razriješen i uvelike zastupljen u dalekoj četvrtoj sezoni.

Sve navedeno naposljetku dokazuje i namjere tvoraca serije, koji su se nedavno i javno obrušili na obožavatelje koji na društvenim mrežama besciljno traže neprestanu akciju i pojačan crni humor, ne uviđajući da se ispod razine same fabule odvija nešto mnogo zanimljivije. Naime, gotovo je nemoguće u animiranu seriju namijenjenu širim masama ubaciti toliko suptilnog humora potkrijepljenog moralnim pitanjima, ali scenaristi “Rick and Mortyja” to savršeno rade, pa ostaje samo vidjeti koliki će, zasigurno neizbježan, napredak biti ostvaren i u sljedećoj sezoni, jer su već dokazali da se za savršenstvo zbilja isplati čekati.

Marko MANDIĆ
PODRIJETLO NASTANKA OMILJENIH CRTANIH ANTIJUNAKA

Serija “Rick and Morty” nastala je prema predlošku tvorca Justina Roilanda, koji je 2006. napravio kratku animiranu komediju – “Prave animirane avanture Doca i Mhartija”, čime se izravno aludira na likove Doca i Martyja iz kultne trilogije “Povratak u budućnost”. Roilandovi likovi iz kratkog filma, kao i naposljetku Rick i Morty, izgledom su nalik na junake “Povratka u budućnost”, a zanimljivo je da Mortyjev glas neodoljivo podsjeća na mladog Michaela J. Foxa, koji je u spomenutom filmu i utjelovio popularnog putnika kroz vrijeme – Martyja Mcflya. Također, cijela koncepcija serije podsjeća na “Povratak u budućnost”, jer luckasti znanstvenik i mladi pratitelj i u animiranoj seriji putuju kroz vrijeme, samo što je u “Rick and Mortyju” tehnologija naprednija i pogodna za intergalaktička putovanja, a znanstvenik je sebični egocentrik koji alkoholom zaboravlja probleme, odbijajući svaki tip odgovornosti.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike